Zapomeňte na elegantní křivky. Nový koncept od firmy Dacia s názvem Hipster sází výhradně na pravé úhly a maximální praktičnost. Rumunská automobilka patřící pod Renault představila městský elektromobil, který má podle svých tvůrců „vynalézt populární elektrické auto zítřka“.
Na první pohled to možná nevypadá, ale Dacia Hipster je skutečný drobeček. S délkou pouhé 3 metry (118,1 palce) je ještě kratší než japonské kei vozy. Na výšku měří 1,53 metrů a na šířku 1,55 metrů, přičemž hmotnost se drží pod hranicí 800 kilogramů. Design připomíná futuristickou verzi Hondy N-Box, jen v ještě kompaktnějším balení.
Čtyři sedačky a kufr? Ano, ale malý
Navzdory miniaturním rozměrům se Dacia chlubí čtyřmi plnohodnotnými místy k sezení. Kufr pojme jen 70 litrů, ale po sklopení zadní lavice se kapacita vyšplhá na solidních 500 litrů. Kapacitu akumulátoru automobilka zatím neprozradila. Vzhledem k nízké hmotnosti je ale jasné, že nejde o velký a těžký pack. Podle Dacie vydrží Hipster v běžném provozu při nabíjení jen dvakrát týdně.
Chytré úspory v každém detailu
Dacia i u konceptu Hipster zůstává věrná filozofii co nejnižších nákladů. Zadní svítilny jsou proto umístěny přímo za sklem víka kufru, takže nebylo nutné přidávat další samostatné krycí sklo. Kliky dveří nahradily jednoduché textilní pásky, které jsou lehčí a levnější – podobný princip využívá i sportovní Porsche 911 GT3 RS.
Přední lavice je vyrobena z prodyšné síťoviny, čímž se dále šetří váha i cena, a samostatné opěrky hlavy nejsou napojené na sedačky, ale visí zvlášť nad nimi. Přestože působí interiér spartánsky, nechybí ani základní bezpečnostní prvky, včetně airbagu pro řidiče a spolujezdce.
Kabina je navržena maximálně prakticky. Celkem jedenáct kotevních bodů rozmístěných po interiéru umožňuje připevnit nejrůznější příslušenství: držáky na nápoje, přenosné reproduktory, přídavná světla nebo třeba loketní opěrky.
Stačí to nejdůležitější
Dacia Hipster ukazuje, jak by mohl vypadat evropský ekvivalent japonských kei carů. Auto, které nabízí jen to podstatné. Žádné zbytečnosti, žádná komplikovaná technika, žádná zátěž navíc. Koncept přichází ve chvíli, kdy EU zvažuje zvláštní regulace pro ultrakompaktní elektromobily. Ty by nemusely plnit tolik přísných požadavků jako klasická auta, což by snížilo výrobní náklady a umožnilo nabídnout ceny pod hranicí 20 000 eur.
Verdikt
Nová Dacia Hipster je možná nejhranatější auto, které kdy spatřilo světlo světa – a rozhodně jedno z nejodvážnějších. Pokud se myšlenka uchytí, mohl by se z něj stát ideální levný městský elektromobil: jednoduchý, praktický, bez zbytečných kudrlinek.