Více
    0.8 C
    Czech
    Sobota 28. ledna 2023

    Hotel nabízí relax v bikinách a kuklách. Otřesný marketing, kritizují militantně laděný pobyt se zbraněmi

    Představte si, že si na dovolené budete užívat wellness v plavkách, s drinkem v ruce, a k tomu vyfasujete černou kuklu a samopal. Právě tak bizarní možnosti nabízí jeden irský luxusní hotel. Jako reklamní tah nápad bezpochyby zaujme. Zároveň to ale vyvolává silnou kritiku. Do praktik podniku se opřela organizace na ochranu obětí zločinu.

    Bojujte s přejídáním pomocí všímavosti. Zkuste věnovat jídlu pozornost

    Všímejte si textur, chutí, vůně. Věnujte pozornost přípravě jídla i pocitům po něm. Všímavost vám pomůže plně vnímat, co jíte, čímž lze předejít přejídání.

    Všímavost už není mystický pojem. Četné knihy, webové stránky a specializované aplikace propagují tuto praxi jako potenciální lék na mnoho moderních onemocnění. Jezte s všímavostí a uvidíte, co to udělá s vaším zdravím.

    Všímavé stravování spočívá především v tom, že věnujeme pozornost způsobu, jakým jíme. Výzkumy ukázaly, že vědomá konzumace zlepšuje trávení, reguluje naši chuť k jídlu a pomáhá nám si ho mnohem více vychutnat. Dokonce se tomu říká protijed na diety, protože vyladění toho, co jíme, nám může pomoci lépe se rozhodovat a vyhnout se přejídání.

    Co je všímavost?

    Všímavost je praxe uvědomování si přítomného okamžiku založená na starověké moudrosti, jakou je buddhismus. V posledních letech odborníci na meditaci, jako je Jon Kabat-Zin a Andy Puddicombe z Headspace, pomohli světu uvědomit si, že to není jen duchovní praxe. Je založena na vědě a je relevantní a užitečná pro nás všechny.

    Cvičení všímavého stravování jednoduše znamená být při jídle přítomen – věnovat mu pozornost a být si ho vědom. Je to mocný a snadný způsob, jak se naučit být všímavý, protože je to zábava, která nám pomáhá dobře jíst a snadno se cvičí.

    Jak na to

    Zde je návod, jak cvičit vědomé stravování v každé fázi procesu a jaké výhody můžete očekávat.

    Začněte tím, že několik dní cvičíte jeden krok na jednom jídle denně a pak přidáte další. Nakonec můžete zkombinovat všech pět kroků na všechny jídla a být při něm plně všímaví.

    Říká se, že vytvoření návyku trvá 21 dní, takže v tom pokračujte a ono to přijde. V konečném důsledku vám tato praxe dá pocit porozumění, uznání a respektu k jídlu, díky kterému bude snadné pokračovat ve zvyku.

    Krok 1: Když udeří hlad

    Když máte hlad, uvědomte si své tělo a několik nádechů se soustřeďte. Co vám vaše tělo říká? Věnujte pár okamžiků tomu, abyste si všimli vjemů, jakou zprávu vám dávají. Není třeba je měnit, stačí si je uvědomit a prozkoumat ten pocit.

    Výhody: Když budete naslouchat, vaše tělo vám řekne, zda má skutečně hlad a po čem touží. Naučit se přijímat, a tedy tolerovat hlad, nám brání v tom, abychom si dali jídlo, které ve skutečnosti nepotřebujeme.

    Krok 2: Výběr toho, co jíme

    Přemýšlejte a uvědomte si, jaké máte možnosti. Všimněte si všech faktorů, které hrají roli – různé potraviny, z čeho jsou vyrobeny, jak jsou připraveny, jak voní, náklady. Uvědomte si, že volba je na vás a jaké myšlenky nebo pocity vyplývají z každé možnosti, aniž byste se je snažili změnit.

    Výhody: Zastavit se a všímat si nabízených potravin nám otevírá oči, abychom si byli vědomi volby, kterou děláme. Umožní nám to činit informovaná rozhodnutí, která nás živí – ať už tím, že uděláme zdravou volbu, nebo takovou, která bude všímavá.

    Krok 3: Příprava jídla

    Udělejte si čas na přípravu jídla. Například vědomě rozbalujte potraviny, otevíráte jídlo, nebo začnete vařit s plným vědomím toho, co děláte. Nezáleží na tom, kde jste nebo co jíte – stačí si všimnout textur, zvuků, pachů a toho, jak vše vypadá, když máte jídlo před sebou.

    Výhody: Jíme také očima. Věnování pozornosti jídlu, které připravujete, stimuluje a soustředí vaše tělo. Připravuje ho na jídlo, na to, co se chystá udělat. Takže zjistíte, že vaše signály o trávení a chuti k jídlu fungují mnohem efektivněji. Pokud se vám sbíhají sliny – víte, že jste na správné cestě!

    Krok 4: Jezte

    Pravděpodobně nejzábavnější část. Začněte tím, že se dobře podíváte na to, co budete jíst. Všímejte si textur, tvarů a barev, všech pachů a zvuků. Když si kousnete, všimněte si teploty, struktury a jednotlivých chutí. Uvědomte si, jak jídlo cítíte na vidličce či v ruce, pak v ústech. Věnujte pozornost žvýkání a tomu, jak dýcháte.

    Výhody: Být všímavý, když jíme jídlo, umožňuje tělu správně reagovat na to, co dělá. Pokud jíte a zároveň přemýšlíte o další schůzce, tělo je ve stresu a trávení je ohroženo. Pozorné stravování také umožňuje, aby byly do mozku vysílány správné signály, když jsme sytí, což nám brání přejídání.

    Krok 5: Po jídle

    Když jste dojedli, věnujte pozornost svému tělu. Opět platí, že pozorování dechu je dobrý způsob, jak se spojit sami se sebou. Všimněte si pocitů plnosti nebo prázdnoty, jakéhokoli pohybu ve vašem těle a všech chutí, které přetrvávají.

    Výhody: Uvědomění si vlastních pocitů poté, co jsme jedli, umožňuje tělu vrátit se do klidového stavu, což napomáhá trávení. Velká část naší chuti k jídlu pochází z toho, jak sytí se cítíme. Takže když tomu věnujeme pozornost, pomůže nám to zabránit přejídání.

    Sledujte nás na sítích

    Čaputová blahopřála Pavlovi ke zvolení novým prezidentem České republiky

    Slovenská prezidentka Zuzana Čaputová blahopřála Petru Pavlovi ke zvolení novým českým prezidentem. Na twitteru napsala, že se těší na spolupráci, společná setkání a iniciativy. Pavlovi blahopřál také slovenský premiér Eduard Heger. Podle šéfa slovenské diplomacie Rastislava Káčera je Pavel osobnost, která chápe význam partnerství a spojenectví.

    Sněmovna reprezentantů USA bude příští měsíc hlasovat o možném zákazu TikToku

    Výbor pro zahraniční věci Sněmovny reprezentantů plánuje příští měsíc hlasovat o návrhu zákona, jehož cílem je zablokovat používání oblíbené čínské aplikace pro sociální média TikTok ve Spojených státech.

    Taylor Swift nečekaně vydala klip k songu Lavender Haze. Fanoušci v něm hledají skryté vzkazy

    Fanoušci popové zpěvačky Taylor Swift známí jako "Swifties" se ponořili do investigace jejího nového videoklipu. Ve čtvrtek totiž nečekaně vydala video k písničce z nového alba Midnights s názvem Lavender Haze. Podle fanoušků se v něm skrývají tajné nápovědy ohledně toho, jaké ze svých starých alb zpěvačka přezpívá příště.

    NEJNOVĚJŠÍ

    Čaputová blahopřála Pavlovi ke zvolení novým prezidentem České republiky

    Slovenská prezidentka Zuzana Čaputová blahopřála Petru Pavlovi ke zvolení novým českým prezidentem. Na twitteru napsala, že se těší na spolupráci, společná setkání a iniciativy. Pavlovi blahopřál také slovenský premiér Eduard Heger. Podle šéfa slovenské diplomacie Rastislava Káčera je Pavel osobnost, která chápe význam partnerství a spojenectví.

    Sněmovna reprezentantů USA bude příští měsíc hlasovat o možném zákazu TikToku

    Výbor pro zahraniční věci Sněmovny reprezentantů plánuje příští měsíc hlasovat o návrhu zákona, jehož cílem je zablokovat používání oblíbené čínské aplikace pro sociální média TikTok ve Spojených státech.

    Taylor Swift nečekaně vydala klip k songu Lavender Haze. Fanoušci v něm hledají skryté vzkazy

    Fanoušci popové zpěvačky Taylor Swift známí jako "Swifties" se ponořili do investigace jejího nového videoklipu. Ve čtvrtek totiž nečekaně vydala video k písničce z nového alba Midnights s názvem Lavender Haze. Podle fanoušků se v něm skrývají tajné nápovědy ohledně toho, jaké ze svých starých alb zpěvačka přezpívá příště.