7.3 C
Czech
Úterý 9. prosince 2025
Protext ČTKPraha na chvostu v dopravní bezpečnosti. Skončila mezi nejhoršími městy v Evropě

Praha na chvostu v dopravní bezpečnosti. Skončila mezi nejhoršími městy v Evropě

Praha 2. října 2024 (PROTEXT) – Pouze 7 % Pražanů se cítí v dopravě zcela bezpečně, ukazuje nový průzkum Urban Road Safety Index (URSI) společnosti Cyclomedia. O zlepšení situace usiluje také organizace BESIP.

V nejnovějším průzkumu Urban Road Safety Index (URSI) společnosti Cyclomedia, jehož patronem je v České republice organizace BESIP se Praha ocitla ve společnosti významných evropských metropolí – Paříže a Amsterodamu. Bohužel ne v pozitivním smyslu. Je téměř na konci tabulky výzkumu vnímání dopravní bezpečnosti, konkrétně na 27. místě z 32 měst, v nichž výzkum probíhal. Velmi bezpečně se v Praze cítí pouhých 7 procent respondentů průzkumu, průměrně bezpečně 53 procent. V nebezpečí či v extrémním nebezpečí si pak připadá 40 procent dotázaných obyvatelů.

„Nejlepších výsledků dosáhla stejně jako v loňském roce estonská metropole Tallinn – v indexu výzkumu dosáhla skóre 75, zatím co Praha získala ve stejném započtení všech dílčích parametrů skóre pouhých 20,“ upozorňuje Dominika Doláková, Business Development Manager společnosti Cyclomedia. „Pro srovnání, vítězný Tallinn ve výzkumu ukázal, že se v něm cítí zcela bezpečně 21 procent dotázaných, 67 procent bezpečně a v nebezpečí jen 12 procent dotázaných,“ dodává. Z opačného spektra a poslední pozice v žebříčku výzkumu se nachází řecké hlavní město Atény – v nebezpečí si zde připadá 68 procent obyvatel, zcela bezpečně pak pouhá čtyři procenta.

„Výsledky tohoto průzkumu ukazují, že Praha patří mezi evropské metropole s velmi nízkým pocitem dopravní bezpečnosti. Skutečnost, že se naše město umístilo na 27. místě z 32, svědčí o tom, že před námi stojí významné výzvy. Jedním z hlavních problémů je vysoká míra automobilizace, která je například proti Vídni či Berlínu dvojnásobná. V roce 2023 se počet automobilů v Praze zvýšil o 43 975, čímž celkový počet registrovaných vozidel překročil hranici 1,3 milionu. Většinu z nich tvoří osobní automobily, kterých je přibližně 1,04 milionu. Navíc, automobily na území Prahy najezdily v roce 2023 celkem 23,17 milionu kilometrů, což představuje meziroční nárůst o více než 355 000 kilometrů,“ sdělil Oldřich Kassl, pražský koordinátor organizace BESIP a dodává: „Tato rostoucí automobilizace vytváří značný tlak na dopravní infrastrukturu a zvyšuje riziko nehod. Přitom kapacity veřejných parkovišť jsou nedostatečné, pohybují se v řádu jednotek tisíc, zatímco do města denně přijíždí přibližně 300 tisíc aut. Bezpečné chování na silnicích a dopravní výchova od raného věku jsou proto klíčové pro zlepšení situace. Pokud chceme zlepšit vnímání bezpečnosti v našem městě, musíme se zaměřit nejen na zlepšení dopravní infrastruktury, ale i na změnu postojů a chování všech účastníků silničního provozu.“

Jasnější dopravní značení, oddělené pruhy, lépe značené křižovatky

Průzkum zkoumá i možný prostor pro zlepšení silniční bezpečnosti. Nejvíce Pražanů (55 %) se domnívá, že by bylo vhodné zlepšit oddělení jednotlivých druhů dopravy, jako jsou jízdní pruhy pro cyklisty, autobusy a tramvaje. Toto opatření je považováno za zásadní pro snížení nehodovosti a zajištění bezpečnosti všech účastníků silničního provozu.

