Letadlo indonéské letecké společnosti Sriwijaya Air se zřítilo minulou sobotu do moře asi 20 km od letiště v hlavním městě Jakarta. Na jeho palubě bylo 62 lidí. Indonéské úřady vyšetřují, co bylo příčinou náhlého prudkého klesání.
Letadlo Boeing 737-500 bylo na cestě do Pontianaku v Západním Kalimantanu, když krátce po vzletu ztratily aerolinky s letadlem kontakt. Letadlo havarovalo poblíž ostrova Laki v Jávském moři.
Začátkem tohoto týdne se na mořském dně podařilo indonéským potápěčům najít jednu z takzvaných černých skříňek, a to záznamník letových údajů FDR (flight data recorder). Do letadel se umísťují v současnosti dva letové zapisovače, ty pomáhají zaznamenat nejdůležitější parametry letu a objasnit tak příčiny havárie. Nyní se indonéským potápěčům podařilo v Jávském moři najít i část druhého zapisovače, který nahrává rozhovory v pilotní kabině (cockpit voice recorder, CVR). Důstojník námořnictva v pátek uvedl, že ale stále pátrají po jeho paměťové jednotce.
Vyšetřovatelé leteckých nehod stáhli zatím data z FDR. Doufají, že jim pomohou zjistit příčinu havárie. Budou si ovšem také chtít vyslechnout hlasové záznamy z kokpitu.
Experti upozorňují, že většina leteckých nehod je způsobena řadou faktorů, jejichž rozhřešení může trvat měsíce. Indonéský národní výbor pro bezpečnost dopravy (KNKT) však plánuje vydat předběžnou zprávu do 30 dnů od havárie, jak to vyžadují mezinárodní standardy. Agentuře Reuters to sdělil šéf výboru.
„Našli jsme tělo nebo kryt (CVR), našli jsme signální vysílač a nyní hledáme paměť,“ řekl důstojník Abdul Rasyid novinářům na palubě námořní lodi Rigel.
Dle odborníků má většina skříněk zesílené pouzdro, které obsahuje paměťový disk nebo pásku a také podvodní signální vysílač.
Abdul Rasyid uvedl, že věří, že potápěči najdou paměťovou jednotku během několika příštích dnů. Dodal, že černé skříňky letadla jsou obvykle pevné a vydrží značný dopad.
Co se týče zapisovače FDR, Indonéský národní výbor pro bezpečnost dopravy z něj úspěšně stáhl informace. Ty obsahovaly 330 parametrů a „všechny jsou v dobrém stavu“, uvedl výbor v pátečním prohlášení. Zapisovač FDR zaznamenal data z různých leteckých systémů a to včetně dráhy letu, rychlosti a výkonu motoru.
KNKT uvedl, že údaje získané ze záznamníku letových údajů FDR potvrdily, že oba motory letadla fungovaly, když letadlo narazilo do vody. To úředníci uvedli však již dříve na základě vraku.
Pátrací operace byly původně naplánovány na týden, byly však prodlouženy o další tři dny, a to s cílem najít další oběti a části letadla.
Tato havárie je největší leteckou katastrofou pro Indonésii od nehody v říjnu roku 2018. Tu má na kontě problémový Boeing 737 MAX. Tehdy se letadlo také krátce po startu zřítilo do Jávského moře. Havárie si vyžádala 189 životů.