Australská letecká skupina Qantas ukončí do konce července provoz své nízkonákladové značky Jetstar Asia se sídlem v Singapuru. Opatření se dotkne více než 500 zaměstnanců. Důvodem jsou zvyšující se náklady a tvrdá konkurence na asijském trhu.
Jetstar Asia provozovala 16 linek po Asii, například do Thajska, Indonésie, Malajsie nebo na Filipíny. V posledních měsících ale čelila prudkému nárůstu letištních poplatků a dalších provozních nákladů. Podle vedení Qantas některé vstupy zdražily až o 200 %.
Čísla mluví jasně
Letecká společnost očekává ztrátu 35 milionů australských dolarů za letošní fiskální rok. Letka 13 airbusů A320 bude převedena do jiných částí skupiny. Část podpoří růst Jetstar v Austrálii, jiné zamíří do regionálních linek Qantas v západní Austrálii.
Qantas tím zároveň uvolní kapitál v hodnotě až 500 milionů australských dolarů. Tyto prostředky chce investovat do ambiciózní modernizace flotily, například do nových A321XLR a dálkových strojů A350-1000 v rámci projektu Sunrise.
Singapur zůstává strategickým bodem
Navzdory konci Jetstar Asia skupina Qantas ze Singapuru neodchází. Město zůstává její třetí největší mezinárodní základnou. Qantas zde nadále počítá s provozem vlastních linek i spoluprací se zhruba dvaceti partnerskými aerolinkami.
Změny se nijak netýkají Jetstar Airways v Austrálii ani Jetstar Japan. Obě značky pokračují v plném provozu. Část uvolněných letadel pomůže rozšířit kapacity a otevřít nové trasy.
Pomoc zaměstnancům i cestujícím
Propuštění zaměstnanci v Singapuru dostanou odstupné a nabídku pracovního poradenství. Qantas zároveň komunikuje s dalšími aerolinkami a úřady, aby pomohl lidem najít novou práci. Místní odbory o plánu věděly předem a zapojily se do hledání řešení.
Cestujícím nabídne Jetstar Asia plné vrácení peněz za zrušené lety a pomoc s přesměrováním. Letecká společnost také spustila speciální stránku pro změny rezervací a aktuální informace.
Tlak na malé hráče roste
Konec Jetstar Asia není ojedinělý případ. Následuje podobně neúspěšné uzavření Thai Smile. Obě značky nezvládly dlouhodobý boj s nízkými maržemi, vysokými náklady a silnější konkurencí. Plně obsluhovat asijský region se dnes daří hlavně větším nebo státem podporovaným společnostem.
Závěr je jasný: být „low-cost“ už nestačí. Bez rozsahu, efektivity a silného zázemí přežití zaručeno není.