Nový výzkum z kanadské University of Waterloo naznačuje, že pilotky si v krizových situacích udržují lepší kontrolu a rychleji se rozhodují. Autoři ale upozorňují na malý vzorek a zdůrazňují, že nejde o verdikt, kdo je „bezpečnější“.
Ženy tvoří méně než desetinu všech pilotů. Přesto výzkumníci popsali několik předností, které se objevily ve srovnání s muži ve stresových scénářích simulovaného letu. Pilotky častěji držely stabilní přiblížení, rychleji plnily úkoly v mimořádných situacích a lépe si udržely situační přehled.
„Naše studie ukazuje, že ženy mohou lépe udržet kontrolu a činit rozhodnutí ve stresových letových scénářích,“ uvedla hlavní autorka Naila Ayala. Podle týmu se rozdíly projevily zejména ve chvílích, kdy kokpit vyžaduje rychlé přepínání pozornosti a pevnou disciplínu v postupech.
Výzkum měl skromný rozsah. Testoval dvacet pilotů v simulátoru. Autoři výslovně dodávají, že zjištění neznamenají, že by pilotky byly bezpečnější než muži v kokpitu. Spíše naznačují, že ženy mohou mít výhodu v konkrétních typech stresové zátěže.
Odbornice oslovené k interpretaci výsledků upozorňují, že stres neovlivňuje všechny stejně. Psychiatrička Sharon Batista připomíná, že muži častěji reagují vzorcem „bojuj nebo uteč“, zatímco ženy inklinují k „pečuj a spřátel se“. Z kognitivního hlediska tak ženy v některých situacích udrží výkonné funkce lépe než muži.
Klinická psycholožka Cynthia Vejar dodává, že při tlaku se zužuje pozornost a roste závislost na automatizovaných návycích. Kdo má víc natrénované zvládání emocí, lépe přepíná úkoly a drží si přehled. Právě zde mohou ženy těžit i ze sociálního učení a z toho, že v oborech, kde dominují muži čelí vyšší kontrole a rozvíjejí odolnost.
Závěr je střízlivý. Rozdíly mezi skupinami existují, ale překrývají se, a rozhoduje praxe. Trénink zaměřený na regulaci emocí, situační povědomí a multitasking může zlepšit výkon každého pilota. Studie tak spíš otevírá prostor, jak lépe cílit výcvik, než aby přepisovala hierarchii v kokpitu.


