-3 C
Czech
Pátek 28. listopadu 2025
Protext ČTKNa českých silnicích stoupl počet mrtvých, kteří ignorovali bezpečnostní pásy.

Na českých silnicích stoupl počet mrtvých, kteří ignorovali bezpečnostní pásy.

Praha 2. dubna 2024 (PROTEXT) – Někteří mladí ignorují bezpečnostní pásy na zadních sedačkách, někteří starší řidiči spoléhají jen na airbag. Motoristické mýty možná stály za faktem, že se za poslední dva roky při nehodách zvýšil počet mrtvých, kteří nebyli připoutáni. Bezpečnostní pásy při kolizi výrazně zvyšují šanci na přežití. Pokud řidič nabourá při rychlosti 50 km/hod, znamená to pro tělo volný pád ze 3. poschodí.

Podle policejních statistik zemřelo na českých silnicích od začátku roku 2022 do konce roku 2023 při dopravních nehodách 171 osob, které nebyly ve voze připoutány. Oproti předchozím dvěma rokům (2020 – 2021) se tak počet usmrcených, kteří ignorovali bezpečnostní pásy, zvýšil o 8,2 %. V těchto statistikách jsou nejen řidiči, ale také pasažéři na předním či zadním sedadle. Zádržné systémy, ať už bezpečnostní pásy nebo autosedačky, zvyšují při kolizích šance na přežití. „Policisté se v pravidelných intervalech zaměřují na kontrolu dodržování ustanovení zákona v rámci používání zádržných systémů a dětských autosedaček. Dětská autosedačka musí zajistit bezpečnou přepravu dětí, jejichž tělesná hmotnost nepřevyšuje třicet šest kilogramů a nejsou vyšší sto padesáti centimetrů,“ upřesňuje vedoucí Odboru prevence Policejního prezidia České republiky Zuzana Pidrmanová. V edukaci i prevenci pokračuje nejen Policie České republiky, ale také BESIP i Tým silniční bezpečnosti.

„Základní funkcí bezpečnostních pásů je pohlcení kinetické energie při nárazu vozidla, a to nejen zpředu, ale i zezadu nebo boku. Další důležitou funkcí pásů je udržet tělo řidiče v sedadle, zejména při jízdě v zatáčce nebo při smyku vozidla,“ doplňuje Zuzana Pidrmanová z Policejního prezidia České republiky. Poutat se ve voze musí nejen řidič, ale všichni pasažéři na všech sedadlech. Povinnost použít bezpečnostní pásy odpadá pouze ze zdravotních důvodů. Dotyčný pak v případě policejní kontroly musí výjimku doložit lékařským potvrzením. Použít bezpečnostní pásy musí i těhotné ženy. „Podle odborníků se nemusí bát, že by bezpečnostní popruh nenarozenému dítěti ublížil. Je ale důležité používat bezpečnostní pásy správně,“ upozorňuje za Tým silniční bezpečnosti Markéta Novotná a pokračuje: „Pásy musí správně vést přes kosti pánevní, aby těhotným pás držel pod břichem, a pokud chtějí mít jistotu, mohou si pořídit speciální pomůcky pro poutání těhotných.“

Snad každá věková kategorie motoristů má své mýty o poutání a bezpečnostních pásech. Mladí lidé velmi často povinnost poutat se na zadních sedadlech ignorují. Ohrožují tím sebe i spolucestující vedle sebe i před sebou. „Z analýz chování motoristů přímo v provozu víme, že bezpečnostní pás nepoužívají nejméně 4 % řidičů. Na zadních sedadlech ale jezdí bez pásu podle odhadů více než 12 % lidí. Právě tato skupina nepřipoutaných spolujezdců přitom tvořila loni 35 % ze všech usmrcených na zadních sedadlech. Věřím, že je to jasná odpověď na to, proč nespekulovat o významu bezpečnostního pásu a zkrátka se v autě vždy připoutat,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Mezi staršími řidiči zaslechneme: „Proč se poutat, když má auto airbag, který mě ochrání.“ Původ této báchorky lze vysledovat do doby, kdy se airbag objevil jako novinka a začal být součástí bezpečnostních prvků vozu. „Tehdy se u laické motoristické veřejnosti začalo mluvit o tom, že tato novinka řidiče i cestující ochrání i bez poutání bezpečnostními pásy. Je jasně prokázáno, že tomu tak není,“ říká ředitel Týmu silniční Bezpečnosti Jan Polák. Airbag funguje při nárazu v součinnosti s bezpečnostními pásy. Ty ve velmi krátké chvíli zafixují dotyčného v sedadle a vystřelený airbag zmírní dopad částí těla, jako je například hlava, do „vzduchového polštáře“. Airbag bez připoutání bezpečnostním pásem představuje velké riziko. Další z legend je, že při nehodách dotyčnému zachránilo život právě to, že nebyl připoutaný. Pravděpodobnost přežití při velké kolizi je mizivá, pokud nejste připoutání. Existují případy, kdy nepřipoutaný řidič nebo spolujezdec sjel ze silnice, auto se převrátilo a dotyčný z vozu vypadl a následně utrpěl zranění neslučitelná se životem. Auto se nakonec dokutálelo bez větší újmy pod svah, ovšem bez řidiče či spolujezdce.