Dále 42 % obyvatel uvádí, že by město mělo zaměřit pozornost na jasnější značení křižovatek, což by pomohlo snížit zmatek a zlepšit plynulost dopravy, zejména na frekventovaných místech. Ostatně nejrizikovější křižovatku v celé České republice najdeme na náměstí I.P. Pavlova v Praze, kde například během posledních tří let došlo dle statistik projektu Portál nehod více než ke stovce dopravních nehod.

Až 39 % respondentů považuje za důležité zlepšit značení silnic, včetně čar a značek přednosti, aby se předešlo nehodám způsobeným nejasnostmi v dopravním značení. Dalším krokem by mělo být zlepšení cyklistických tras, které navrhuje 29 % obyvatel, což by přispělo k bezpečnějšímu pohybu cyklistů po městě. Dalších 19 % obyvatel také navrhuje snížení rychlostních limitů, což by mohlo snížit počet nehod a závažnost jejich následků. V neposlední řadě 19 % respondentů uvádí, že by bylo vhodné zaměřit se na zlepšení osvětlení na silnicích, což by zvýšilo viditelnost a bezpečnost, zejména v nočních hodinách. „Velmi zajímavým aspektem výzkumu je parkování v Praze,“ upozorňuje Dominika Doláková ze společnosti Cyclomedia. „Na otázku, co si myslí o neukázněném chování řidičů při parkování – na chodnících, v cyklopruzích a na místech vyhrazených pro invalidy – odpovědělo téměř osm z deseti Pražanů, že se jim aktuální situace nelíbí,“ vysvětluje.

„Třicítku“ v ulicích Pražané nechtějí

Velmi zajímavé výsledky vykazuje průzkum Cyclomedia ohledně plošného snížení maximální povolené rychlosti na 30 km/h v centrech měst: Praha je na úplném konci hodnocení s 60 procenty respondentů, kteří s podobným opatřením zásadně nesouhlasí.

„Snižování rychlosti ve velkých městech je opakovaně diskutovaným tématem, které má zlepšit bezpečnost provozu. Nelze však s jistotou říci, zda by to vedlo ke skutečnému zlepšení průjezdnosti. Už samotný nájezd téměř 300 tisíc vozidel denně do hlavního města Prahy vytváří dostatečný tlak na snížení průjezdnosti na již tak přetížených komunikacích. Denně vznikají dopravní zácpy a v samotném centru města se vozidla často pohybují rychlostmi výrazně pod 30 km/h, a to i bez jakýchkoli omezení,“  dodává k výsledkům průzkumu Oldřich Kassl, pražský koordinátor organizace BESIP.“

Pražané své město vnímají jako průměrně dobré místo k životu

V dílčích oblastech průzkumu Cyclomedia si Praha vedla o něco lépe, než v celkových – z 39 významných měst Evropy ji její obyvatelé doporučují jako dobré místo k životu zhruba v polovině žebříčku (21. místo). Lidé z Říma, Amsterodamu, Atén, Milána nebo Marseille důrazně nedoporučují, aby se sem stěhovali lidé, kteří mají rádi bezpečnou dopravu. V průzkumu si v tomto ohledu naopak nejvíce cení svých měst obyvatelé španělských měst Zaragozy, Sevilly, Valencie nebo Murcie. Průměrně si Praha vede v hodnocení obav řidičů z hlediska dopravních nehod – nebojí ze zde 68 procent respondentů, zatím co ve Vídni se srážkami nepočítá 87 procent dotázaných.

 

O průzkumu:

Metodika dotazování výzkumu zahrnovala průzkum mezi obyvateli 32 hlavních evropských měst, který probíhal od 30. května do 30. června 2024. Dotazování se zúčastnilo celkem 11 982 respondentů. Průzkum se zaměřil na subjektivní hodnocení a názory obyvatel ohledně dopravní bezpečnosti ve městech, ve kterých žijí. V České republice, konkrétně v Praze, bylo dotázáno 309 respondentů.

 

O společnosti Cyclomedia

Nizozemská společnost Cyclomedia je světovým lídrem v oblasti digitální vizualizace veřejného prostoru. Už více než 40 let poskytuje 360° snímky uličního prostoru, zabývá se také analýzou obrazových dat pomocí umělé inteligence. Vyvíjí, staví a řídí nejpokročilejší mobilní mapovací systémy na světě, které využívá k snímání osídlených oblastí Evropy a Severní Ameriky. Aktuální a přesná data, jež každoročně shromažďuje, pomáhají firmám i veřejnému sektoru zlepšovat prostředí evropských a amerických měst a činit je zelenější, přístupnější, chytřejší a bezpečnější. Panoramatická data společnosti Cyclomedia využívá například česká platforma Mapy.cz.

Více na https://www.cyclomedia.com/cs

O organizaci BESIP:

BESIP je klíčovým koordinačním orgánem bezpečnosti silničního provozu v ČR, funguje jako samostatné oddělení Ministerstva dopravy a působí jako expertní subjekt v oblasti ovlivňování chování účastníků provozu. Současně je garantem Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2021–2030, jejímž cílem je do roku 2030 snížit počet usmrcených a těžce zraněných osob na silnicích o polovinu oproti průměru let 2017–2019. V rámci ČR BESIP spolupracuje s vládními, neziskovými a soukromými organizacemi a působí prostřednictvím 14 krajských koordinátorů. Realizuje širokou škálu preventivních a informačních kampaní, jako jsou akce pro veřejnost, road show BESIP Team či semináře pro řidiče. Aktivně se věnuje dopravní výchově, zejména na základních školách a skrze více než 150 dopravních hřišť. Poskytuje také metodickou podporu a organizuje dopravní soutěže mladých cyklistů. Informace jsou dostupné na jeho webovém portálu zaměřeném na bezpečnost silničního provozu.

www.besip.cz

 

 

Reklama

Doporučujeme

Čtyři lidé zemřeli ve vlnách na Kanárských ostrovech, dva z nich byli Slováci

Čtyři lidé, z nichž jsou dva ze Slovenska, zemřeli na španělském ostrově Tenerife poté, co je smetla velká vlna. Agentura AFP původně informovala o třech mrtvých a třech zraněných, z nichž jeden později zemřel podle médií v nemocnici. Další dva mrtví jsou Rumuni. Jeden člověk je stále pohřešován. České ministerstvo zahraničí zatím nemá informace, že by mezi oběťmi byli čeští občané.

Severovýchod Japonska zasáhlo silné zemětřesení, úřady hlásí několik zraněných

Severovýchod Japonska dnes zasáhlo zemětřesení o síle přes sedm stupů, uvedla podle světových agentur Japonská meteorologická služba (JMA). Americká geologická služba USGS následně potvrdila, že zemětřesení mělo sílu až 7,6 stupně. JMA varovala před velkými vlnami cunami, následně ale varování snížila na doporučení, aby se lidé zdržovali mimo pobřeží, píše server japonské veřejnoprávní televize NHK. Úřady hlásí několik zraněných.

Sýrie slaví rok od pádu Asada, zatímco bývalý prezident žije v izolaci v Moskvě

Sýrie si připomíná rok od chvíle, kdy povstalci svrhli Bašára Asada a ukončili desetiletí autoritářské vlády i vleklé války. Ulicemi zní hudba, obloha se rozzářila ohňostroji a v Damašku proběhla velká vojenská přehlídka. Zatímco země slaví, její bývalý vůdce tráví dny v tichém moskevském exilu pod přísnou kontrolou ruských úřadů.

Propad akcií Strategy dostává Michaela Saylora do úzkých

Michael Saylor postavil svou firmu Strategy na jednoduché myšlence: nakupovat bitcoin ve velkém a financovat to emisí akcií a dluhopisů. Tento model fungoval, dokud tržní hodnota firmy výrazně převyšovala hodnotu jejích bitcoinů. Prudký propad akcií ale tuhle výhodu téměř smazal. Strategy tak stojí před rozhodnutím, které ještě před pár měsíci znělo nemyslitelně.

V Nigérii bylo propuštěno 100 dětí unesených z katolické školy

Sto dětí unesených z katolické školy ve střední části Nigérie je po týdnech strachu na svobodě. Podle zástupců církve potvrdil jejich propuštění poradce prezidenta pro národní bezpečnost. Není ale jasné, kde děti jsou ani kdy se vrátí k rodičům. Země mezitím čelí další vlně únosů, která zasahuje křesťanské i muslimské komunity.

KOMENTÁŘ: Před deseti lety se Netflixu vysmáli. Teď stojí Warner před pokořujícím dealem

Netflix kupuje Warner Bros. Kdysi neskutečná věta se stává skutečností, protože streamovací gigant chce dotáhnout akvizici za 72 miliard dolarů. Pod jeho křídla se má dostat mimojiné i konkurenční služba HBO Max. Historický deal ale může narazit u regulátorů.

Převzetí Warner Bros Netflixem může narazit na Trumpa  

Americký prezident Donald Trump vyjádřil obavy z plánovaného odkoupení společnosti Warner Bros a jeho populárních streamovacích sítí za 72 miliard dolarů (asi 1,76 bilionu korun) společností Netflix. Problémem by podle něj mohl být její příliš velký podíl na trhu.

Únik vody v Louvru poškodil knihy v oddělení egyptských starověkých sbírek

Únik vody v Louvru koncem minulého měsíce poškodil stovky knih v oddělení egyptských starověkých sbírek. To znovu upozorňuje na zhoršující se stav světoznámého muzea, napsala agentura Reuters. Incident se stal jen několik týdnů poté, co loupež šperků odhalila nedostatky v bezpečnostních opatřeních instituce, napsala agentura Reuters.

Trump: Zelenskyj není připraven podepsat mírovou dohodu, Putin snad ano

Americký prezident po třídenních rozhovorech s ukrajinskými představiteli na Floridě prohlásil, že Volodymyr Zelenskyj není připraven podepsat mírový návrh a ukončit tak skoro čtyři roky trvající válku. Ukrajinský prezident jednání označil za „konstruktivní“, i když „ne snadné“. V pondělí se v Londýně setká s evropskými představiteli.

Merz neočekává, že by Německo v blízké budoucnosti uznalo palestinský stát

Německo v dohledné budoucnosti neuzná samostatný palestinský stát. Řekl to německý kancléř Friedrich Merz po setkání s izraelským premiérem Benjaminem Netanjahuem, uvedla agentura DPA. Podle něj je třeba nejprve krok za krokem uvést do praxe mírový plán. Netanjahu dodal, že očekává velmi brzy přechod do druhé fáze plánu na ukončení války v Pásmu Gazy a ještě tento měsíc se chce setkat s americkým prezidentem Donaldem Trumpem, aby s ním jednal o míru na Blízkém východě.

Thajsko zahajuje nálety na kambodžskou hranici

Napětí na thajsko-kambodžské hranici znovu explodovalo. Po přestřelkách, které si vyžádaly mrtvé i zraněné, Thajsko podniklo letecké údery na vojenské cíle v Kambodži. Obě země se navzájem obviňují z porušení křehkého příměří, jež vzniklo po červencové pětidenní válce. Evakuace probíhají na obou stranách a region sleduje, zda se spor znovu nezvrtne v otevřený konflikt.

Maďarsko a Slovensko dají zákaz dovozu ruského plynu a ropy k soudu

Maďarsko a Slovensko budou u Soudního dvora EU usilovat o zrušení chystaného zákazu dovozu ruských energetických surovin do Evropské unie. Oznámil to dnes na facebooku maďarský ministr zahraničí Péter Szijjártó. Bratislava a Budapešť podle něj budou také požadovat pozastavení tohoto plánu, známého pod označením REPowerEU, po dobu soudního řízení.

Hlubinná těžba zničí třetinu života na dně oceánu, ukazuje největší studie svého druhu

Těžba vzácných kovů z mořského dna se zdá jako klíč k zelené budoucnosti. Jenže nový výzkum odhalil, že s ní přichází i výrazné ekologické škody a to v místech, o kterých toho zatím víme zoufale málo.

Po ruských vzdušných útocích hlásí Charkovská a Černihivská oblast čtyři mrtvé

Dohromady čtyři mrtvé dnes hlásí ukrajinské úřady po ruských vzdušných útocích. V Charkovské oblasti ostřelování podle regionální policie nepřežili tři lidé, v Černihivské oblasti byl zabit jeden člověk, informovala agentura AP. Ruské síly zasáhly také Poltavskou oblast a rozsáhlému útoku čelilo například město Kremenčuk.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama