1.6 C
Czech
Úterý 25. listopadu 2025
Protext ČTKPraha na chvostu v dopravní bezpečnosti. Skončila mezi nejhoršími městy v Evropě

Praha na chvostu v dopravní bezpečnosti. Skončila mezi nejhoršími městy v Evropě

Praha 2. října 2024 (PROTEXT) – Pouze 7 % Pražanů se cítí v dopravě zcela bezpečně, ukazuje nový průzkum Urban Road Safety Index (URSI) společnosti Cyclomedia. O zlepšení situace usiluje také organizace BESIP.

V nejnovějším průzkumu Urban Road Safety Index (URSI) společnosti Cyclomedia, jehož patronem je v České republice organizace BESIP se Praha ocitla ve společnosti významných evropských metropolí – Paříže a Amsterodamu. Bohužel ne v pozitivním smyslu. Je téměř na konci tabulky výzkumu vnímání dopravní bezpečnosti, konkrétně na 27. místě z 32 měst, v nichž výzkum probíhal. Velmi bezpečně se v Praze cítí pouhých 7 procent respondentů průzkumu, průměrně bezpečně 53 procent. V nebezpečí či v extrémním nebezpečí si pak připadá 40 procent dotázaných obyvatelů.

„Nejlepších výsledků dosáhla stejně jako v loňském roce estonská metropole Tallinn – v indexu výzkumu dosáhla skóre 75, zatím co Praha získala ve stejném započtení všech dílčích parametrů skóre pouhých 20,“ upozorňuje Dominika Doláková, Business Development Manager společnosti Cyclomedia. „Pro srovnání, vítězný Tallinn ve výzkumu ukázal, že se v něm cítí zcela bezpečně 21 procent dotázaných, 67 procent bezpečně a v nebezpečí jen 12 procent dotázaných,“ dodává. Z opačného spektra a poslední pozice v žebříčku výzkumu se nachází řecké hlavní město Atény – v nebezpečí si zde připadá 68 procent obyvatel, zcela bezpečně pak pouhá čtyři procenta.

„Výsledky tohoto průzkumu ukazují, že Praha patří mezi evropské metropole s velmi nízkým pocitem dopravní bezpečnosti. Skutečnost, že se naše město umístilo na 27. místě z 32, svědčí o tom, že před námi stojí významné výzvy. Jedním z hlavních problémů je vysoká míra automobilizace, která je například proti Vídni či Berlínu dvojnásobná. V roce 2023 se počet automobilů v Praze zvýšil o 43 975, čímž celkový počet registrovaných vozidel překročil hranici 1,3 milionu. Většinu z nich tvoří osobní automobily, kterých je přibližně 1,04 milionu. Navíc, automobily na území Prahy najezdily v roce 2023 celkem 23,17 milionu kilometrů, což představuje meziroční nárůst o více než 355 000 kilometrů,“ sdělil Oldřich Kassl, pražský koordinátor organizace BESIP a dodává: „Tato rostoucí automobilizace vytváří značný tlak na dopravní infrastrukturu a zvyšuje riziko nehod. Přitom kapacity veřejných parkovišť jsou nedostatečné, pohybují se v řádu jednotek tisíc, zatímco do města denně přijíždí přibližně 300 tisíc aut. Bezpečné chování na silnicích a dopravní výchova od raného věku jsou proto klíčové pro zlepšení situace. Pokud chceme zlepšit vnímání bezpečnosti v našem městě, musíme se zaměřit nejen na zlepšení dopravní infrastruktury, ale i na změnu postojů a chování všech účastníků silničního provozu.“

Jasnější dopravní značení, oddělené pruhy, lépe značené křižovatky

Průzkum zkoumá i možný prostor pro zlepšení silniční bezpečnosti. Nejvíce Pražanů (55 %) se domnívá, že by bylo vhodné zlepšit oddělení jednotlivých druhů dopravy, jako jsou jízdní pruhy pro cyklisty, autobusy a tramvaje. Toto opatření je považováno za zásadní pro snížení nehodovosti a zajištění bezpečnosti všech účastníků silničního provozu.

