Facebook selhal v ochraně osobních údajů uživatelů až do té míry, že společnost Meta, dříve Facebook, netuší, co se s nimi stane a kde skončí, varují v uniklém dokumentu softwaroví inženýři firmy, která podle jejich slov není připravena na „tsunami” nařízení o ochraně soukromí ze strany vlád jednotlivých států. Evropská komise schválila návrh nové legislativy, která přiměje sociální sítě nést zodpovědnost za svůj obsah. Napsal o tom deník New York Times.
Uniklé dokumenty získal zpravodajský web Motherboard. „Postavili jsme systém s otevřenými hranicemi,” stojí v jednom z dokumentů napsaném inženýry se specializací na ochranu soukromí v rámci reklamního týmu Facebooku.
„Výsledek těchto otevřených systémů a kultury lze snadno popsat analogií. Představte si, že v ruce držíte lahvičku s inkoustem. Tato lahvička s inkoustem je směsí všech druhů uživatelských dat. Inkoust nalijete do jezera… a teče… všude. Jak inkoust nalít zpět do lahvičky? Jak jej zorganizovat, aby tekl jen na povolená místa v jezeře?” píší inženýři.
Mluvčí společnosti Meta však nesouhlasí. Deníku New York Post řekl, že „tento příběh není přesný”. Analogii jezera přitom označil za „nedotaženou”. „Tato analogie postrádá kontext, v němž ve skutečnosti máme rozsáhlé procesy a kontroly pro správu dat a dodržování předpisů o ochraně soukromí,” řekl.
„Vzhledem k tomu, že tyto dokumenty nepopisují naše rozsáhlé procesy a kontroly pro vyhovění předpisům o ochraně soukromí, nejedná se o přesný úsudek,” uvedla v prohlášení společnost Meta.
Chtějí po nás nemožné
Jeden z autorů dokumentů uvedl, že Facebook nedisponuje adekvátní úrovní kontroly a vysvětlitelností toho, jak systémy sociální sítě data využívají. Z toho důvodu není možné vyhovět změnám politik či závazkům. Například „nepoužívat data X k účelům Y”.
„Přesto je to přesně to, co od nás regulační orgány očekávají. Zvýší se tak riziko našich chyb a zkreslení,” obává se inženýr.
Facebook je založen na monetizaci uživatelských dat inzerentům jejich prodejem pro správné zacílení reklamy. Evropská unie pracuje na komplexní revizi předpisů o ochraně osobních údajů, které zasáhnou právě proti cíleným reklamám.
Evropská komise schválila návrh nové legislativy, jejímž cílem je nadnárodní technologické giganty dohnat za obsah na jejich online platformách k zodpovědnosti, napsal server Euronews.
Týkat se má hlavně firem jako Google, Meta, Apple, Amazon a Microsoft. Zasáhne však také menší hráče jako TikTok.
Zákon, jehož musí schválit parlament a rada, si klade za cíl zasáhnout proti šíření fake news, dezinformací a regulovat obsah zahrnující náboženství, rasu a sexuální orientaci. Panují však obavy ze ztráty svobody slova.