PepsiCo překvapila investory lepšími výsledky za třetí čtvrtletí a zároveň oznámila personální změnu ve vedení. Finančním ředitelem se stane Steve Schmitt, dosavadní CFO americké divize Walmartu. Ve funkci nahradí Jamieho Caulfielda, který po více než třiceti letech ve firmě odchází do důchodu. Změna nastane 10. listopadu.
Společnost vykázala upravený zisk 2,29 dolaru na akcii a tržby 23,94 miliardy dolarů. Obojí mírně překonalo očekávání analytiků. K růstu přispěla hlavně silná výkonnost mezinárodních trhů a oživení nápojové divize v Severní Americe. Akcie PepsiCo v předobchodní fázi posílily o necelé jedno procento, přesto jsou od začátku roku zhruba o devět procent níže.
Pod tlakem investorů
Oznámení přichází v době, kdy na společnost tlačí aktivistický investor Elliott Investment Management, který nedávno získal podíl v hodnotě čtyř miliard dolarů. Elliott kritizuje ztrátu tržního podílu v severoamerických nápojích a slabší růst potravinové divize. Požaduje zefektivnění portfolia, větší zaměření na klíčové značky, jako jsou Mountain Dew nebo Doritos, a zvažuje i refranchising stáčíren v USA.
Podle Elliotta by se měl PepsiCo více zaměřit na růstové segmenty a omezit šíři nabídky, která podle něj brzdí ziskovost. Firma už reagovala rozšířením levnějších značek Chester’s a Santitas a pokračuje v odstraňování umělých barviv z produktů. Tím se snaží odpovědět na změny v chování spotřebitelů, kteří kvůli inflaci častěji sahají po levnějších výrobcích.
V Severní Americe klesl prodej chipsů a dalších snacků o dvě procenta, nápojů dokonce o tři. Vyšší poptávku však firma zaznamenala v Latinské Americe a Asii. Čistý zisk meziročně klesl o 11 procent na 2,6 miliardy dolarů, i přesto ale překonal odhady Wall Street. „Růst našich tržeb zrychlil a odráží sílu mezinárodního byznysu i oživení severoamerických nápojů,“ uvedl generální ředitel Ramon Laguarta.
PepsiCo očekává, že letos dosáhne nízkého jednociferného růstu organických tržeb a zisk zůstane zhruba na úrovni loňského roku. Vedení zároveň slibuje další kroky ke snížení nákladů a posílení efektivity.
Nová éra pod Schmittem
Příchod Steva Schmitta do vedení má podle analytiků znamenat větší důraz na restrukturalizaci a obnovu důvěry investorů. Schmitt má zkušenosti z Walmartu i z finančních restrukturalizací velkých korporací. Odcházející Caulfield zůstane do příštího května jako poradce, aby zajistil hladké předání agendy.
PepsiCo tak stojí na prahu další proměny. Aktivistický tlak, měnící se spotřebitelské trendy a nákladová inflace nutí legendárního výrobce Pepsi a Doritos znovu hledat rovnováhu mezi růstem a stabilitou.