Více
    18.8 C
    Czech
    Úterý, 9 srpna, 2022

    Konzumace ovoce a zeleniny plus cvičení mohou zvýšit štěstí

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Vědci zjistili, že konzumace zdravých potravin spolu s pravidelným cvičením dává lidem impuls ke štěstí a životní spokojenosti. Část tohoto zvýšení nálady může přímo souviset s opožděným uspokojením.

    Podle předchozích výzkumů může strava bohatá na ovoce a zeleninu zmírnit záněty a související příznaky deprese. Cvičení může zvýšit uvolňování hormonů dobrého pocitu jako je serotonin. Ale podle nedávné studie v Journal of Happiness Studies to nejsou jediné mechanismy, které hrají roli, pokud jde o zlepšení vaší nálady.

    „Vidíme, že příčinná souvislost jde opačným směrem, od životního stylu ke štěstí,“ říká vedoucí výzkumnice Adelina Gschwandtner, PhD, docentka ekonomie na University of Kent. „Proto je to opravdu ovoce, zelenina a cvičení, které vás dělají šťastnějšími. Takže se vyplatí vynaložit úsilí na zdravý životní styl, protože ve výsledku budete šťastnější.“

    O studii

    Výzkumníci se podívali na data z asi 40 000 domácností ve Spojeném království, které byly součástí rozsáhlé dlouhodobé studie nazvané Understanding Society: The UK Household Longitudinal Study. Tato studie shromažďuje informace o sociálních a ekonomických poměrech lidí, jejich postojích, životních návycích, zdravotních změnách, rodinných vztazích a zaměstnání.

    Vědci se zaměřili na stravu a aktivitu a zjistili silnou souvislost mezi těmito faktory životního stylu a lepší náladou. Ačkoli jednou z možností může být, že šťastní lidé mají tendenci se o sebe lépe starat, údaje naznačují, že je tomu naopak, říká vedoucí výzkumnice Adelina Gschwandtner.

    Dlouhodobý pohled

    Ačkoli zdravé dietní volby a důsledné cvičení poskytují dostatek výhod, pokud jde o fyzické funkce, navrhovaný mechanismus v nedávné studii je ve skutečnosti psychologický, říká Gschwandtner. Je to všechno o odloženém uspokojení.

    Být schopen oddálit uspokojení vám pomůže k lepšímu životnímu stylu a tento lepší životní styl vás činí šťastnějšími.

    Zdá se, že tento druh emocionální investice se z dlouhodobého hlediska vyplatí. Gschwandtner dodává, že mezi muži a ženami existovaly určité rozdíly ve výsledcích. Ti druzí měli tendenci jíst více ovoce a zeleniny, zatímco ti první měli více pohybu. Ale tyto rozdíly nestačily k tomu, aby zkreslily úrovně štěstí směrem k jednomu pohlaví oproti druhému.

    Strategie prevence

    Nedávná studie dodává dostatek důkazů o tom, že zdravé stravování a fyzická aktivita mohou nejen pomoci zmírnit příznaky deprese a úzkosti, ale mohou jim také předcházet.

    Pohled na činnost jako na zdroj radosti může mnoha lidem pomoci podniknout kroky k jejímu začlenění do svého života.

    Například přehled výzkumu v Current Sports Medicine Reports se zabýval 49 studiemi zahrnujícími téměř 267 000 účastníků. Zjistil, že lidé, kteří udržovali cvičební rutinu, vykazovali snížený nástup deprese. Tyto výsledky byly konzistentní v mnoha zemích, stejně jako u lidí všech věkových kategorií, od dětí po seniory.

    Tato a další podobné studie naznačují, že fyzická aktivita může být užitečnou strategií nejen pro léčbu deprese, ale také v první řadě pro snížení prevalence. Bohužel, uvažování o cvičení jako o prevenci nebo léčbě není v mnoha kulturách považováno za prioritu. Možná to bude tím, že je stále vnímáno jako dřina, která může způsobit odpor a nízkou motivaci. Pohled na činnost jako na zdroj radosti může mnoha lidem pomoci podniknout kroky k jejímu zařazení do běžného života.

    Kromě psychologických posunů, jako je přijetí opožděného uspokojení a dlouhodobého štěstí, je dobře známo, že cvičení může způsobit fyzické změny, které tyto účinky nálady podporují. Deprese je často spojena se ztrátou neuronů v mozku a cvičení tomu může pomoci předejít.

    Konzumace ovoce a zeleniny také významně povzbudí tělo a mozek. Studie v sociálních vědách a lékařství nazvaná “Lettuce Be Happy” zjistila, že konzumace pouze jedné porce těchto potravin denně navíc může poskytnout stejný posun v duševní pohodě jako chůze 7–8 dní v měsíci navíc.

    Sledujte nás na sítích

    VYBRALI JSME PRO VÁS