Po několika falešných poplaších je to tentokrát definitivní – luxusní kombi Volvo V90 se přestává vyrábět. Poslední kus sjede z linky ještě tento měsíc a nástupce se bohužel nechystá. Švédská automobilka pod křídly čínského koncernu Geely dokonce zvažuje, že s karoserií kombi skoncují úplně. A to i přes desítky let tradice, které kombíky Volvo provázely. Důvod? Neustále rostoucí obliba SUV.
Šéf značky Jim Rowan v rozhovoru podle Motor1 potvrdil, že poslední vůz V90 bude vyroben v září. Zároveň naznačil, že ani menší V60 se nástupce s velkou pravděpodobností nedočká, i když v nejbližších letech zůstane ve výrobě. Zpráva pro zákazníky je ale jasná. „Ano. Protože se svět změnil. SUV přinesla jiný pohled na výšku podvozku a praktičnost,“ odpověděl Rowan na otázku, zda Volvo skutečně zvažuje úplné ukončení výroby kombi.
Zatímco velké kombi mizí, jeho sedanová varianta S90 stále žije, byť jen na vybraných trzích. V Číně a několika dalších asijských zemích se dokonce dočkala druhého faceliftu. Globálně má ovšem roli luxusního sedanu převzít plně elektrický model ES90, technicky spíše pětidveřový liftback s praktičtější zádí.
SUV všude, kam se podíváme
Volvo nedávno oprášilo i jméno XC70, kdysi spojené s oplastovaným kombi. Jenže nový XC70 už není kombík, nýbrž SUV – dlouhodojezdový plug-in hybrid cílený primárně na čínský trh. Rowan navíc naznačil, že právě model XC60 by mohl být v budoucnu koncipován tak, aby oslovil zákazníky, kteří by jinak sáhli po kombi.
Tento trend hraje do karet německé prémiové trojce. BMW 5 Touring, Audi A6 Avant a Mercedes-Benz Třídy E Estate zatím v nabídce zůstávají a na evropských trzích se těší stabilní poptávce. Stejně tak menší kombíky, které konkurují Volvu V60. Evropa je totiž jedním z mála regionů, kde má tato karosářská varianta stále své věrné.
Kombi versus SUV
SUV nabízejí vyšší posaz, snadnější nastupování i praktičtější manipulaci s nákladem. Na druhou stranu jsou těžší, dražší a méně úsporná. Klasická kombi bývají lehčí, levnější a hospodárnější, přičemž existují i zvýšené verze, které nabídnou podobnou světlou výšku jako SUV. Přesto zákazníci stále častěji volí právě crossovery a velká SUV, a to mnohdy kvůli dojmu vyšší bezpečnosti, který ovšem není vždy podložen reálnými daty.
Verdikt
Konec V90 tak není jen otázkou strategie, ale především prodejů. Pokud by se velké kombi prodávalo lépe, Volvo by jej v nabídce pravděpodobně ponechalo. Jenže zájem zákazníků se posunul. Podle automobilky jde o krok v souladu s globálním cyklickým plánem, který nyní jednoznačně favorizuje SUV a crossovery.