3.6 C
Czech
Čtvrtek 18. prosince 2025
Protext ČTKNa českých silnicích stoupl počet mrtvých, kteří ignorovali bezpečnostní pásy.

Na českých silnicích stoupl počet mrtvých, kteří ignorovali bezpečnostní pásy.

Praha 2. dubna 2024 (PROTEXT) – Někteří mladí ignorují bezpečnostní pásy na zadních sedačkách, někteří starší řidiči spoléhají jen na airbag. Motoristické mýty možná stály za faktem, že se za poslední dva roky při nehodách zvýšil počet mrtvých, kteří nebyli připoutáni. Bezpečnostní pásy při kolizi výrazně zvyšují šanci na přežití. Pokud řidič nabourá při rychlosti 50 km/hod, znamená to pro tělo volný pád ze 3. poschodí.

Podle policejních statistik zemřelo na českých silnicích od začátku roku 2022 do konce roku 2023 při dopravních nehodách 171 osob, které nebyly ve voze připoutány. Oproti předchozím dvěma rokům (2020 – 2021) se tak počet usmrcených, kteří ignorovali bezpečnostní pásy, zvýšil o 8,2 %. V těchto statistikách jsou nejen řidiči, ale také pasažéři na předním či zadním sedadle. Zádržné systémy, ať už bezpečnostní pásy nebo autosedačky, zvyšují při kolizích šance na přežití. „Policisté se v pravidelných intervalech zaměřují na kontrolu dodržování ustanovení zákona v rámci používání zádržných systémů a dětských autosedaček. Dětská autosedačka musí zajistit bezpečnou přepravu dětí, jejichž tělesná hmotnost nepřevyšuje třicet šest kilogramů a nejsou vyšší sto padesáti centimetrů,“ upřesňuje vedoucí Odboru prevence Policejního prezidia České republiky Zuzana Pidrmanová. V edukaci i prevenci pokračuje nejen Policie České republiky, ale také BESIP i Tým silniční bezpečnosti.

„Základní funkcí bezpečnostních pásů je pohlcení kinetické energie při nárazu vozidla, a to nejen zpředu, ale i zezadu nebo boku. Další důležitou funkcí pásů je udržet tělo řidiče v sedadle, zejména při jízdě v zatáčce nebo při smyku vozidla,“ doplňuje Zuzana Pidrmanová z Policejního prezidia České republiky. Poutat se ve voze musí nejen řidič, ale všichni pasažéři na všech sedadlech. Povinnost použít bezpečnostní pásy odpadá pouze ze zdravotních důvodů. Dotyčný pak v případě policejní kontroly musí výjimku doložit lékařským potvrzením. Použít bezpečnostní pásy musí i těhotné ženy. „Podle odborníků se nemusí bát, že by bezpečnostní popruh nenarozenému dítěti ublížil. Je ale důležité používat bezpečnostní pásy správně,“ upozorňuje za Tým silniční bezpečnosti Markéta Novotná a pokračuje: „Pásy musí správně vést přes kosti pánevní, aby těhotným pás držel pod břichem, a pokud chtějí mít jistotu, mohou si pořídit speciální pomůcky pro poutání těhotných.“

Snad každá věková kategorie motoristů má své mýty o poutání a bezpečnostních pásech. Mladí lidé velmi často povinnost poutat se na zadních sedadlech ignorují. Ohrožují tím sebe i spolucestující vedle sebe i před sebou. „Z analýz chování motoristů přímo v provozu víme, že bezpečnostní pás nepoužívají nejméně 4 % řidičů. Na zadních sedadlech ale jezdí bez pásu podle odhadů více než 12 % lidí. Právě tato skupina nepřipoutaných spolujezdců přitom tvořila loni 35 % ze všech usmrcených na zadních sedadlech. Věřím, že je to jasná odpověď na to, proč nespekulovat o významu bezpečnostního pásu a zkrátka se v autě vždy připoutat,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Mezi staršími řidiči zaslechneme: „Proč se poutat, když má auto airbag, který mě ochrání.“ Původ této báchorky lze vysledovat do doby, kdy se airbag objevil jako novinka a začal být součástí bezpečnostních prvků vozu. „Tehdy se u laické motoristické veřejnosti začalo mluvit o tom, že tato novinka řidiče i cestující ochrání i bez poutání bezpečnostními pásy. Je jasně prokázáno, že tomu tak není,“ říká ředitel Týmu silniční Bezpečnosti Jan Polák. Airbag funguje při nárazu v součinnosti s bezpečnostními pásy. Ty ve velmi krátké chvíli zafixují dotyčného v sedadle a vystřelený airbag zmírní dopad částí těla, jako je například hlava, do „vzduchového polštáře“. Airbag bez připoutání bezpečnostním pásem představuje velké riziko. Další z legend je, že při nehodách dotyčnému zachránilo život právě to, že nebyl připoutaný. Pravděpodobnost přežití při velké kolizi je mizivá, pokud nejste připoutání. Existují případy, kdy nepřipoutaný řidič nebo spolujezdec sjel ze silnice, auto se převrátilo a dotyčný z vozu vypadl a následně utrpěl zranění neslučitelná se životem. Auto se nakonec dokutálelo bez větší újmy pod svah, ovšem bez řidiče či spolujezdce.

Diskutovat o používání bezpečnostních pásů není na místě, potvrzuje mluvčí Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje Michael Georgiev: „Řidič i další spolujezdci, kteří jsou v autě připoutaní bezpečnostními pásy, mohou samozřejmě utrpět při nehodě pohmožděniny nebo zlomeniny. Ti nepřipoutaní ale například při čelním nárazu mohou plnou silou narazit na palubní desku nebo mohou být skrz čelní sklo katapultováni ven z auta. Následky pak mohou být fatální.“

Pokud řidič nabourá při rychlosti 50 km/h, znamená to pro tělo volný pád ze 3. poschodí, tedy zhruba z 10 metrů. Při rychlosti 70 km/h je pak následek přirovnán k pádu ze 6. poschodí. Pokud vás výše zmíněné statistiky a argumenty nepřesvědčily, mrkneme se do vaší peněženky. „Od nového roku byl zpřísněn postih za nepoužití pásu nebo autosedačky. Počet trestných bodů se zvýšil ze 3 na 4. Pokuta za jízdu bez pásu, která se týká i porušení povinnosti poutat se u spolujezdců, je nově 1500 – 2000 Kč. Neplatí už tedy, že tento přestupek lze vyřešit jen takzvanou domluvou nebo nižší částkou,“ upozornil Neřold. Jen v loňském roce řešila Policie ČR 27.132 případů nepoužití bezpečnostních pásů a zádržných systémů a udělila pokuty v celkové výši 11,516.900,- Kč.

Nestačí ale jen sednout do auta a jak se říká přehodit kšandu a zacvaknout. Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti přidává důležité informace. „Aby bezpečnostní pás fungoval správně nesmí být překroucený, musí být narovnaný a dotažený přes pevné body těla, tedy klíční, hrudní a pánevní kosti. Také bychom neměli mít na sobě příliš vrstev oblečení. Každá vrstva oblečení navíc brání správnému dotažení pásu.“ Řada nových vozidel je vybavena bezpečnostními pásy s předpínačem, který při nehodě vyhodnotí situaci, zaaretuje pás a „přiroluje“ o pár centimetrů, aby byli dotyční v případě kolize fixováni.

Pokud si půjčujete auto nestačí jen na béčkovém sloupku přenastavit výšku pásu. Je třeba si nastavit také volant, výšku sedadla (mezi hlavou a stropem musí být místo na pěst), hlavovou opěrku i sklon zádové opěrky, který by měl být od 90 až 100 stupňů. Nezapomínejme, že noha na brzdovém či plynovém pedálu nesmí být plně propnutá. Přes povolenou nohu totiž dokáže tělo pohltit část energie při nárazu. Správná vzdálenost od volantu je ta, při níž na horní hranu volantu dosáhnete zápěstím. Volant se doporučuje držet jako by bylo na hodinách tři čtvrtě na tři. Umožní to lepší manipulaci s ním při zatáčení a při kolizi volantový airbag odhodí ruce do stran. Pokud ovšem budete ruce držet jinak, pak počítejte třeba se zlomeninou ruky nebo přeraženým nosem, jak vám airbag ruce odhodí na obličej.

Poutejte se vždy, i když jedete jen pár desítek metrů. Je třeba si uvědomit, že při nehodě na osoby ve voze působí hned několik fyzikálních zákonů. Všichni jsme se o nich učili na základní škole a jmenují se podle jejich objevitele Isaaca Newtona – „Newtonovy pohybové zákony“. Jsou to zákon setrvačnosti, zákon síly a zákon akce a reakce. Krom toho působí i zákony o zachování energie, hybnosti a točivosti. Můžete být milovníky fyziky, ale tyto zákony ve voze určitě prakticky zkoušet nechcete. I proto přemýšlejte, co s volně loženými předměty a používejte bezpečnostní pásy.

 

Bližší informace podá:

Ngr. Markéta Novotná

Metodik dopravní výchovy

e-mail: marketa.novotna@tymbezpecnosti.cz

 

 

Reklama

Doporučujeme

Horko zasahuje do vývoje dětí, brzdí jejich schopnost učit se

Horko nemá vliv jen na fyzické zdraví. Podle nové studie amerických vědců může zbrzdit vývoj dětí a zhoršit jejich schopnost učit se. Oteplování na nás totiž má největší dopad během raného vývoje v růstové fázi.

Polské rakety Patriot dosáhly připravenosti, oznámil ministr obrany

Polská jednotka vyzbrojená protiraketovými systémy Patriot americké výroby dosáhla plné připravenosti, oznámil dnes polský ministr obrany Wladyslaw Kosiniak-Kamysz. Současně se tím podle ministra stal plně funkčním i systém polské protivzdušné obrany Wisla, který má být schopen sestřelovat vzdušné cíle vzdálené až 150 kilometrů, uvedla agentura PAP.

Trump Media se spojuje s TAE a sází na fúzní energii

Trump Media míří mimo sociální sítě a oznamuje spojení s firmou TAE Technologies, která vyvíjí technologii jaderné fúze. Dohoda v hodnotě přes 6 miliard dolarů počítá s tím, že vznikne holding s divizemi od Truth Social až po energetická a zdravotnická aktiva.

Obžalovaný z útoku v Magdeburku není podle lékařů teď schopný účastnit se líčení

Saúdskoarabský lékař obžalovaný z loňského útoku na vánoční trhy v Magdeburku není teď schopen účastnit se soudního procesu. Uvádí to zpráva vězeňského lékaře, informovala dnes agentura DPA. Podle ní drží 51letý Tálib Abdalmuhsin hladovku a nepřijímá ani tekutiny, hrozí mu akutní selhání ledvin. Soudce ale rozhodl, že líčení může pokračovat i bez obžalovaného.

Ukrajinská delegace má v pátek a v sobotu jednat v USA

Ukrajinská delegace bude ve Spojených státech jednat v pátek a sobotu o mírovém plánu, který má vést k ukončení války Ruska proti Ukrajině. Konečná verze plánu není dohodnutá, existují rozpory ohledně území Donbasu na východě země, provozování Ruskem okupované Záporožské jaderné elektrárny či využití ruských aktiv, zmrazených na Západě, řekl ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj novinářům podle ukrajinských médií.

ANALÝZA: Referendum není potřeba. Ukrajinci mají v územních otázkách jasno

Ukrajina je nejblíže míru od začátku války. Většina sporných otázek ohledně ukončení skoro čtyři roky trvajícího konfliktu je vyřešena. S takovými slovy v pondělí po berlínských rozhovorech o míru vyrukoval nejmenovaný americký představitel. Také řekl, že s průběhem diskusí je spokojen i americký prezident Donald Trump. Dvoudenní jednání se nicméně týkala bezpečnostních záruk. Existují i jiné sporné body.

Belgický premiér žádá celou EU o záruky při použití ruských aktiv pro Ukrajinu

Belgický premiér Bart De Wever požaduje, aby celá Evropská unie nesla riziko při využití ruských zmrazených aktiv v EU na pomoc Ukrajině. Chce od ostatních závazné písemné záruky. De Wever to řekl v belgickém parlamentu před začátkem summitu EU, který má rozhodnout o financování Ukrajiny na roky 2026 a 2027.

Tchaj-wan se připravuje na válku. Nakoupil od USA rekordní balíček zbraní

Americké ministerstvo obrany prodalo Tchaj-wanu dosud největší balíček vojenského vybavení v celkové hodnotě 11,1 miliardy dolarů (přes 230,5 miliardy korun). Nákup obsahuje dělostřelecké systémy, protitankové střely, náhradní díly pro vrtulníky a protilodní střely. Zahrnuje i salvové raketomety HIMARS a levnější drony. Celkem se jedná o osm položek.

Šéfka EK řekla, že ze summitu EU neodejde bez finančního řešení pro Ukrajinu

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová řekla, že z dnes začínajícího summitu Evropské unie neodejde bez vyřešení dalšího financování Ukrajiny. Podobně se vyjádřil předseda Evropské rady António Costa. V případě rozhodnutí o financování bránící se země ze zmrazených ruských aktiv, tedy takzvanou reparační půjčkou, musí podle názoru šéfky unijní exekutivy nést riziko všechny státy bloku. Podle šéfky unijní diplomacie Kaji Kallasové se EU obavami Belgie ohledně reparační půjčky zabývá.

Putin vzkázal Ukrajině: Odevzdejte Donbas, jinak si ho vezmeme silou

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním „bojovém projevu“ jasně naznačil, že neustoupí od svých maximalistických požadavků. Trvá na tom, aby se Ukrajina vzdala území nárokovaných Ruskem. V opačném případě budou obsazena silou. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj územní kompromis v pondělí navzdory ruskému a americkému tlaku odmítl.

Miliardář Jared Isaacman, spojenec Elona Muska, se stal šéfem NASA

Americký Senát schválil jmenování miliardáře a astronauta Jareda Isaacmana do funkce šéfa NASA. Nový administrátor přebírá agenturu v době rozpočtových škrtů, tlaku na rychlejší návrat na Měsíc a otevřené debaty o roli soukromých firem v americkém vesmírném programu. Pro NASA jde o výraznou změnu směru i stylu vedení.

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu do EU

Evropský parlament dnes ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu 2027.

Krejčíková spojí síly v deblu s Caty McNally

Barbora Krejčíková jde do sezony 2026 s novou deblovou partnerkou. Vybrala si Američanku Caty McNally, která nabídku přijala s velkým nadšením. Nová dvojice chce navázat na to, co Krejčíková dlouhé roky předváděla po boku Kateřiny Siniakové.

KOMENTÁŘ: Odepisovaná Tesla probořila all-time high. Firmu žene vzhůru robotaxi

Rok, který pro Teslu začal noční můrou, končí euforickým probuzením. Společnost vyrábějící elektromobily znovu na burze předvedla comeback a stanovila novou rekordní cenu akcie. Akcionáře povzbudila zpráva, že Tesla úspěšně testuje autonomní řízení své flotily vozů.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama