Reklama

Ashtanga jóga: její vznik a podstata

Reklama

DOPORUČUJEME

NEJČTENĚJŠÍ

Ashtanga znamená v sanskrtu „osm končetin“, což odkazuje na osm větví jógy stanovených v Jógových sútrách od Patanjaliho.

Metoda ashtanga klade důraz na každodenní cvičení vinyasa flow pomocí dýchání ujjayi, mula bandha, uddiyana bandha a drishti. Existuje šest různých sérií ashtangy, kterými student postupuje svým vlastním tempem.

Zakladatel ashtanga jógy Pattabhi Jois

K. Pattabhi Jois (1915–2009) zahájil studium jógy u Krishnamacharya v indickém Mysore ve věku 12 let. Stal se vedoucím praktikem a učitelem ashtanga jógy, což je soubor sérií póz prováděných v plynulém stylu vinyasa. V roce 1962 vydal pojednání o ashtanga józe „Yoga Mala“.

Jeho první západní studenti začali přijíždět do Mysore na začátku 70. let. Jejich prostřednictvím se ashtanga rozšířila na západ a hluboce ovlivnila způsob, jakým se dnes cvičí jóga.

Poté, co v roce 2009 zemřel Pattabhi Jois, převzal vedoucí roli jeho vnuk Sharath. A to včetně výuky mnoha studentů, kteří se nadále hrnou do Mysore, aby prohloubili své praktiky.

Ashtanga série pozic

První nebo primární série je popsána v části „Jóga Mala“. Primární série se nazývá Yoga Chikitsa, což znamená jógová terapie. Je určena k vyrovnání páteře, detoxikaci těla a budování síly, flexibility a vytrvalosti.

Dokončení série asi 75 póz trvá hodinu a půl až dvě hodiny, počínaje pozdravy slunci (surya namaskara A a surya namaskara B) a přesunem do pozic ve stoje, vsedě, inverzí a záklonů. Končí relaxací.

Střední nebo druhá řada se nazývá Nadi Shodana, což znamená očistu nervového systému. Čistí a posiluje nervový systém a jemné energetické kanály v celém těle. Tato řada se cvičí až tehdy, když student zvládne primární řadu. Sleduje stejný postup (pozdravy slunci, stání, sezení atd.). Přináší však nové pózy a variace.

Čtyři pokročilé řady se nazývají Sthira Bhaga, což znamená božskou stabilitu. Pattabhi Jois původně nastínil dvě intenzivní pokročilé série, ale později je rozdělil do čtyř sérií, aby byly přístupné více lidem. Tyto série zdůrazňují obtížné rovnováhy paží a jsou vhodné pouze pro extrémně pokročilé studenty. Po druhé sérii je cvičí jen velmi málo studentů.

Ashtanga lekce

Mnoho jógových studií nabízí lekce ashtanga jógy, což znamená, že učitel vede třídu a instruuje studenty v pořadí póz, obvykle v primární nebo sekundární sérii. Je to příležitost cvičit vlastním tempem, odpovídající úrovní schopností, ale ve společnosti ostatních studentů a podle potřeby s podporou a radou učitele. Jakmile znáte posloupnost pozic, může být ashtanga ideálním základem pro domácí praxi.

Je ashtanga pro vás?

Ashtanga jóga je velmi oblíbená a u svých studentů vzbuzuje silnou loajalitu. Tento dynamický, atletický styl cvičení se líbí těm, kteří mají rádi smysl pro pořádek a rádi dělají věci samostatně.

Sledujte nás na sítích

NEJNOVĚJŠÍ

jóga

Cvičte jógu pro zdraví a dlouhověkost – část 1

Jóga není jen moderním cvičením, kterému se věnují převážně mladé a štíhlé ženy. Je to praxe prospěšná komukoli, kdo má zájem pečovat sám o sebe.
jóga artritida

Jak dělat jógu, když máte artritidu

Artritida je obecný termín, který popisuje zánět kloubů. Způsobuje bolest, ztuhlost a otoky. Existuje mnoho druhů artritidy, ale dva nejběžnější typy jsou osteoartritida a revmatoidní artritida. I s artritidou ovšem můžete cvičit jógu.
jóga zahřátí

10 pozic pro zahřátí na začátku lekce jógy

Ačkoli většina lekcí jógy začíná zahřívací sekvencí, je dobré, když si sami projdete několik základních póz. Pomohou vám připravit se na hodinu jógy.
Power jóga

Co je to power jóga a proč ji cvičit

Power jóga je obecný termín používaný k popisu dynamického přístupu k józe ve stylu vinyasa založeného na fitness. Ačkoli mnozí považují power jógu za povrchní „tělocvik“, tento styl jógové praxe byl původně úzce modelován podle metody ashtanga.
Turecký sed

Běžné chyby v pozici tureckého sedu

Sukhasana je sice jednoduchá póza, zapojit ale musíte několik částí těla. Abyste získali co nejvíce výhod z klasického tureckého sedu a vyhnuli se nepohodlí a případným zraněním, vyzkoušejte tyto tipy pro jemné doladění polohy.
Pozice Sukhasana

Turecký sed: jak cvičit pozici Sukhasana v józe

Na první pohled vypadá pozice Sukhasana jako něco jednoduchého. Vždyť kdo by neznal klasický turecký sed? Je zde ovšem několik věcí, na které byste si měli dát při jejím provádění pozor.
Reklama

Napište svůj komentář

Napište komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Reklama
Reklama