Generace Z je považována za generaci plně si uvědomující klimatické změny. Spousta z jejích příslušníků touží po „zeleném“ zaměstnání, málo kdo z nich ovšem má potřebné znalosti k vykonávání takové práce, ukázala analýza sociální sítě LinkedIn, na kterou upozornil server Business Insider.
LinkedIn analyzoval data od více než miliardy lidí a 65 milionů společností využívajících platformu od ledna 2016 do března 2024 a klasifikoval několik set dovedností potřebných k získání zaměstnání prospěšného pro planetu.
V květnu navíc podle webu Business Insider provedl globální průzkum mezi pracovníky v USA, Evropě, Brazílii a ve Spojených arabských emirátech, aby zmapoval, jak generace Z vnímá zelené pracovní pozice.
Gen Z wants jobs that help solve the climate crisis but has no idea how to get them#GenZ #Career #Climate https://t.co/JSIOUWhI0a pic.twitter.com/rNp3oeTa3r
— Business Insider India🇮🇳 (@BiIndia) June 19, 2024
Podle výsledků analýzy má pouze jeden z dvaceti příslušníků generace Z potřebné dovednosti k vykonávání práce v oblasti udržitelnosti. Sem patří měření emisí uhlíku, zelená energetika a výroba zelených technologií (například auta).
Generace Z bude do roku 2030 zastupovat asi 30 procent globální pracovní síly. Nedostatek potřebných vědomostí mezi jejími příslušníky by podle analýzy mohl brzdit společnosti v plnění udržitelných cílů stanovených světovými vládami.
Jaké je řešení
Zhruba 63 příslušníků generace Z označilo za překážku nedostatek dostupných příležitostí v tomto odvětví. Způsobeno to může být nároky firem, upozornil Efrem Bycer z LinkedInu. Často totiž požadují předchozí praxi nebo technické dovednosti.
Řada zaměstnavatelů přitom dává přednost hladu po seberozvoji, upozornil Bycer. Dvě třetiny příslušníků generace Z zahrnutých ve studii skutečně mají zájem o tréninkové programy a různé kurzy, napsal dále Insider.
Problém může být i v názvech jednotlivých pozic, které nezní zeleně, přestože zelené jsou. Podle Bycera nelze očekávat, že každá pozice hned bude mít v názvu slovo udržitelnost nebo že se musí společnost prezentovat jako vyloženě udržitelná.
„Takže problém je částečně v dovednostech a částečně v pojmenováních,“ dodal Bycer, jenž zastává názor, že zaměstnavatelé by se měli zaměřit na výukové programy v oblasti udržitelnosti a efektivněji popsat nabízené pozice.
Administrativa amerického prezidenta Joe Bidena loni spustila projekt v oblasti snižování rizik lesních požárů American Climate Corps. Očekává zájem tisíců mladých lidí jenom přes léto. Budou vyškoleni k rychlým reakcím na přírodní katastrofy, naučí se instalovat solární panely a sami budou poskytovat enviromentální vzdělání.