Cla amerického prezidenta Donalda Trumpa ohrožují obchodní model maloobchodního řetězce Walmart. Ten je založen na nízkých cenách. Firma upozornila na rostoucí náklady, které je nucena promítat do cen nabízeného zboží. Informovala o tom agentura AP a stanice BBC.
Walmart je největším maloobchodním prodejcem v USA. Spoléhá na něj 90 procent amerických domácností. Na jeho webových stránkách nebo v kamenných prodejnách nakupuje každý týden více než 150 milionů Američanů.
Walmart says it will raise prices due to tariff costs after posting solid first quarter sales https://t.co/MYLn6wMkub
— Toronto Star (@TorontoStar) May 16, 2025
Společnost je tak úspěšná a silná na americkém trhu díky politice nízkých cen a rozmanitému sortimentu. Teď ji však ohrožují dopady cel.
Trump sice snížil poplatky na čínský dovoz ze 145 procent na 30 procent a většinu recipročních cel odložil o 90 dní (platí sazba 10 procent), ale už koncem dubna se začaly v regálech obchodů Walmart objevovat vyšší ceny. Tento měsíc jejich růst opět zrychlil a společnost očekává, že spotřebitelé pocítí intenzivnější dopady v červnu a červenci, kdy se rozběhne nákupní sezona před začátkem školního roku.
Zdražuje všechno
„Jsme nastaveni tak, abychom udržovali nízké ceny, ale existují limity toho, co můžeme snést my, nebo vlastně jakýkoli prodejce,“ řekl finanční ředitel společnosti John David Rainey s tím, že ceny rostou u veškerého zboží od zahradního nábytku, autosedaček po módní doplňky a banány.
Trumpova realita je taková, že mnoho zákazníků stále více utahuje opasky v obavách z ekonomické situace, zatímco řada společností, včetně výrobců hraček a průmyslového nářadí i maloobchodníků, zvyšují ceny kvůli rostoucím nákladům. Někteří z nich se přitom předzásobili ještě před oznámením tarifů či usednutím Trumpa do Bílého domu.
Walmart má vybudované obranné mechanismy proti dopadům cel, prozradil Rainey. Dvě třetiny zboží pocházejí z USA. Celkem 60 procent potravin je od amerických dodavatelů. Ani on však není imunní. Běžné zboží dováží z desítek zemí, velkou část objemu tvoří hračky a elektronika z Číny.
„Uděláme vše pro to, abychom udrželi naše ceny co nejnižší, ale vzhledem k rozsahu cel nejsme schopni absorbovat veškerý tlak ani při snížených úrovních (cel),“ prohlásil generální ředitel firmy Doug McMillon.