Elektromobilní průmysl roste, ceny také. A tak je vždy příjemné najít elektrické auto, které by se spalovacím motorem stálo alespoň přibližně stejně. V Německu vysílají do světa elektrickou verzi pětidveřového Gran Coupé, která svým dojezdem i výkonem válcuje okolí a fascinuje kritiky. Není nejlevnější, ale za to dost nabitá energií, která chce ven. To je BMW i4.
Konkurentem je Tesle modelu 3 nebo třeba Polestaru 2. Všechna auta stojí v základu přibližně podobně kolem 1,3 milionů korun (+- 100 000Kč). Jediné BMW si ovšem ponechává svou klasickou tvář, která v nás nijak neevokuje potřebu jít se podívat na Star Trek. Zajetá maska předního chladiče se svým naštvaným výrazem. Nízké, dlouhé auto, které si zamilujeme hned od prvního momentu.
Dojezd
S vědomím, že se pomalu, ale jistě, rozšiřuje síť nabíjecích stanic po celé naší zemi, je prakticky nemožné mít strach z toho, že by nás snad auto někde nechalo. Víme, není to tak pohodlné jako dočerpat naftu, ale tak tragické to zas také není. Ať už verze M50, která nás odveze až 520 km daleko, nebo třeba eDrive40, která zvládne 590 km. 500 km je ta psychologická hranice, kterou se podařilo BMW zdolat. Rychlá jízda po dálnici vybíjí auto nejvíce. Naopak pomalá přes město vede k delšímu dojezdu díky většímu podílu rekuperace. I tak je 500 zaručeno.
Jak rychle se auta nabijí pro dojezd 100 km? Vysokorychlostní stanice to zvládne za 00:04 hodiny. Naopak domácí kabel za 7 hodin. Všichni ovšem víme, co je k naší baterii šetrnější. Je zde ještě plno dalších možností a časů, ale zkrátka záleží, co máme k dispozici. Například s výkonem 205 kW nabijeme auto z 10 na 80% za 31 minut. Skvělý čas.
Výkon a cena
Verze M50 je o něco náruživější než její sourozenec eDrive40. Výkon 400kW, 544 koní, krouticí moment 795Nm. Spotřeba elektřiny 25,6 kWh/100km. Cena je odpovídající a to 1,8 milionů korun. Podobně stojí Tesla Model 3 Performance.
Verze eDrive40 je sice levnější (1,45 milionů korun), ale zároveň slabší. 250kW, 340 koní, krouticí moment 430Nm. Spotřeba 22,2 kWh/100km. I to je ovšem skvělý výsledek.
Přestože jsou to takto nadupaná auta, nikde není problém s prostorem. Všichni mají v kabině dost místa a kapacita kufru se vyšplhala na 470l. po sklopení sedadel se dostaneme na 1290l.
Jsou to sice drahá auta, ale co bychom od elektrických vozidel čekali? Své fanoušky si každopádně najdou.