Dále 42 % obyvatel uvádí, že by město mělo zaměřit pozornost na jasnější značení křižovatek, což by pomohlo snížit zmatek a zlepšit plynulost dopravy, zejména na frekventovaných místech. Ostatně nejrizikovější křižovatku v celé České republice najdeme na náměstí I.P. Pavlova v Praze, kde například během posledních tří let došlo dle statistik projektu Portál nehod více než ke stovce dopravních nehod.

Až 39 % respondentů považuje za důležité zlepšit značení silnic, včetně čar a značek přednosti, aby se předešlo nehodám způsobeným nejasnostmi v dopravním značení. Dalším krokem by mělo být zlepšení cyklistických tras, které navrhuje 29 % obyvatel, což by přispělo k bezpečnějšímu pohybu cyklistů po městě. Dalších 19 % obyvatel také navrhuje snížení rychlostních limitů, což by mohlo snížit počet nehod a závažnost jejich následků. V neposlední řadě 19 % respondentů uvádí, že by bylo vhodné zaměřit se na zlepšení osvětlení na silnicích, což by zvýšilo viditelnost a bezpečnost, zejména v nočních hodinách. „Velmi zajímavým aspektem výzkumu je parkování v Praze,“ upozorňuje Dominika Doláková ze společnosti Cyclomedia. „Na otázku, co si myslí o neukázněném chování řidičů při parkování – na chodnících, v cyklopruzích a na místech vyhrazených pro invalidy – odpovědělo téměř osm z deseti Pražanů, že se jim aktuální situace nelíbí,“ vysvětluje.

„Třicítku“ v ulicích Pražané nechtějí

Velmi zajímavé výsledky vykazuje průzkum Cyclomedia ohledně plošného snížení maximální povolené rychlosti na 30 km/h v centrech měst: Praha je na úplném konci hodnocení s 60 procenty respondentů, kteří s podobným opatřením zásadně nesouhlasí.

„Snižování rychlosti ve velkých městech je opakovaně diskutovaným tématem, které má zlepšit bezpečnost provozu. Nelze však s jistotou říci, zda by to vedlo ke skutečnému zlepšení průjezdnosti. Už samotný nájezd téměř 300 tisíc vozidel denně do hlavního města Prahy vytváří dostatečný tlak na snížení průjezdnosti na již tak přetížených komunikacích. Denně vznikají dopravní zácpy a v samotném centru města se vozidla často pohybují rychlostmi výrazně pod 30 km/h, a to i bez jakýchkoli omezení,“  dodává k výsledkům průzkumu Oldřich Kassl, pražský koordinátor organizace BESIP.“

Pražané své město vnímají jako průměrně dobré místo k životu

V dílčích oblastech průzkumu Cyclomedia si Praha vedla o něco lépe, než v celkových – z 39 významných měst Evropy ji její obyvatelé doporučují jako dobré místo k životu zhruba v polovině žebříčku (21. místo). Lidé z Říma, Amsterodamu, Atén, Milána nebo Marseille důrazně nedoporučují, aby se sem stěhovali lidé, kteří mají rádi bezpečnou dopravu. V průzkumu si v tomto ohledu naopak nejvíce cení svých měst obyvatelé španělských měst Zaragozy, Sevilly, Valencie nebo Murcie. Průměrně si Praha vede v hodnocení obav řidičů z hlediska dopravních nehod – nebojí ze zde 68 procent respondentů, zatím co ve Vídni se srážkami nepočítá 87 procent dotázaných.

 

O průzkumu:

Metodika dotazování výzkumu zahrnovala průzkum mezi obyvateli 32 hlavních evropských měst, který probíhal od 30. května do 30. června 2024. Dotazování se zúčastnilo celkem 11 982 respondentů. Průzkum se zaměřil na subjektivní hodnocení a názory obyvatel ohledně dopravní bezpečnosti ve městech, ve kterých žijí. V České republice, konkrétně v Praze, bylo dotázáno 309 respondentů.

