Vědci ze Spolkové vysoké technické školy v Curychu (ETH Zurich) provozují továrnu, jež je schopna vyrobit kapalné palivo ze slunečního záření a vzduchu. Rádi by ho v budoucnu vyráběli průmyslově a dosáhli konkurenceschopnosti, uvádí server ScienceDaily, který o studii z časopisu Nature informuje.
Švýcarští výzkumníci společně s Johanem Lilliestamem z univerzity v německé Postupimi představili nový solární reaktor, jež dokáže přeměnit sluneční záření a vzduch na uhlíkově neutrální palivo.
Toto kapalné palivo při spalování uvolňuje tolik CO2, kolik se ho dříve při jeho výrobě extrahovalo ze vzduchu. To je zásadní pro udržitelnost letectví a námořní dopravy, dodává server ScienceDaily.
CO2 a voda se získávají přímo z okolního vzduchu a jsou štěpeny pomocí solární energie. Tento postup se tak tak trochu inspiroval fotosyntézou. Výsledkem procesu ale není cukr, nýbrž takzvaný synplyn. Ten tvoří vodík a oxid uhelnatý.
Synplyn se pak posléze zpracovává na petrolej, metanol či jiné uhlovodíky, dodává vědecký server.
V malém provedení zařízení vědci postavili na střeše jedné z budov vysoké školy. Tým výzkumníků pod vedením profesora Alda Steinfelda z ETH Zurich ji provozuje již dva roky.
„Toto zařízení úspěšně demonstruje technickou proveditelnost celého termochemického procesu přeměny slunečního záření a okolního vzduchu na paliva typu drop-in,“ uvádí Steinfeld pro server ScienceDaily. Dodává, že se ukázalo, že systém funguje stabilně v reálných solárních podmínkách. To tak poskytuje prostor pro další výzkum a vývoj.
Následná analýza ukázala, že by palivo stálo 1,2 až 2 eura za litr, tedy kolem 30,5 do 51 korun. A to v případě, že by výroba probíhala v průmyslovém měřítku.
Velkou výhodu oproti biopalivům je dle Johana Lilliestama to, že nekonkuruje produkci potravin nebo krmiva pro dobytek. Jako výrobní místa se totiž nabízí vyprahlé pouště.
Vysoké počáteční náklady
Problémem jsou však vysoké počáteční náklady a tak bude potřeba získat politickou podporu, aby mohlo takové palivo vstoupit na trh.
„Stávající podpůrné nástroje Evropské unie – obchodování s emisemi a kompenzace – nejsou dostatečné pro stimulaci tržní poptávky po solárních palivech. Vzhledem k tomu navrhujeme přijetí evropského technologicky specifického systému kvót pro letecké palivo. Ten by vyžadoval, aby letecké společnosti získávaly určitý podíl paliva ze solárních zdrojů,“ vysvětluje pro ScienceDaily Lilliestam.
Co se týče onoho podílu, autoři studie uvádějí, že by to zpočátku v případě paliva ze slunečního záření a vzduchu mělo být pouze 0,1 procenta. Cena totiž bude zpočátku vysoká a nebude dostatek paliva. To by se ale v budoucnu mohlo změnit.