Původně to měl být jen vtip mezi Gwyneth Paltrow (52) a parfumérem Douglasem Littlem. Jenže když herečka prohlásila, že jedna z vůní „voní jako její vagína“, vznikl produkt, který okamžitě zmizel z e-shopu. A odstartoval jednu z nejpodivnějších kapitol hollywoodského byznysu.
Gwyneth Paltrow se k „svíčce, která voní jako moje vagína“ vrátila po letech – a vůbec nelituje. Na pódiu summitu Mindvalley 2025 v Los Angeles popsala, jak tenhle virální produkt vlastně vznikl. „Jen jsme si hráli s různými vůněmi a já řekla: ‚Tohle voní jako… víš co.‘ Byl to vtip. A pak Douglas řekl: ‚To bychom měli udělat jako svíčku a dát na web‘,“ vzpomínala herečka.
Z nápadu, který měl zůstat v šuplíku, byl internetový hit
„Najednou to bylo na stránkách Goopu. A my zase jednou zbořili internet. Trvalo dlouho, než se to celé uklidnilo,“ řekla Paltrow. Vůně, která tenkrát stávala 75 dolarů, se dnes na eBay prodává i za 400. Složení? Geranium, bergamot, růže z Damašku, cedrové esence a semínka Ibiškovce.
Gwyneth ale říká, že produkt nebyl jen fór. „V ženské sexualitě je hluboce zakořeněný stud. A mně se líbila ta punková myšlenka: jsme krásné, jsme úžasné – a jděte do háje,“ dodala. Jak napsal Daily Mail, Paltrow tenhle přístup nazvala „krásně drzým“ a hájila ho i proti kritikám lékařů nebo médií.
Nechyběla ani kontroverze – a soudy
Značka Goop čelila dřív pokutám, třeba kvůli jadeitovým vajíčkům, která měla „harmonizovat hormony a posílit pánevní dno“. V roce 2021 podal zákazník z Texasu žalobu, když mu údajně svíčka explodovala v obýváku. Podobné případy se objevily i v Británii.
Paltrow to ale neodradilo. V roce 2022 přišla s dalším kouskem – svíčkou Hands Off My Vagina – Ruce pryč od mé vagíny, která vznikla k výročí rozhodnutí Roe vs. Wade a část zisku šla na podporu práv žen přes ACLU. A dál přibývaly variace: This Smells Like My Orgasm – Tohle voní jako můj orgasmus nebo This Smells Like My Prenup – Tohle voní jako moje předmanželská smlouva…
Goop vydělává stovky milionů. A nejde jen o wellness
Z původního newsletteru je dnes značka s hodnotou přes 250 milionů dolarů. Gwyneth Paltrow má za sebou vlastní podcasty, seriál na Netflixu, účast na summitech i kosmetickou řadu. Ale pořád platí: největší virál odstartovala svíčka, která podle jejích slov „jen voněla jako nápad, který by nikdo jiný neudělal“.
Jak píše The Guardian, Gwyneth neudělala jen svíčku. Vytvořila celý kult vůní, emocí a provokací – a sama se do něj s chutí nastěhovala.