 

O společnosti Cyclomedia

Nizozemská společnost Cyclomedia je světovým lídrem v oblasti digitální vizualizace veřejného prostoru. Už více než 40 let poskytuje 360° snímky uličního prostoru, zabývá se také analýzou obrazových dat pomocí umělé inteligence. Vyvíjí, staví a řídí nejpokročilejší mobilní mapovací systémy na světě, které využívá k snímání osídlených oblastí Evropy a Severní Ameriky. Aktuální a přesná data, jež každoročně shromažďuje, pomáhají firmám i veřejnému sektoru zlepšovat prostředí evropských a amerických měst a činit je zelenější, přístupnější, chytřejší a bezpečnější. Panoramatická data společnosti Cyclomedia využívá například česká platforma Mapy.cz.

Více na https://www.cyclomedia.com/cs

O organizaci BESIP:

BESIP je klíčovým koordinačním orgánem bezpečnosti silničního provozu v ČR, funguje jako samostatné oddělení Ministerstva dopravy a působí jako expertní subjekt v oblasti ovlivňování chování účastníků provozu. Současně je garantem Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2021–2030, jejímž cílem je do roku 2030 snížit počet usmrcených a těžce zraněných osob na silnicích o polovinu oproti průměru let 2017–2019. V rámci ČR BESIP spolupracuje s vládními, neziskovými a soukromými organizacemi a působí prostřednictvím 14 krajských koordinátorů. Realizuje širokou škálu preventivních a informačních kampaní, jako jsou akce pro veřejnost, road show BESIP Team či semináře pro řidiče. Aktivně se věnuje dopravní výchově, zejména na základních školách a skrze více než 150 dopravních hřišť. Poskytuje také metodickou podporu a organizuje dopravní soutěže mladých cyklistů. Informace jsou dostupné na jeho webovém portálu zaměřeném na bezpečnost silničního provozu.

www.besip.cz

 

 

Reklama

Doporučujeme

Brazilský nejvyšší soud odhlasoval, že Bolsonaro po manipulaci s monitorovacím náramkem zůstane ve vězení

Brazilská politická scéna znovu vibruje napětím. Nejvyšší soud v Brasílii potvrdil vazbu bývalého prezidenta Jaira Bolsonara poté, co přiznal, že se pokusil poškodit svůj elektronický náramek. Incident rozvířil emoce mezi jeho stoupenci i odpůrci a znovu otevřel otázku jeho odsouzení za pokus o převrat po prohraných volbách v roce 2022.

Si Ťin-pching v telefonátu s Trumpem řešil připojení Tchaj-wanu

Čínský prezident Si Ťin-pching dnes v telefonátu se svým americkým protějškem Donaldem Trumpem řešil připojení Tchaj-wanu k Číně a názorové rozdíly v řešení války na Ukrajině. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na čínský státní tisk. Oba státníci se sešli naposledy v říjnu v Jižní Koreji, kde řešili příměří v obchodní válce mezi těmito dvěma největšími ekonomikami světa.

KOMENTÁŘ: Trh ve víru paradoxů. Výsledky Nvidie šokovaly, strach z bubliny stejně sílí

Je AI bublina reálná? Nebo jde jen o výmysl, který se šíří hlavami investorů a šéfů firem na Wall Street? Na více než rok nezodpovězenou otázku zareagovala společnost Nvidia, když představila rekordní kvartální výsledky. Jenže investorům to bylo málo a prožili si děsivý týden. Proč?

Erdogan řekl Putinovi, že Turecko přispěje k úsilí o dosažení míru

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan řekl v telefonátu svému ruskému protějšku Vladimirovi Putinovi, že Ankara přispěje k jakémukoliv diplomatickému úsilí o zprostředkování přímého kontaktu mezi Moskvou a Kyjevem i ke snahám o dosažení spravedlivého a trvalého míru. Podle agentury Reuters to dnes uvedla Erdoganova kancelář. Kreml oznámil, že prezidenti telefonicky projednali americký návrh na ukončení rusko-ukrajinské války.

Australská konzervativní senátorka přišla do Senátu na protest v burce. Vyvolala tím pozdvižení

Australská senátorka Pauline Hanson vyvolala v parlamentu pozdvižení, když se po zamítnutí svého návrhu zákona o zákazu zahalování obličeje na veřejnosti objevila v jednacím sále oblečená v burce. Hanson, která dlouhodobě tento zákaz propaguje, tak protestovala proti rozhodnutí senátu návrh zamítnout.

