Společnosti po celém světě nadále přetrhávají obchodní vazby s Ruskem. Reagují tím na jeho invazi na Ukrajinu a následnou humanitární krizi. Do „protiruské“ skupiny firem se nedávno připojila také značka oblečení H&M či Adidas, ale také výrobce aut Ford nebo platforma Spotify. Ruské úřady na oplátku zakázaly prodej ruských aktiv. Ve středu o tom informoval server BBC a CNN.
Ve snaze Rusko oslabit se Evropská unie, ale také například Spojené státy americké, Kanada nebo Švýcarsko snaží o jeho ekonomickou izolaci. Reagují tím na jeho agresivní invazi na Ukrajinu a tamní humanitární krizi. Vlády proto cílí na ruský bankovní systém nebo bohaté oligarchy, zaměřují se ale i na státem kontrolované společnosti a média.
K podobným krokům se pak uchýlily také soukromé společnosti. Například energetická firma BP vlastnící obrovský podíl ruské energetické firmy Rosneft odvolala operace, které pod ní spadají. Investice směřující do Ruska se pak rozhodly odvolat také další společnosti z energetického sektoru jako Shell, ExxonMobil či Equinor.
„Jsme šokováni počtem úmrtí na Ukrajině, kterých je nám nesmírně líto. Jsou výsledkem bezcitného aktu vojenské agrese, která ohrožuje evropskou bezpečnost,“ okomentoval situaci podle serveru CNN Business ředitel Shell Ben van Beurden. Společnost rovněž přerušila projekty zahájené na Sibiři.
Proti ruské invazi se pak postavily také technologické společnosti. Například Apple přerušil prodej svých produktů v Rusku, omezil také své služby jako Apple Pay nebo Apple Maps. Společnosti Meta, Google a Twitter se pak snaží zakročit proti šíření dezinformací státními ruskými médii.
Zablokovaly proto například stránky RT nebo Sputniku napříč Evropskou unií. Ruské úřady však v reakci omezily fungování Facebooku na ruských serverech. Svou ruskou pobočku pak uzavřela také hudební streamovací platforma Spotify. Rovněž omezila podcasty ruských státních médií.
Zakazujeme prodej ruských aktiv, oplácí sankce Rusko
Také automobilové společnosti se rozhodly připojit k protiruské „skupině“. Dodávky do Ruska proto zastavil například Jaguar Land Rover, General Motors, Aston Martin nebo Rolls-Royce. Například Ford pak omezil své operace v zemi a uvedl, že „je velmi znepokojený situací na Ukrajině“. Své továrny v Rusku však společnost nezastavila.
Některé firmy jako například General Motors však nemají v Rusku příliš silné působení, a proto jejich reakce pravděpodobně velké dopady na ruskou ekonomiku mít nebudou. Společnosti se totiž rovněž cítí pod tlakem nějakým způsobem na válku na Ukrajině zareagovat. Většina z nich ani humanitární krizi neuvádí jako důvod, místo toho zmíní „nemožnost pokračování obchodu v Rusku“.
Ruská vláda se pak proti ekonomické izolaci rozhodla zareagovat zákazem prodeje ruských aktiv. Některé společnosti proto ani Rusko v současnosti „opustit“ nemohou. Podle ruského premiéra Mikhaila Mishustina totiž západní společnosti jednají pod „politickým tlakem“.
Mezi další společnosti izolující Rusko pak patří módní značky jako H&M, Nike, Asos, Adidas nebo Burberry. Zapojila se také společnost Mastercard, která měla „zablokovat několik finančních institucí“.
Spolupráci s ruskými protějšky omezily také letecké společnosti jako Boeing a Airbus. Přepravní společnosti MSC a Maersk pak budou do Ruska nadále vypravovat pouze náklady s jídlem, léky a humanitární pomocí.