Podvody přes telefon a internet dál nabírají na síle. Pachatelé dokážou zmanipulovat i technicky vzdělané lidi a přimět je k neuvěřitelným krokům. Nejde jen o ztrátu úspor, oběti se často navíc zadluží.
Na konci srpna narazil mladý muž z Ostravy na promyšlený scénář. Zavolal mu údajný policista z Chomutova s tvrzením, že jeho účet byl napaden. Přidal k tomu příběh o bankéři, který prodal osobní údaje a chtěl si vzít půjčku ve výši půl milionu. „Aby získal důvěru, poslal i fotku služebního průkazu,“ popsali policisté.
Varujeme před kyberšmejdy. Falešný policista a bankéř opět zaútočili, nyní v Ostravě. Poškozený chtěl své peníze ochránit, místo toho se zadlužil. Pod touto legendou v našem kraji letos podvodníci obrali své oběti o více než 280 mil. Kč. Více https://t.co/BeJd6o6Uuo #policiemsk pic.twitter.com/kwvFRbRK2v
— Policie ČR (@PolicieCZ) September 10, 2025
Přepojení na „bankéře“
Krátce nato se ozval falešný pracovník ČNB. Tvrdil, že chrání peníze, a doporučil, aby si muž vzal půjčku 800 tisíc korun. Zajištěné finance prý skončí v „bezpečnostní schránce“ centrální banky. Ve skutečnosti pachatel poskytl čísla účtů, na které měla oběť rozdělené částky poslat.
Muž poslechl a peníze odeslal. Po celou dobu s ním „bankéř“ mluvil po telefonu, kontroloval jeho pohyb a dokonce vedl videohovor, při němž ukázal průkaz. Oběť tak uvěřila, že jde o legitimní postup.


Pochybnosti a prozření
Když byly všechny platby odeslány, komunikace neskončila. Podvodník večer dál psal zprávy a zdůrazňoval, že muž nesmí nikomu nic říct. Až další den poškozenému došlo, že se stal obětí. Sám přiznal, že pachatelé mluvili perfektně česky, působili profesionálně a „naletěl, i když o těchto podvodech četl“.
Naštěstí včas kontaktoval svou banku. Část převodů se podařilo zastavit. O dva dny později šel událost oznámit na policii. Kriminalisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření z podvodu. Pokud se podaří pachatele dopadnout, hrozí jim až pět let vězení.
Policie znovu připomíná několik zásad. „Policista nikdy neřeší podvodná jednání po telefonu,“ zdůrazňují vyšetřovatelé. Oběť si vždy předvolá na služebnu a nikdy neposílá fotku průkazu. Už vůbec nespojuje člověka s údajným bankéřem.
Pokud přijde hovor od samozvaného pracovníka banky, je nutné okamžitě zavěsit a kontaktovat přímo svou banku. Ideálně přes zákaznickou linku nebo osobního bankéře. Opatrnost a rychlá reakce mohou zabránit tomu, aby lidé přišli o celoživotní úspory.
Policie varuje, že podvody se netýkají jen seniorů. Obětí se může stát kdokoliv bez ohledu na věk, pohlaví či vzdělání. Strach, manipulace a dobře připravený scénář často vedou k tomu, že lidé udělají, co by je jinak ani nenapadlo. Proto je nejdůležitější zachovat chladnou hlavu a spoléhat na selský rozum.