Chris Hemsworth vyráží s tátou na cestu života. Pomáhá mu bojovat s Alzheimerem

Chris Hemsworth se rozhodl udělat něco, co chce hodně odvahy. Vzal svého otce Craiga, který bojuje s počínající Alzheimerovou chorobou, na dlouhou cestu do minulosti. Doufá, že společné vzpomínky a návrat do míst, kde kdysi žili, zpomalí jeho ztrátu paměti.

Londýn zahajuje mapování ohroženého druhu šneka

Londýn spustil rozsáhlý projekt mapování vzácného chlupatého šneka, který přežívá jen na několika místech podél Temže. Odborníci i dobrovolníci se snaží zjistit, kde tento ohrožený druh stále žije a jak mu pomoci k obnově.

Trumpův úřad pro efektivitu státní správy, který vedl Musk, ukončil činnost

Skupina pro efektivitu státní správy (DOGE), kterou po své lednové inauguraci spustil americký prezident Donald Trump a kterou do května vedl miliardář Elon Musk, předčasně ukončila činnost osm měsíců před vypršením svého mandátu. Trump v lednu pověřil Muskův tým rozsáhlými škrty ve federální vládě, podle kritiků však úsilí vyústilo pouze v malé úspory, píše agentura Reuters.

Londýn zvažuje turistické poplatky, metropoli mohou vynést miliardy

Města Velké Británie vybírají turistické poplatky, čímž zvyšují příjmy za turistický ruch. Londýn, jedna z nejnavštěvovanějších metropolí světa, v tomto ohledu zaostává nejen za ostatními britskými městy, ale i světovými metropolemi. To by se brzy mohlo změnit. Očekává se, že vláda dá Londýnu v této věci zelenou v rámci legislativy o posílení pravomocí místních samospráv.

Ukrajina i Rusko hlásí noční sestřely desítek nepřátelských dronů

Ruská protivzdušná obrana zlikvidovala přes noc 93 útočících ukrajinských dronů, oznámilo dnes ráno na platformě Telegram ruské ministerstvo obrany. O škodách neinformovalo. Ukrajinské letectvo na stejné sociální síti uvedlo, že Rusové v noci na dnešek zaútočili na Ukrajinu 162 bezpilotními letouny, z nichž protivzdušná obrana 125 zlikvidovala. Kromě toho ale ukrajinské vzdušné síly informují o zásazích 37 ruských dronů na 15 blíže neupřesněných místech.

Asijské burzy rostou díky sázkám na prosincové snížení sazeb

Asijské trhy vstoupily do nového týdne optimisticky. Investoři znovu začali sázet na to, že americká centrální banka v prosinci sníží sazby. Po týdnech výprodejů tak region našel pevnější půdu pod nohama, i když čínské akcie dál zaostávaly.

Pět okamžiků, které přepsaly dějiny Formule 1

Šampionát Formule 1 zažil během své historie okamžiky, jež navždy změnily jeho podobu – od tragických havárií přes zásadní bezpečnostní reformy až po dramatické triumfy outsiderů. Níže najdete pět klíčových událostí, které definovaly novou éru v nejvyšší třídě motoristického sportu.

Tři mrtví po útoku na velitelství pákistánské polovojenské jednotky

Série výbuchů a střelba narušila ranní klid v hustě osídlené čtvrti poblíž vojenského tábora v Péšávaru. Dva sebevražední atentátníci a ozbrojenci zaútočili na velitelství pohraničních jednotek, jedné z klíčových paramilitárních sil Pákistánu. Místo se rychle proměnilo v uzavřenou zónu, kde bezpečnostní síly pátraly po dalších možných útočnících.

USA oznamují ukrajinský pokrok, ale Kreml dál mlčí

Washington hlásí průlom v ženevském jednání o ukončení války na Ukrajině. Optimismus ale přehlušují tvrdé podmínky návrhu i ticho z Moskvy. Nadšení americké diplomacie tak působí křehce a nejistě.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama