I v letošním roce se lednové kampaně „Veganuary“ nejspíše zúčastní statisíce lidí. Zájem o ni totiž roste, k čemuž přispívají i obavy z klimatické krize. Letos se navíc dle deníku The Guardian připojí více velkých zaměstnavatelů jako je například britská odnož automobilky Volkswagen.
Rekordní počet lidí by se dle očekávání měl tento měsíc stát součástí globální výzvy Veganuary, jež má kořeny ve Velké Británii. Účastníci se opět pokusí po dobu 31 dní jíst pouze rostlinnou stravu.
Některé společnosti se do této kampaně připojují i v rámci své „výzvy na pracovišti“, jak uvádí deník The Guardian. Mezi nimi jsou poprvé i společnosti jako Volkswagen UK, luxusní londýnský obchodní dům Harrods, a maloobchod Superdrug. Celkem se ve Spojeném království rozhodlo zapojit 42 společností.
„Ukazuje to, že veganství jde napříč všemi demografickými skupinami. Není to levicová nebo pravicová záležitost nebo třídní záležitost. Máme účastníky a podniky napříč celým spektrem,“ uvedla pro deník Toni Vernelli z Veganuary.
Společnosti tak v rámci kampaně zpřístupní větší množství veganských potravin na pracovišti. Mimo to ale také uspořádají vzdělávací akce a akce na podporu morálky, které mají účastníkům pomoci udržet se po celý měsíc, dodává The Guardian.
Cian O’Brien, ředitel Volkswagen Commercial Vehicles UK, uvedl pro deník, že společnost se zaměřuje na to, aby se stala celkově udržitelnější, a to mimo plánů na elektrifikaci. „Udržitelnost je širší a je třeba prozkoumat možnost osobního přispění prostřednictvím změny našich návyků,“ dodává.
V loňském roce se do výzvy dle webu události přihlásilo více než 580 000 lidí, a to z více než 200 zemí a území. Z nich asi čtvrtina byla z Velké Británie, dodává The Guardian.
Dle průzkumu kampaně se ale potenciálně zapojí desetkrát více lidí. Mnoho z nich posléze pokračuje ve veganství i poté, co leden skončí.
Do konce měsíce pak kampaň očekává, že dosáhne milníku 2 milionů účastníků od svého zahájení v roce 2014. V říjnu roku 2020 překonala hranici 1 milionu přihlášených, dodává deník.
Průzkum YouGov, kterého se zúčastnilo přes dva tisíce dospělých Britů, ukázal, že 4 % se plánují zapojit. 36 % z nich pak uvedlo, že veganství je „obdivuhodná věc“.
Tento životní styl totiž získává na oblibě. Dle Vernelli před dvaceti lety stravování se rostlinnou stravou ostatní označili za extrémní či podivné chování. Nyní lidé spotřebu masa a mléčných výrobků omezují. V devíti z deseti případů je pak důvodem životní prostředí, dodává Vernelli.
„Naše spotřeba masa a mléčných výrobků není udržitelná a vedoucí představitelé naší společnosti musí v této věci jednat. Tím, že se zúčastní výzvy na pracovišti, ukáží svůj závazek k udržitelnosti nejen veřejně, ale také svým zaměstnancům a půjdou příkladem,“ uvádí.
V současné době je to kromě přístupu lidí také snazší. Na pultech se objevuje větší množství veganských výrobků včetně různých masových alternativ. Ve veganské variantě tak můžete koupit párky, sekanou i „kuřecí“ řízky.