Reklama

Jak dělat jógu, když máte artritidu

Reklama

DOPORUČUJEME

NEJČTENĚJŠÍ

Artritida je obecný termín, který popisuje zánět kloubů. Způsobuje bolest, ztuhlost a otoky. Existuje mnoho druhů artritidy, ale dva nejběžnější typy jsou osteoartritida a revmatoidní artritida. I s artritidou ovšem můžete cvičit jógu.

Při osteoartritidě je nepohodlí v kloubech způsobeno používáním v průběhu času. Tento typ artritidy je běžný u starších osob a těch, kteří provádějí opakující se úkoly. Revmatoidní artritida je autoimunitní onemocnění, při kterém imunitní systém těla napadá membrány lemující klouby. Může postihnout lidi jakéhokoli věku. Ačkoli se příčiny, závažnost a léčba velmi liší, všechny typy artritidy jsou považovány za chronické, takže pacienti musejí najít způsob, jak žít s jejich příznaky.

Výhody jógy pro lidi s artritidou

Většina artritických kloubů těží z pravidelného cvičení s malým nárazem, které může snížit bolest a zlepšit pohyblivost. Jóga je ideální volbou, protože kromě svých fyzických výhod zdůrazňuje práci s vaším tělem obecně. Také snižuje stres, podporuje duševní klid a učí studenty techniky, jako jsou dechová cvičení, která jim mohou pomoci zvládat bolest a deprese.

Jak začít s jógou, když máte artritidu

První věc, kterou byste měli udělat, je setkat se se svým lékařem. Ujistěte se, že je jóga kompatibilní s vaším stavem, protože artritida může ovlivnit klouby různými způsoby.

Rozhodně se nepokoušejte začít s jógou sami. Pokud možno vyhledejte lekci s terapeutem jógy, který může nabídnout individualizovaný program pro vaše konkrétní potřeby a omezení. Pokud soukromé hodiny nejsou možné, je vhodné začít jemnou třídou pro začátečníky.

Zavolejte předem do studií jógy ve vašem okolí, popište svou artritidu a požádejte o informace o jejich učitelích. Existuje tolik různých stylů jógy a typů vzdělávacích programů pro učitele, že odborné znalosti učitelů jógy se velmi liší. Musíte najít učitele, který je dostatečně informovaný, aby vám v případě potřeby nabídl úpravy jógových pozic.

Další vhodnou možností jsou centra pro seniory, neboť osteoartrózou trpí častěji starší osoby. Příležitostí jsou i lekce prenatální jógy, protože jsou jemné, budou citlivé na problémy s klouby a nabídnou individuální pozornost. Pokud plánujete vyzkoušet hodinu pro seniory nebo prenatální třídu, ale nejste ani starší, ani těhotná, určitě kontaktujte učitele předem, abyste se ujistili, že pro něj bude komfortní mít vás na lekci.

Většina učitelů bude vstřícná, když vysvětlíte své důvody, proč se chcete zúčastnit. Pokud jste jógu nikdy předtím necvičili, přečtěte si rady, jak s jógou začít. Ačkoli budete při výběru tříd muset být pečlivější, existují informace o základních pózách, vybavení a etiketě, které vám do začátku pomohou.

Jaký druh jógy?

Pokud nemůžete najít učitele se zkušenostmi s artritidou, nezoufejte. Následující styly jógy kladou důraz na rehabilitaci a adaptaci. Školí své učitele, aby pracovali s různými fyzickými omezeními. Až vejdete do třídy, nezapomeňte, že jóga je především o naslouchání vlastnímu tělu. Dobrý učitel od vás nebude očekávat, že uděláte něco, co vám způsobuje bolest.

Židle jako pomůcka při józe je vhodná pro lidi, kteří nemohou dlouho stát nebo si lehnout na podložku.

Vodní jóga je skvělá pro lidi s bolestmi kloubů.

Viniyoga má být adaptivní a přizpůsobovat praxi, která odpovídá fyzickému stavu každého jednotlivce, a to i v rámci skupinového cvičení.

Iyengar jóga propaguje používání rekvizit na podporu těla při hledání pohodlí v pózách a zároveň zachování dobrého zarovnání. Učitelé iyengar jógy jsou velmi dobře vyškoleni v anatomii a úpravách poloh.

Anusara je volbou pro lidi s větší mobilitou, kteří chtějí dělat aktivnější cvičení. Učitelé anusary, kteří se inspirují iyengarovými metodami, jsou také vysoce vyškoleni v přizpůsobování.

Integral, kripalu a sivananda jsou jemné postupy, které jsou vhodné pro začínající studenty a umožní vám dělat věci vlastním tempem.

Sledujte nás na sítích

NEJNOVĚJŠÍ

jóga

Cvičte jógu pro zdraví a dlouhověkost – část 1

Jóga není jen moderním cvičením, kterému se věnují převážně mladé a štíhlé ženy. Je to praxe prospěšná komukoli, kdo má zájem pečovat sám o sebe.

Ashtanga jóga: její vznik a podstata

Ashtanga znamená v sanskrtu „osm končetin“, což odkazuje na osm větví jógy stanovených v Jógových sútrách od Patanjaliho.
jóga zahřátí

10 pozic pro zahřátí na začátku lekce jógy

Ačkoli většina lekcí jógy začíná zahřívací sekvencí, je dobré, když si sami projdete několik základních póz. Pomohou vám připravit se na hodinu jógy.
Power jóga

Co je to power jóga a proč ji cvičit

Power jóga je obecný termín používaný k popisu dynamického přístupu k józe ve stylu vinyasa založeného na fitness. Ačkoli mnozí považují power jógu za povrchní „tělocvik“, tento styl jógové praxe byl původně úzce modelován podle metody ashtanga.
Turecký sed

Běžné chyby v pozici tureckého sedu

Sukhasana je sice jednoduchá póza, zapojit ale musíte několik částí těla. Abyste získali co nejvíce výhod z klasického tureckého sedu a vyhnuli se nepohodlí a případným zraněním, vyzkoušejte tyto tipy pro jemné doladění polohy.
Pozice Sukhasana

Turecký sed: jak cvičit pozici Sukhasana v józe

Na první pohled vypadá pozice Sukhasana jako něco jednoduchého. Vždyť kdo by neznal klasický turecký sed? Je zde ovšem několik věcí, na které byste si měli dát při jejím provádění pozor.
Reklama

Napište svůj komentář

Napište komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Reklama
Reklama