2.6 C
Czech
Středa 3. prosince 2025
CestováníNejnáročnější trasy výletních lodí na světě

Nejnáročnější trasy výletních lodí na světě

Navigace na kolosální lodi není za žádných podmínek lehká práce. Jsou ale určité trasy, jako například Suezský průplav nebo větrné vodní cesty na Aljašce lemované ledovcem, které jsou obzvláště náročné.

Andy Winbow, hlavní námořník, který řídí plavidla po celém světě, uvedl pro CNN, že složitější trasy se často vyznačují „nepříznivými povětrnostními podmínkami, nedostatkem prostoru pro manévrování kvůli přírodním nebezpečím a nedostatkem navigačních pomůcek“.

Tyto faktory ovlivní každé plavidlo, ale vícepodlažní výletní lodě mají díky své velikosti často mnohem větší problémy.

„Čím vyšší loď, tím větší vítr,“ říká David Pembridge. Pembridge je bývalý kapitán výletní lodi, který po desetiletí pracoval na lodích provozovaných společnostmi P&O Cruises a Princess Cruises. Když do vysokých lodí naráží vítr, jsou náchylné k „uklouznutí“. To je termín používaný k popisu lodi, která je odfouknuta do strany. Aby se zabránilo tomuto efektu, musí být loď řízena pod úhlem.

Takový manévr je extra složitý při proplouvání vodních cest jako je Suezský či Panamský průplav. V těchto úzkých kanálech by se lodě také měly vyhýbat nárazům do stěn kanálu. “Pokud projíždějí rychle, způsobují erozi břehů, kvůli které se část písku ze stran dostává do středu kanálu, což není dobré, protože to snižuje hloubku kanálu a vytváří mělčinu,“ vysvětluje Pembridge.

Suezský a Panamský průplav. Každý je jiný, oba jsou výzvou

Tam, kde je Panamský průplav z velké části ohraničen lesy a vegetací, je Suez lemován plochou pouští. To znamená, že je zde potenciál pro špatnou viditelnost způsobenou písečnými bouřemi.

Ale zatímco 193 km dlouhý Suez je z velké části rovný, zhruba 80 km dlouhý Panamský průplav se klikatí mezi ostrovy. To přidává výzvě další rozměr.

„Je to jiný druh obtížnosti, ale stále to vyžaduje poměrně intenzivní soustředění,“ vysvětluje Pembridge.

Lodě v Panamském průplavu musí také proplout třemi různými sadami plavebních komor. V posledních letech byla zdymadla rozšířena, aby lépe vyhovovala větším lodím. Ale když Pembridge pravidelně plul po trase, jeho plavidlo dělilo od stěn zdymadla jen pár stop.

V Panamě mechanické lokomotivy pomáhají táhnout výletní lodě plavebními komorami, zatímco ve zvláště úzkých úsecích Suezu pomáhají remorkéry navádět větší lodě.

Role místního námořního pilota

Všem plavidlům operujícím v Suezu a Panamě pomáhají místní námořníci.

Jsou známí jako námořní piloti, nastupují na loď na začátku kanálu a spolupracují s posádkou na palubě, aby zajistili bezpečný průjezd. Suezský a Panamský průplav jsou oba „povinné oblasti pilotáže“, což znamená, že námořní piloti nejsou volitelní, ale jsou vyžadováni zákonem.

„Pilot musí ze zákona řídit směr a rychlost plavidla. Ale zároveň je to velitel plavidla, kdo má vždy odpovědnost za bezpečnou plavbu.“ Takže ne vždy je jejich vztah úplně hladký. V některých oblastech je role pilota méně klíčová a nemusí to být nutně zákonný požadavek. Ale v náročnějších přístavech a vodních cestách, jako je Suez a Panama nebo vodní cesty kolem Aljašky, je jejich role zásadní.

Více o roli námořního pilota objasňuje John Herring z jihovýchodu Aljašky. „Za prvé poskytujeme místní znalosti o nebezpečích na trase, přílivech a proudech, počasí, koncentraci mořského života,“ vysvětluje. „Za druhé, tím, že jsme nezávislí na lodi, přinášíme objektivní rozhodování, které nepodléhá ekonomickým tlakům lodního plánu. Kapitáni jsou experti na své vlastní lodě a my jsme experti na aljašské vody.“

Jihovýchodní Aljaška je povinná pilotážní oblast, částečně proto, že je náchylná k silným větrům a proudům. A také kvůli jejímu mořskému ekosystému.

„Pobřežní vody Aljašky jsou požehnány množstvím mořských savců,“ říká Herring. „Sledování velryb je oblíbenou zábavou cestujících, ale vyžaduje neustálou ostražitost na lodi, aby nedošlo k příliš blízkému setkání.“ To samé platí o ledovcích.

Hloubka vody a místní topografie

Lodě plující kolem Aljašky se také musí potýkat s proměnlivou hloubkou vody. V mělkých vodních kanálech se musí pohybovat pomalu, aby se zabránilo vytvoření nízkotlaké zóny pod plavidlem, která by mohla způsobit, že loď klesne na mořské dno.

„Lodě si mohou „dřepnout“, pokud cestují příliš rychle, a proto nemají pod kýlem dostatečný prostor,“ vysvětluje mistr námořník Andy Winbow.

Výletní trasy kolem norských fjordů nebo kanálů Chile také zahrnují občasné plavby mělkými vodami. Jiné trasy výletních lodí představují problémy, protože jejich topografie se neustále mění.

Pembridge uvádí příklad řeky Amazonky, jejímiž úseky se někdy proplouvá na jihoamerických plavbách.

„Dno Amazonky se neustále pohybuje, takže na námořní mapě vidíte ostrov, a když se tam dostanete, ostrov tam nebude, přesune se někam jinam,“ vysvětluje. „Pak to velmi závisí na pilotech. Místní piloti jsou lidé, kteří řeku znají a vědí, jak se mění.“

Reklama

Doporučujeme

Turecko varuje před útoky na tankery v Černém moři

Útoky na tankery spojené s Ruskem v posledních dnech vyvolávají napětí v celém regionu. Ankara upozorňuje, že incidenty zasahují do bezpečnosti, obchodu i pravidelného provozu v Černém moři a dokazují, že válka na Ukrajině získává další rozměr.

Airbus A320 snižuje letošní plán dodávek kvůli chybě na trupu

Airbus A320 má další komplikaci. Výrobce řeší problém s kovovými panely u části letadel a zároveň dohání následky rozsáhlé softwarové závady. Do konce roku proto stihne dodat méně strojů, než plánoval.

Jižní Korea žádá pro manželku exprezidenta 15 let vězení

Prokurátoři v Soulu navrhli patnáctiletý trest pro bývalou první dámu Kim Keon-hee, manželku sesazeného prezidenta Jun Sok-jola. Oba čelí řadě kauz od údajné manipulace s akciemi přes úplatky od Jednotící církve až po krátké vyhlášení stanného práva.

KOMENTÁŘ: Tato firma se chce dostat na burzu dřív než OpenAI. A zlomit tím vaz ChatuGPT

Technologický AI závod dostává další zápletku – společnost Anthropic údajně plánuje vstup na burzu. O zalistování přitom uvažuje i její vrchní konkurent OpenAI, jenže v tomto ohledu podle všeho nepostupuje tak rychle. Pokud by se Anthropic skutečně dostal na burzu, došlo by k jedné z největších IPO v historii.

Izrael brzy otevře hraniční přechod Rafáh, aby mohli Gazané do Egypta

V příštích dnech bude otevřen přechod Rafáh na jihu Pásma Gazy, aby mohli Palestinci do Egypta. Podle agentury Reuters to dnes oznámil úřad pro palestinské civilní záležitosti izraelského ministerstva obrany (COGAT), který dohlíží na dovoz humanitární pomoci.

Summers dostal doživotní zákaz členství v prestižní ekonomické skupině

Americká ekonomická asociace (American Economic Association, AEA) udělila bývalému ministrovi financí USA a exprezidentovi Harvardovy univerzity Larrymu Summersovi doživotní zákaz účasti na svých aktivitách. Organizace s více než sedmnácti tisíci členy ve svém prohlášení uvedla, že jeho jednání, zachycené ve „veřejně dostupné komunikaci“, je v rozporu s jejími standardy profesní integrity.

Norsko s Německem dají dalších 700 milionů eur na zbraně pro Ukrajinu

Norsko dá dalších 500 milionů eur (12 miliard Kč) na nákup zbraní pro Ukrajinu skrz iniciativu Severoatlantické aliance, Německo přispěje dalšími 200 miliony eur (4,8 miliardy Kč), uvedli dnes ministři zahraničí obou zemí Espen Barth Eide a Johann Wadephul před jednáním zemí NATO v Bruselu. Celkem podle šéfa NATO Marka Rutteho spojenci do konce roku na iniciativu přispějí sumou kolem pěti miliard dolarů (104 miliard Kč).

Ruské noční útoky si vyžádaly mrtvé a raněné, uvedly ukrajinské úřady

Dva lidé přišli o život a další tři utrpěli zranění při náletu ruských dronů na město Ternivka v Dněpropetrovské oblasti na jihovýchodě Ukrajiny, oznámil šéf oblastní správy Vladyslav Hajvanenko. Pracovník energetického objektu byl zraněn při náletu u Oděsy na jihu země. Ukrajinské drony zaútočily na sklady pohonných hmot v Tambovské a Voroněžské oblasti, uvedli ruští gubernátoři.

Nová mise má najít zmizelé letadlo Malaysia Airlines

Malajsie oznámila, že po více než deseti letech opět spustí hlubokomořské pátrání po letu MH370. Nová mise začne 30. prosince a dává rodinám obětí naději, že se konečně dozvědí, co se s letadlem stalo.

Putin shodil americký návrh ze stolu a prohlásil, že Rusko je na válku s Evropou připraveno

Jednání v Kremlu mezi americkou a ruskou delegací skončilo bez výsledku. Ruský prezident Vladimir Putin odmítl americký mírový návrh upravený v Ženevě s tím, že některé body jsou nepřijatelné, na jiných se ale dá pracovat. Také prohlásil, že pokud Evropa zaútočí na Rusko, možná už ani nebude s kým vyjednávat.

Rada EU se dohodla s europarlamentem na ukončení dovozu plynu z Ruska

Rada Evropské unie, která zastupuje členské státy, se dohodla s Evropským parlamentem na ukončení dovozu plynu z Ruska do podzimu 2027. Rada to oznámila v dnešním prohlášení. Dohoda musí být ještě formálně potvrzena Evropským parlamentem a členskými státy Rady EU.

Pozůstatky předané v úterý nepatří rukojmímu, uvedl úřad izraelského premiéra

Pozůstatky předané Izraeli v úterý z Pásma Gazy nepatří rukojmímu. Podle agentury Reuters a médií to dnes ráno uvedl úřad izraelského premiéra Benjamina Netanjahua na základě výsledků forenzní analýzy. Skupina spřízněná s teroristickým hnutím Hamás později uvedla, že tělo rukojmího hledá s pomocí týmu Červeného kříže. Izrael stále čeká na předání těl dvou rukojmích - jednoho izraelského a jednoho thajského občana.

Hadjar nahradí Cunodu v Red Bullu

Max Verstappen zná svého nového týmového kolegu. Od příští sezóny se k němu v Red Bullu připojí Francouz Isack Hadjar, který nahradí Yukiho Tsunodu. Japonský jezdec přijde o místo v závodním týmu , ale zůstane v hlavním týmu jako testovací a rezervní jezdec.

V Hondurasu je pozastavené sčítání výsledků voleb, Trump pohrozil tamním úřadům

Americký prezident Donald Trump dnes obvinil úřady v Hondurasu, že se snaží ovlivnit výsledky nedělních prezidentských voleb. Tamní volební komise v pondělí pozastavila sčítání výsledků poté, co přestaly fungovat její webové stránky. Stalo se to v okamžiku, kdy byl mezi dvěma vedoucími kandidáty rozdíl pouhých 515 hlasů. Volební web v Hondurasu stále nefunguje, což komise zdůvodnila technickým selháním systému, informovala dnes místní média.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama