ZdravíKdy je nejvhodnější doba k pití kávy? Výsledky vás možná překvapí

Kdy je nejvhodnější doba k pití kávy? Výsledky vás možná překvapí

Spousta z nás si neumí představit ráno bez šálku kávy, ale zásadní roli může hrát i čas její konzumace. Některé studie ukazují, že vhodně zvolený čas na pití kávy může dodat energii a dokonce snížit riziko předčasného úmrtí.

Neumíte si představit ráno bez voňavé kávy? Tak věřte, že nejste sami. Kdo by taky odolal té lahodné chuti a příjemnému povzbuzení? Ale možná vás překvapí, co všechno o kávě objevili vědci. Tvrdí totiž, že ranní šálek dokáže víc než jen nabudit. A můžeme díky rannímu pití kávy skutečně přispět k delšímu a zdravějšímu životu?

Jedna z novějších studií, o které informoval European Heart Journal, se zaměřila na údaje od více než čtyřiceti tisíc dospělých. Z těchto dat vyplynulo, že u lidí, kteří kávu omezili jen na ranní hodiny, klesla pravděpodobnost dřívějšího úmrtí zhruba o šestnáct procent. U kardiovaskulárních onemocnění pak dokonce skoro o třetinu. Překvapivé je, že množství kávy nehrálo takovou roli. Ať už zvládli několik šálků za sebou, nebo vypili jen jeden, byli na tom kupodivu podobně dobře.

Horší zprávu však čeká na milovníky kávy, kteří si šálek dopřávají v průběhu celého dne. Podle vědců vede kofein v nevhodný čas k narušení našeho cirkadiánního rytmu –⁠ vnitřního „časovače“ –⁠ což může znamenat vyšší zátěž pro srdce a cévy.
Překvapivé ale je, že pozitivní vliv kávy se netýká jen kofeinu. Podle deníku The Guardian působí blahodárně i antioxidanty či protizánětlivé látky, obsažené i v bezkofeinové kávě.

Kolik šálků kávy si můžeme bezpečně dopřát?

Na druhou stranu je dobré to s pitím kávy nepřehánět. Vyšší množství kofeinu může u citlivějších lidí vyvolat nepříjemné stavy, jako je úzkost nebo bušení srdce. Jak zmiňuje server CNN, může káva vypitá i šest hodin před spaním negativně ovlivnit usínání a celkově kvalitu našeho spánku. Podle Mayo Clinic je považována za bezpečnou denní dávka kofeinu až 400 mg. To ale platí jen pro zdravého dospělého člověka. Tato dávka kofeinu odpovídá zhruba čtyřem běžným šálkům kávy, několika plechovkám koly nebo dvěma „energy shotům“. Pozor si ale musíme dávat na skutečný obsah kofeinu. Ten se může značně lišit v závislosti na druhu nápoje. To platí zejména u energetických drinků. Extrémně vysoké dávky kofeinu by mohly způsobit vážné zdravotní problémy.

Zkuste pár užitečných tipů

Omezte pití kávy na začátek dne: Dopřejte si svůj hlavní šálek zejména dopoledne, abyste zachovali dobrý spánek.
Ohlídejte si počet šálků: Příliš vysoký příjem kofeinu nemusí sednout každému.
Zkuste i bezkofeinovou variantu: Odpoledne nebo večer nahraďte klasickou kávu bezkofeinovou, která rovněž obsahuje prospěšné antioxidanty.
Pijte dostatek vody: Káva je močopudná, proto je dobré zajistit tělu dost tekutin.

Pokud tedy chcete zkusit omezit kávu pouze na ranní hodiny, ale odpoledne už cítíte únavu, možná by bylo dobré se zaměřit na kvalitu spánku. Vyčerpaný člověk často sáhne po další kávě spíše ze zoufalství než kvůli požitku. Dobrým pomocníkem ke zmírnění únavy může být i sklenice vody, nebo krátká procházka na čerstvém vzduchu.

@warnerbrostv ☕️☕️☕️ #gilmoregirls #lorelaigilmore #coffee ♬ Coffee Coffee Coffee _ Gilmore Girls – warnerbrostv

Neznamená to, že čím víc kávy, tím lépe. Všeho s mírou. Jako odstrašující případ bych mohla citovat svou oblíbenou kávovou závislačku Lorelai Gilmore: „Kafe, kafe, kafe!“ Pokud je ranní káva malou radostí obyčejného dne, tak si ji zkuste dopřát i v ideální čas. Skvěle si pochutnáte a jako bonus může prospět vašemu zdraví. Naslouchejte svému tělu, ono vám nejlíp řekne, co skutečně potřebuje.

Doporučujeme

Ruské síly zaútočily na Kyjev a na další města, úřady hlásí pět mrtvých

Ruské síly dnes brzy ráno zaútočily balistickými raketami na Kyjev. V několika částech ukrajinské metropole vypukly požáry a nejméně tři lidé byli zraněni, uvedly místní úřady. Jeden člověk pak zemřel a 13 lidí bylo zraněno při útoku na ukrajinské město Kryvyj Rih, uvedl náčelník vojenské správy Dněpropetrovské oblasti Oleksandr Hanža. Celkem čtyři mrtvé hlásí také úřady v Doněcké, Chersonské a Záporožské oblasti.

Austrálie se po útoku na Bondi Beach chystá vykupovat zbraně

Australský stát Nový Jižní Wales spustí od 2. listopadu rozsáhlý výkup zbraní. Majitelé za odevzdané pistole, pušky a brokovnice dostanou až 1 000 australských dolarů za kus. Opatření je součástí zpřísnění zbraňových zákonů po prosincovém útoku na židovskou slavnost v Sydney, při kterém zemřelo 15 lidí.

Indie chce během roku vyškolit deset milionů mladých lidí v umělé inteligenci

Indická vláda plánuje během příštího roku nabídnout školení v oblasti umělé inteligence deseti milionům mladých lidí. Současně chce zavést bezplatnou online přípravu na různé výběrové zkoušky.

Při izraelských útocích v Libanonu zemřelo devět lidí

Izraelské vzdušné útoky na jižní Libanon si dnes ráno vyžádaly nejméně devět obětí, mezi nimiž byly nejméně tři děti a dvě ženy. Dnes o tom podle agentur AFP a AP informovaly libanonské ministerstvo zdravotnictví a místní média. Dalších nejméně 11 lidí utrpělo zranění. Podle libanonského prezidenta Josepha Aúna tím Izrael vyslal jasný vzkaz pokud jde o budoucí mírová jednání.

Silné zemětřesení v Indonésii zabilo nejméně 38 lidí

Indonésii zasáhlo v sobotu ráno silné zemětřesení o síle 7,7 stupně. Nejméně 38 lidí zemřelo a další utrpěli zranění. Otřesy poškodily domy, zdravotnická zařízení i silnice a vyvolaly varování před tsunami. Záchranáři se stále nedostali do oblasti nejblíže epicentru.

Obnova rašelinišť v Indonésii snížila riziko požárů

Rozsáhlé požáry rašelinišť v Indonésii ohrožují lesy, volně žijící zvířata i lidi. Jejich riziko výrazně roste během období sucha spojených s jevem El Niño. Výzkum nyní ukázal, že obnova poškozených rašelinišť může počet požárních ohnisek výrazně snížit.

Disney ukázal první záběry z hraného filmu Na vlásku

Disney představil první oficiální záběry z hrané verze oblíbené pohádky Na vlásku. Ukázka odhalila podobu Lociky, Flynna Ridera i matky Gothel. Film vstoupí do kin na jaře 2028.

Američané omezili nákupy. Tržby klesly nejvíce za více než rok

Americké maloobchodní tržby se v červenci meziměsíčně snížily o 0,6 procenta. Zaznamenaly největší pokles od května 2025, přestože ekonomové očekávali jejich mírný růst.

Luigi Mangione se před soudem přiznal k vraždě ředitele UnitedHealthCare Briana Thompsona

Luigi Mangione se přiznal k vraždě generálního ředitele zdravotní pojišťovny UnitedHealthcare Briana Thompsona. Osmadvacetiletý muž v pátek před federálním soudem na Manhattanu uvedl, že Thompsona 4. prosince 2024 zastřelil. K činu se přiznal v rámci dohody týkající se federálních obvinění ze stalkingu, který vedl ke smrti druhé osoby.

Chorvatské pobřeží zasáhl rozsáhlý požár. Jeden člověk zemřel

Rozsáhlý požár zasáhl chorvatské pobřeží nedaleko oblíbeného letoviska Omiš. Jeden člověk zemřel, 42 dalších utrpělo zranění a přibližně 1200 obyvatel a turistů muselo opustit ohroženou oblast.

Boxer Prichard Colón zemřel ve věku 33 let

Někdejší vycházející hvězda světového boxu Prichard Colón zemřel ve věku 33 let. Portorický reprezentant žil více než deset let s těžkým poškozením mozku, které utrpěl po opakovaných úderech do zátylku během zápasu ve Virginii. Jeho úmrtí oznámil otec Richard Colón, přesnou příčinu však neuvedl.

Trump zavedl až stoprocentní cla na drony, ty z EU budou platit 15 procent

Americký prezident Donald Trump ve čtvrtek podepsal výnos zavádějící až stoprocentní cla na dovoz bezpilotních letounů, uvedl Bílý dům. Dovoz dronů z Evropské unie, stejně jako z některých dalších zemí, bude podléhat 15procentní celní přirážce.

První etapu Czech Tour ovládl Riley Sheehan

Američan Riley Sheehan vyhrál úvodní etapu Czech Tour z Prahy do Karlových Varů. V hromadném spurtu porazil Brita Bena Turnera, třetí skončil Estonec Romet Pajur. Nejlepší český výsledek zaznamenal šestý Dominik Neuman.

Rusko zesílí snahy o zničení všeho, co Ukrajině dodává Západ, řekl Lavrov

Rusko zesílí své snahy zničit všechno, co Ukrajině dodává Západ. Dnes to v rozhovoru s ruskou státní televizí řekl ministr zahraničí Sergej Lavrov. Vyloučil také možnost okamžitého zastavení bojů. Ukrajina se ruské agresi s pomocí Západu brání bezmála čtyři a půl roku.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama