Plug-in hybridy měly být kompromisem mezi spalovacími motory a elektromobily. Nová analýza ale odhaluje, že jejich ekologický přínos byl značně přeceňován.
Plug-in hybridy (PHEV) měly představovat přechodné řešení mezi fosilními palivy a elektromobilitou. Kombinují baterii se spalovacím motorem a automobilky je roky propagovaly jako ideální volbu pro řidiče, kteří se chtějí chovat ekologicky, ale zároveň mít jistotu benzínu v nádrži. Jenže podle nové studie organizace Transport & Environment (T&E) má tento „kompromis“ k ekologickému daleko.
Analýza více než 800 tisíc evropských aut ukázala, že plug-in hybridy v reálném provozu vypouštějí až pětkrát více emisí CO₂, než udávají laboratorní testy. Naměřené hodnoty naznačují, že jsou jen o 19 % ekologičtější než běžná benzínová či naftová auta. Původní testy přitom slibovaly snížení emisí o 75 %.
Zelené sliby, šedá realita
Z palubních měřičů spotřeby vyplývá, že většina řidičů své hybridy pravidelně nenabíjí. Elektromotor tak zvládne pohánět vůz jen část cesty a zhruba třetinu času stejně běží spalovací motor. „V reálném provozu emise rostou, zatímco výsledky laboratorních testů naznačují opak. Rozdíl mezi nimi se dál prohlubuje a to je vážný problém,“ uvedla Sofía Navas Gohlke z organizace Transport & Environment.
Problém zhoršuje i trend větších baterií, které mají prodloužit elektrický dojezd. Těžší vozy spotřebují víc energie a paradoxně vypouštějí více CO₂ než starší modely s kratším dosahem. Analýza navíc ukazuje, že provoz hybridů stojí řidiče zhruba o 500 eur ročně víc, a pořizovací cena je asi o 15 tisíc eur vyšší než u plně elektrických aut.
Plug-in hybrid electric vehicles (PHEVs) pump out five times more planet-heating pollution than official figures show.
— Prem Sikka (@premnsikka) October 16, 2025
Running costs understated.
PHEVs emit just 19% less CO2 than petrol/diesel cars.
Underestimate of emissions lets carmakers avoid fineshttps://t.co/QrSGBIra6a
Drahý kompromis pro automobilky i planetu
Podle zprávy T&E automobilky využívají plug-in hybridy hlavně k obcházení emisních limitů. Zkreslené údaje jim pomohly vyhnout se pokutám přes pět miliard eur, upozorňuje organizace. „Oslabování pravidel pro hybridy je jako vrtat díru do trupu evropského zákona o emisích,“ varuje Lucien Mathieu z T&E.
Evropská unie chce od roku 2035 zakázat prodej nových aut se spalovacím motorem, ale tlak výrobců na výjimky roste. Pokud by hybridy zůstaly na trhu déle, mohlo by to podle expertů zvýšit emise až o 64 procent oproti současným plánům.
Plug-in hybridy se tak z ekologického mezistupně stávají slepou uličkou. Místo přechodu k čisté dopravě brzdí pokrok – a potvrzují, že ne každý kompromis opravdu pomáhá planetě.