Italský antimonopolní úřad zahájil vyšetřování prodeje vstupenek do Kolosea a dalších starověkých míst v Římě. Vyplývá to ze zpráv návštěvníků o potížích s jejich nákupem na webu oficiálního prodejce. Informovala o tom agentura Reuters či server Italy News.
Koloseum, nejoblíbenější italské turistické místo, přitahuje každoročně miliony návštěvníků. Turisté si ale stěžují, že je často nemožné sehnat běžné vstupenky, protože velké cestovní společnosti je skupují na oficiálních webových stránkách týdny předem.
Vstupenky se pak prodávají za vyšší cenu na sekundárních stránkách. Obvykle jsou v kombinaci s dalšími službami, jako je audio průvodce, služba turistického průvodce, doprava z hotelu, prohlídka města a možnost předskakování fronty.
Italy's competition watchdog opens probe into online sale of tickets for the Colosseum amid claims they are being bought in bulk by bots and resold to tourists at inflated prices.https://t.co/q9b98VObsI
— Wanted in Rome (@wantedinrome) July 18, 2023
Mnoho stížností od uživatelů uvádí, že vstupenky zmizely z virtuálního košíku v okamžiku platby. V důsledku toho museli platit více na jiných stránkách. Někteří museli zaplatit 70 EUR namísto nominální hodnoty 18 EUR.
Vstupenky nakupují roboti
Antimonopolní úřad uvedl, že vstupenky byly nakupovány „hromadně pomocí automatizovaných nákupních systémů“. Vyšetřování se týká oficiálního prodejce Società Cooperativa Culture (CoopCulture) a také čtyř cestovních kanceláří. Podle serveru Italy News to jsou Musement, GetYourGuide, Tiqets a Viator.
„Zdá se, že CoopCulture nezavedlo vhodné systémy, které by se vyhnuly hromadění vstupenek… a tím připravily spotřebitele o možnost koupit si vstupenky za běžnou cenu,“ uvedl úřad.
Ředitelka archeologického parku Colosseum Alfonsina Russo je se zprávou více než spokojená: „Taky bylo na čase!“


Vstupenka do Kolosea běžně stojí 18 eur, ale oficiální webová stránka v úterý ukazovala, že do 7. srpna zbývají jen tři volná místa. Naproti tomu webové stránky místních průvodců nabízely četné výlety v rozmezí od 37,50 do 74,00 eur.
„CoopCulture má zavedené systémy, které brání hromadným nákupům vstupenek,“ uvedla generální ředitelka skupiny Letizia Casuccio v e-mailovém prohlášení pro agenturu Reuters.
„Doufáme, že se to brzy vyjasní,“ řekla a dodala, že společnost byla vždy k dispozici příslušným státním orgánům.
Carlo Rienzi, šéf organizace pro práva spotřebitelů Codacons, uvedl, že „sekundární prodej vstupenek“ stál Itálii miliony eur. „Žádáme vládu, aby zavedla nová ustanovení schopná nejen zablokovat sekundární prodej vstupenek, ale také uvalit na tyto stránky velmi vysoké sankce,“ uvedl Rienzi v prohlášení.