Diskutovat o používání bezpečnostních pásů není na místě, potvrzuje mluvčí Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje Michael Georgiev: „Řidič i další spolujezdci, kteří jsou v autě připoutaní bezpečnostními pásy, mohou samozřejmě utrpět při nehodě pohmožděniny nebo zlomeniny. Ti nepřipoutaní ale například při čelním nárazu mohou plnou silou narazit na palubní desku nebo mohou být skrz čelní sklo katapultováni ven z auta. Následky pak mohou být fatální.“

Pokud řidič nabourá při rychlosti 50 km/h, znamená to pro tělo volný pád ze 3. poschodí, tedy zhruba z 10 metrů. Při rychlosti 70 km/h je pak následek přirovnán k pádu ze 6. poschodí. Pokud vás výše zmíněné statistiky a argumenty nepřesvědčily, mrkneme se do vaší peněženky. „Od nového roku byl zpřísněn postih za nepoužití pásu nebo autosedačky. Počet trestných bodů se zvýšil ze 3 na 4. Pokuta za jízdu bez pásu, která se týká i porušení povinnosti poutat se u spolujezdců, je nově 1500 – 2000 Kč. Neplatí už tedy, že tento přestupek lze vyřešit jen takzvanou domluvou nebo nižší částkou,“ upozornil Neřold. Jen v loňském roce řešila Policie ČR 27.132 případů nepoužití bezpečnostních pásů a zádržných systémů a udělila pokuty v celkové výši 11,516.900,- Kč.

Nestačí ale jen sednout do auta a jak se říká přehodit kšandu a zacvaknout. Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti přidává důležité informace. „Aby bezpečnostní pás fungoval správně nesmí být překroucený, musí být narovnaný a dotažený přes pevné body těla, tedy klíční, hrudní a pánevní kosti. Také bychom neměli mít na sobě příliš vrstev oblečení. Každá vrstva oblečení navíc brání správnému dotažení pásu.“ Řada nových vozidel je vybavena bezpečnostními pásy s předpínačem, který při nehodě vyhodnotí situaci, zaaretuje pás a „přiroluje“ o pár centimetrů, aby byli dotyční v případě kolize fixováni.

Pokud si půjčujete auto nestačí jen na béčkovém sloupku přenastavit výšku pásu. Je třeba si nastavit také volant, výšku sedadla (mezi hlavou a stropem musí být místo na pěst), hlavovou opěrku i sklon zádové opěrky, který by měl být od 90 až 100 stupňů. Nezapomínejme, že noha na brzdovém či plynovém pedálu nesmí být plně propnutá. Přes povolenou nohu totiž dokáže tělo pohltit část energie při nárazu. Správná vzdálenost od volantu je ta, při níž na horní hranu volantu dosáhnete zápěstím. Volant se doporučuje držet jako by bylo na hodinách tři čtvrtě na tři. Umožní to lepší manipulaci s ním při zatáčení a při kolizi volantový airbag odhodí ruce do stran. Pokud ovšem budete ruce držet jinak, pak počítejte třeba se zlomeninou ruky nebo přeraženým nosem, jak vám airbag ruce odhodí na obličej.

Poutejte se vždy, i když jedete jen pár desítek metrů. Je třeba si uvědomit, že při nehodě na osoby ve voze působí hned několik fyzikálních zákonů. Všichni jsme se o nich učili na základní škole a jmenují se podle jejich objevitele Isaaca Newtona – „Newtonovy pohybové zákony“. Jsou to zákon setrvačnosti, zákon síly a zákon akce a reakce. Krom toho působí i zákony o zachování energie, hybnosti a točivosti. Můžete být milovníky fyziky, ale tyto zákony ve voze určitě prakticky zkoušet nechcete. I proto přemýšlejte, co s volně loženými předměty a používejte bezpečnostní pásy.

 

Bližší informace podá:

Ngr. Markéta Novotná

Metodik dopravní výchovy

e-mail: marketa.novotna@tymbezpecnosti.cz

 

 

Reklama

Doporučujeme

Žralok napadl dva mladé turisty ze Švýcarska u australského pobřeží. Žena zemřela, muž bojuje o život

Mladá turistka ve věku kolem dvaceti let zemřela poté, co ji ve vodě v blízkosti pláže Crowdy Bay na východním pobřeží Austrálie napadl žralok. Stejný žralok zranil také mladého muže, který byl následně v kritickém stavu letecky transportován do nemocnice.

Požár hongkongských výškových budov si vyžádal už 75 životů

Počet obětí požáru obytného komplexu v Hongkongu vzrostl na 75. Agentuře AFP to sdělil mluvčí místní vlády. Počet mrtvých se tak od dnešního rána zvýšil o dvacet. Ošetřeno bylo 76 zraněných, včetně 11 zasahujících hasičů. Bilance platí k dnešním 22:00 místního času (15:00 SEČ). Z komplexu se podařilo stovky lidí evakuovat, ale podle agentury Kjódó je na 200 lidí nezvěstných. Oheň, který ve středu zachvátil sedm z osmi budov komplexu, je ve všech zasažených výškových budovách "v zásadě pod kontrolou", ačkoli plameny jsou stále viditelné, uvedl večer správce města John Lee. Dosud není jasné, co požár způsobilo.

K ISS odstartovala kosmická loď Sojuz s dvěma Rusy a Američanem na palubě

K Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) dnes dopoledne SEČ odstartovala z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu kosmická loď Sojuz MS-28 se dvěma kosmonauty z Ruska a jedním astronautem ze Spojených států. Cesta a připojení k ISS podle médií potrvá zhruba tři hodiny.

Trump posílá svého velvyslance zpět do Moskvy

Prezident Donald Trump oznámil, že jeho velvyslanec Steve Witkoff se vrací do Moskvy na další kolo jednání s Vladimirem Putinem. Zpráva přichází ve chvíli, kdy uniklé přepisy zpochybňují Witkoffovu roli prostředníka a Ukrajina kritizuje některé body navrhovaného plánu jako nebezpečný signál pro autoritářské státy.

Britská armáda pozastavila používání vozidel Ajax, vojákům v nich bylo nevolno

Britská armáda pozastavila používání obrněných vozů Ajax poté, co se vojákům udělalo při cvičení nevolno z nadměrného hluku a vibrací. Informoval o tom server BBC, podle kterého zákaz přišel jen několik týdnů poté, co britská vláda uvedla, že je přesvědčena o zájmu spojenců z NATO koupit tato obrněná vozidla vyráběná v jižním Walesu.

Spotřebitelé platí víc. AI způsobila růst cen RAM i SSD

Neukojitelná poptávka po infrastruktuře pro umělou inteligenci přeorientovala trh s pamětmi směrem k datovým centrům. Výrobci i analytici varují, že letos i příští rok se budou spotřebitelé potýkat s dražšími RAM moduly i SSD disky. Z kdysi rutinního upgradu počítače se stal luxus, který si řada hráčů i běžných uživatelů musí znovu promyslet.

Šéf CIA: Muž podezřelý z útoku na gardisty pracoval pro CIA v Afghánistánu

Afghánec podezřelý z postřelení dvou gardistů nedaleko Bílého domu spolupracoval v Afghánistánu s americkou vládou včetně Ústřední zpravodajské služby (CIA), oznámil podle televize Fox News ředitel CIA John Ratcliffe. Nyní devětadvacetiletý muž byl podle Ratcliffa příslušníkem partnerské síly v Kandaháru. Do Spojených států přišel v rámci programu bývalého prezidenta Joea Bidena. Jeho vláda nechala do USA evakuovat a přesídlit desítky tisíc Afghánců poté, co se v srpnu 2021 z této země stáhli američtí vojáci.

Ceny ropy opět padají, pohybuje s nimi válka na Ukrajině a politika OPEC+

Ropa na světových trzích dál zlevňuje, jak investoři sledují dění kolem války na Ukrajině a očekávají nadcházející jednání skupiny OPEC +. Cena ropy Brent klesla pod hranici 63 dolarů (asi 1 450 korun) za barel po středečním posílení o jedno procento. Cena americké lehké ropy se pohybuje kolem 58 dolarů za barel (1 340 korun).

Papež Lev XIV. přiletěl do Turecka, kde zahájil svou první zahraniční cestu

Papež Lev XIV. dnes přiletěl do Turecka, kde na pozvání konstantinopolského patriarchy Bartoloměje zahájil svou první zahraniční cestu. V Ankaře se mimo jiné setká s prezidentem Recepem Tayyipem Erdoganem. Papež přicestoval při příležitosti 1700. výročí konání nicejského koncilu, na kterém se křesťanští biskupové v roce 325 shodli na sjednocení základních principů křesťanství.

Afghánec postřelil dva členy Národní gardy u Bílého domu, Trump běsní

Jen dvě ulice severozápadně od Bílého domu byli postřeleni dva příslušníci Národní gardy, které ve Washingtonu rozkázal nasadit Donald Trump. Útočník byl na místě zadržen. Vojáci zůstávají ve vážném stavu. Americký prezident obvinil svého předchůdce Joe Bidena z nedbalé migrační politiky.

Trump telefonicky požádal Takaiči, aby zmírnila svá slova ohledně Tchaj-wanu

Americký prezident Donald Trump v pondělním telefonickém hovoru požádal japonskou premiérku Sanae Takaiči, aby neprovokovala Čínu v otázce svrchovanosti Tchaj-wanu a zmírnila svá slova ze začátku listopadu. S odvoláním na středeční informaci deníku The Wall Street Journal (WSJ) to dnes napsala agentura Kjódó. Takaiči řekla, že Japonsko by v případě napadení Tchaj-wanu mohlo tomuto ostrovu přijít na pomoc.

Jihokorejská prokuratura žádá 15 let pro expremiéra za podíl na stanném právu

Jihokorejský zvláštní prokurátor ve středu požádal o 15 let vězení pro expremiéra Han Duk-soa za to, že měl loni v prosinci napomáhat exprezidentovi Jun Sok-jolovi při vyhlášení stanného práva. Verdikt by měl padnout 21. ledna, napsala agentura Jonhap. Jun byl za nastolení mimořádného stavu v dubnu zbaven funkce a čelí mimo jiné obžalobě ze vzpoury.

Ukrajina i Rusko hlásí likvidaci desítek útočících nepřátelských dronů

Ruská armáda v noci na dnešek zaútočila na Ukrajině 142 bezpilotními letouny, z nichž ukrajinská protivzdušná obrana 92 strojů zlikvidovala. Na platformě Telegram to uvedlo ukrajinské letectvo. Ruské ministerstvo obrany taktéž na Telegramu oznámilo sestřelení 118 ukrajinských dronů.

Tragický požár v Hongkongu rozdmýchal debatu o bambusovém lešení

Vyšetřovatelé v Hongkongu se po nejtragičtějším požáru za desítky let zaměřují na to, proč se oheň dokázal během chvíle rozšířit přes několik věžáků. Počet obětí stoupá a pozornost míří k rekonstrukci komplexu Wang Fuk Court, použitým materiálům i tradičnímu bambusovému lešení.

Elton John otevřeně promluvil o zdraví, hudbě i budoucnosti

Elton John prožívá jedno z nejnáročnějších období života. Potýká se s vážnými zrakovými problémy, které mu zasahují do práce i rodiny. Přesto dál tvoří, podporuje mladé umělce a chystá nové projekty. Hudebník zůstává odhodlaný pokračovat, i když se jeho svět výrazně změnil.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama