EkologieJihokorejští vědci tvrdí, že laboratorně vypěstovaný "masitý" hybrid rýže je ekologickým zdrojem...

Jihokorejští vědci tvrdí, že laboratorně vypěstovaný „masitý“ hybrid rýže je ekologickým zdrojem bílkovin

Vědci z univerzity Yonsei v Jižní Koreji vyvinuli nový typ hybridní potraviny – „masitou“ rýži, která by mohla být cenově dostupným a ekologickým zdrojem bílkovin. Podle zprávy v časopise Matter jsou rýžová zrna napuštěná hovězími svalovými a tukovými buňkami vypěstovanými v laboratoři výživnější než běžná rýže. Obsahují o 8 % více bílkovin a o 7 % více tuku.

Proces zahrnoval obalení rýže rybí želatinou, která pomáhá hovězím buňkám přilnout, a následné kultivaci zrn v Petriho misce po dobu až 11 dní. Výsledná hybridní rýže je o něco pevnější a křehčí než běžná rýže, ale obsahuje více bílkovin.

„Potřebné bílkoviny obvykle získáváme od hospodářských zvířat, ale živočišná výroba spotřebovává mnoho zdrojů a vody a uvolňuje velké množství skleníkových plynů,“ vysvětlil výzkumník Sohyeon Park. „Představte si získávání všech potřebných živin z rýže s kultivovanými proteiny z buněk.“

Tým si myslí, že tato potravina by mohla v budoucnu poskytovat řešení pro situace jako jsou hladomory, vojenské zásobování nebo dokonce jako strava pro kosmické mise. Její přijetí spotřebiteli však zůstává nejisté, píše server BBC.

Ve srovnání s tradičním hovězím masem má hybridní rýže menší uhlíkovou stopu. Odhaduje se, že při výrobě hybridní rýže se na každých 100 g bílkovin uvolní méně než 6,27 kg oxidu uhličitého, zatímco při produkci hovězího masa se uvolní osmkrát více – 49,89 kg.

Koncept laboratorně pěstovaného masa není nic nového. Od roku 2013, kdy byl v Londýně představen první laboratorně pěstovaný hamburger, se řada společností snaží uvést na trh cenově dostupné pěstované maso. V Singapuru se nedávno začal prodávat první světový výrobek z kuřecího masa vyprodukovaného v laboratoři.

Nicméně ne všichni jsou přesvědčeni. Profesor Neil Ward, specialista na zemědělství, potraviny a klima na University of East Anglia, uvedl: „Ačkoliv data týkající se nákladů a dopadu na klima vypadají velmi pozitivně, kritickým testem je veřejný zájem o tyto druhy potravin vyvinutých v laboratořích.“

„Vývoj stravy, která podporuje zdraví lidí i planety, je velkou výzvou. Tato studie ukazuje nový inovativní přístup, který by mohl přispět k řešení,“ dodala Bridget Benelam z British Nutrition Foundation. Zároveň však poznamenala, že nárůst bílkovin v rýži je relativně malý a pokud by se tato technologie měla používat jako alternativní zdroj bílkovin k tradičním živočišným produktům, bylo by zapotřebí další práce.

Doporučujeme

Útok horkým olejem v McDonald’s poslal zaměstnance na JIP

Dvacetiletý Jacob Smith, vedoucí směny v kalifornské pobočce McDonald’s, zůstává v nemocnici po útoku, při kterém na něj měl jeho kolega chrstnout horký olej. Utrpěl popáleniny druhého stupně na obličeji, krku, pravé ruce a zádech. Lékaři ho ošetřují na popáleninové jednotce intenzivní péče.

Vědci zjistili, odkud se ve skutečnosti berou mikroplasty v ovzduší

Atmosféra hraje zásadní roli v šíření mikroplastů po celé planetě. Tyto miniaturní částice unáší i do těch nejvzdálenějších koutů Země, kde je mohou vdechovat lidé i zvířata. Když pak plastový prach spadne zpět na hladinu, znečišťuje oceány i půdu. Nová měření a počítačové modely z vídeňské univerzity však ukazují, že dřívější odhady byly dramaticky nadsazené.

Na Hormuz už se nedá spoléhat. Irák a SAE urychlují práce na nových ropovodech

Irák a Spojené arabské emiráty (SAE) urychlují plány na rozšíření svých ropovodů, aby zmírnily dopady blokády Hormuzského průlivu. Obě země jsou extrémně závislé na exportu ropy z Perského zálivu. Irák navíc nabízí slevy, aby prodej černého zlata podpořil.

Trump formálně nominoval Blanche do funkce ministra spravedlnosti

Americký prezident Donald Trump v pondělí formálně nominoval Todda Blanche do funkce ministra spravedlnosti Spojených států. Trumpův někdejší osobní právník, který po odchodu Pam Bondi z čela ministerstva dočasně zastává její post, nyní čelí nejistému boji o potvrzení Senátem. Blancheova nominace je testem Trumpova vlivu na republikány v Senátu, kteří projevují rostoucí ochotu odmítat části jeho agendy poté, co se mu měsíce z velké části podřizovali, napsala agentura Reuters.

Tepna světového obchodu v ohrožení. Hútíové chtějí útočit na lodě v Rudém moři

Jemenští Hútíové se přihlásili k raketovému útoku na Izrael a vyhlásili blokádu Průlivu slz (Bab el-Mandeb) pro izraelské lodě. Teroristická skupina varovala, že pokud bude válka dál eskalovat, zavede v průlivu další opatření. V případě ohrožení této klíčové vodní trasy v Rudém moři by trh s ropou zasáhl další šok.

Po ruském útoku v Charkovské oblasti zemřeli čtyři lidé

Po ruském útoku na město Čuhujiv v Charkovské oblasti zemřeli čtyři lidé. Dnes o tom s odvoláním na místní zdroje informovaly agentury Reuters a AFP. V Charkově utrpělo zranění dalších nejméně 15 lidí včetně dětí.

Investoři hledají další velkou příležitost ve stablecoinech

Stablecoiny se v posledních letech dostaly z okraje kryptoměnového trhu blíž k tradičním financím. Jejich největší byznysový potenciál ale nemusí ležet v samotných digitálních měnách navázaných na dolar nebo jiné rezervní aktivum. Stále víc pozornosti míří k infrastruktuře, která má umožnit jejich běžné používání v platbách, správě firemních peněz i vypořádání obchodů.

Rusko zaútočilo na zastávku v Oděse, na Krymu nejezdí některé vlaky

Cílem ruského útoku v jihoukrajinské Oděse se dnes ráno stala autobusová zastávka, na které čekali lidé. Informoval o tom šéf městské vojenské správy Serhij Lysak. Zranění utrpěli tři lidé. Na Rusy okupovaném Krymu nejezdí některé vlaky poté, co v noci na dnešek drony zaútočily na expres Moskva-Simferopol.

Lavazza chce v USA posílit díky novým kávovým tabletám

Italská Lavazza posílá na americký trh nový systém pro přípravu espressa. Místo klasických kapslí sází na tablety vyrobené výhradně z kávy, které neobsahují plast, hliník ani pojiva. Firma tím chce oslovit zákazníky, kteří řeší nejen chuť, ale i odpad po každém šálku.

Čínský prezident Si Ťin-pching přijel do KLDR, chce posílit vztahy obou zemí

Čínský prezident Si Ťin-pching dnes zahájil dvoudenní návštěvu Severní Koreje, která je první od roku 2019. V Pchjongjangu čínský prezident jednal se severokorejským vůdcem Kim Čong-unem, kterého ujistil, že Peking neupustí od svého závazku chránit společné zájmy s KLDR ani nezaváhá ve své podpoře Kim Čong-una. Informovala o tom agentura Reuters.

Írán oznámil zastavení útoků proti Izraeli

Velitelství íránských ozbrojených sil dnes oznámilo ukončení vojenských operací proti Izraeli. Zároveň ale varovalo, že v případě dalších izraelských útoků na Libanon je obnoví, přičemž nové údery budou drtivější než ty nedávné. Prohlášení velitelství zveřejnila íránská agentura Fars, píše agentura Reuters.

Izrael a Írán usilují o uzavření okamžitého příměří, tvrdí Trump

Izrael a Írán usilují o uzavření okamžitého příměří, uvedl dnes americký prezident Donald Trump poté, co obě země v noci na dnešek pokračovaly ve vzájemných útocích. Závěrečná jednání o mírové dohodě pokračují, ale mohou být zmařena neznalostí nebo hloupostí, napsal šéf Bílého domu na sociální síti Truth Social. V předchozím příspěvku vyzval Izrael a Írán, aby na sebe přestaly útočit.

Akciové indexy v Koreji a Japonsku prudce klesly, v Soulu o více než osm procent

Akcie na burzách v Soulu a v Tokiu dnes prudce oslabily, v Soulu hlavní akciový index odepsal přes osm procent. Investoři se zbavují akcií technologických firem, k jejichž růstu v poslední době přispíval i zájem o umělou inteligenci (AI). Rozsáhlý výprodej vyvolaly obavy ze zvyšování úrokových sazeb ve Spojených státech a také další eskalace konfliktu na Blízkém východě.

KOMENTÁŘ: Svede to na nucenou práci. Trump našel nový způsob, jak zavádět cla

V hluku války na Blízkém východě se může zdát, že Donald Trump dal svou celní politiku k ledu. Že přijal únorové rozhodnutí Nejvyššího soudu. Jenže ve skutečnosti Trumpův úřad pilně pracuje na tom, aby se mohla nová cla začít už brzy aplikovat. Jak je to možné?

Shakira vystoupí na fotbalovém šampionátu a zavzpomíná na své děti

Zpěvačka Shakira se vrací na mistrovství světa ve fotbale. V červenci se představí v historicky první poločasové show finálového zápasu, kde s ní na pódiu vystoupí Madonna a korejská skupina BTS. Pro latinskoamerickou ikonu má tento turnaj osobní význam, protože právě díky fotbalové hymně z roku 2010 potkala svého bývalého partnera, se kterým má dva syny.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama