Český e-shop Notino sahá po největší personální změně ve své historii. Firma propouští zhruba desetinu zaměstnanců, tedy přibližně 300 lidí. Odejít musí i někteří zástupci vrcholového managementu.
Společnost krok zdůvodňuje snahou zrychlit a zjednodušit své fungování. Reorganizace se týká hlavně středního a vyššího vedení, ale dopadne i na některé provozy a zákaznické služby v zahraničí. Firma zároveň oznámila změny v sortimentu a provozní době některých poboček.
Zpátky ke kořenům
Notino přiznává, že firma začala být příliš složitá a rozhodnutí trvala zbytečně dlouho. Reorganizace má odstranit zbytečné vrstvy a vrátit firmě jednoduchost a tah na branku.
Z devíti členů nejvyššího vedení zůstalo jen šest. Vzniklo nové oddělení strategie a plánování, firma zároveň zrušila pozici marketingového ředitele. Spojila týmy a zrušila vrstvy řízení. „Vedli jsme manažery, kteří měli pod sebou dva lidi. To prostě nedává smysl,“ uvedl generální ředitel Zbyněk Kocián.
Změna není kvůli výkonu
Firma tvrdí, že se s lidmi loučí ne kvůli jejich práci, ale kvůli změně stylu vedení. „Loučíme se s lidmi, kteří tu byli roky,“ přiznal Kocián. Podle něj je to jedno z nejtěžších rozhodnutí, které vedení muselo udělat.
Cílem změn je urychlit zavádění nových značek, zlepšit služby a zjednodušit celý nákupní proces. Už v září chce Notino spustit první věrnostní program a plánuje otevřít nové kamenné prodejny v Praze a Záhřebu.
Firma, která méně schůzuje
Notino působí ve 27 evropských zemích a dlouhodobě patří mezi deset největších českých e-shopů. Letos hlásí tržby přes 33 miliard korun. Od pandemie covid-19 rostla firma každoročně přibližně o třetinu, což vedlo k přebujelým strukturám.
Společnost založil Michal Zámec, který ji dnes formálně nevlastní, ale podle dostupných informací stále ovlivňuje její směřování. Notino patří kyperské firmě Notino Limited, která je registrována v lichtenštejnské nadaci.
Transformace za běhu
Notino oznámilo transformaci v době, kdy na trhu působí silná konkurence. Firma chce být opět „dravá, ne jen velká“. Přehodnocuje interní procesy, odhaluje slabá místa a mění způsob fungování.
Podle vedení už nestačí být jen silným hráčem na trhu – důležitá je pružnost, jednoduchost a odpovědnost. Jestli tahle změna skutečně pomůže, ukáže až druhá polovina roku.