Klimatické změny mají dopad i na železniční dopravu. Těžkým zkouškám ji vystavují bouře, sníh, záplavy i požáry. Jenom v Rakousku loni způsobily povětrnostní podmínky výluky vlakové dopravy 1900krát. Železniční průmysl se však přizpůsobuje době. Napsal o tom server Euronews.
Klimatické změny se stávají i velkou výzvou pro železniční dopravu. „Nikdy jsme neměli v posledních letech kvůli bouřkám tolik výluk jako loni v srpnu,“ uvedl pro rakouský list Kronen Zeitung mluvčí společnosti ÖBB Bernhard Rieder.
Vlaky ÖBB zastavily v roce 2023 kvůli bouřím celkem 1900krát. Povodně ve Salzburgu a Tyrolsku a doprovázené sesuvy půdy vedly k 716 neplánovaným výlukám, připomněl podle Euronews Rieder. Železnicím škodí i vysoké teploty.
Buckled lines and landslides: How climate change is hitting Europe’s rail industryhttps://t.co/laAjqad9WX
— Euronews Green (@euronewsgreen) January 4, 2024
Ty deformují samotné koleje a zvyšují rizika lesních požárů, podotkl Rieder. „Se znepokojením pozorujeme narušení způsobená extrémními povětrnostními jevy,“ přiznal Rieder. Je nutné, aby se železnice přizpůsobily době klimatických změn.
I vlakovou dopravu v Británii minulý rok několikrát ochromily silné srážky, bouře, kvůli nimž spadlo na koleje nadzemní elektrické vedení, a sesuvy půdy. Několikrát byla navíc pozastavena kvůli zkrouceným kolejím, důsledku vysokých teplot
Zelené železnice
Ochránit železniční dopravu před extrémními projevy počasí v plné míře nelze. Můžeme ale zvýšit její zabezpečení. V Rakousku například modernizují elektrické vedení, aby se během vln veder nepřehřívalo.
Na kolejnice je nanášena bílá barva, díky čemuž jsou odolnější vůči vysokým teplotám. Ve Spojeném království zase zavádí technologie pro sledování teploty kolejnic. A společnost Network Rail využívá software pro předpovědi přívalových srážek.
Firma sleduje stav železnice v celém regionu s pomocí kamer a tepelných senzorů. Ačkoli nezabrání narušení služeb, může zavést omezení rychlosti a rychlé přivolání týmů údržby.
I železniční průmysl se snaží o šetrnost k životnímu prostředí. Italská firma Hitachi Rail přišla s inovativními vlaky Masaccio s elektrickým, dieselovým a bateriovým pohonem. Tyto stroje snižují emise uhlíku a náklady na palivo o 50 procent.
Jejich další výhodou je, že nejsou tak hlučné. Celkem dvacet jednotek Masaccio provozovaných pod značkou Blues už jezdí po celé zemi.