Zdraví8 způsobů, jak omezit cukr ve stravě

8 způsobů, jak omezit cukr ve stravě

Jíst příliš mnoho cukru může mít negativní dopad na vaše zdraví a pohodu. Zde je několik jednoduchých způsobů, jak omezit jeho příjem.

Nejúčinnějším způsobem, jak minimalizovat příjem cukru, je vyhýbat se vysoce zpracovaným potravinám, kupovat celé potraviny a vařit od nuly, volit vodu před sladkými nápoji.

Co je cukr

Cukr, který známe nejlépe, jsou bílé krystaly, typicky získané z rostlin včetně cukrové třtiny a cukrové řepy. Tento jednoduchý sacharid tělo rychle rozkládá. Víme, že příliš mnoho cukru není dobré pro naše zdraví. Výzkum ukázal, že konzumace velkého množství cukru přispívá k onemocněním, jako je obezita, srdeční onemocnění, cukrovka 2. typu, zubní kaz a může způsobit změny nálady.

Ne všechny cukry však představují problém. Přírodní cukry nacházející se v ovoci a zelenině, jsou považovány za zdravé, protože obsahují řadu vitamínů, minerálů a dalších živin včetně vlákniny.

Zvláště problematické jsou přidané nebo „volné“ cukry, které se nacházejí ve vysoce zpracovaných potravinách, jako je bílý cukr a kukuřičný sirup.

8 způsobů, jak omezit cukr

Provedením několika úprav ve vaší stravě možná budete schopni snížit zbytečný cukr ve vaší stravě.

Přestaňte si sladit nápoje

Množství cukru přidávané do horkých nápojů snižujte postupně, aby vaše chuťové buňky měly čas se přizpůsobit. Zkuste si cappucino posypat skořicí. Ta má několik zdravotních výhod, dodává chuť bez sladkosti a může podporovat reakci vašeho těla na inzulín, hormon, který řídí hladinu cukru v krvi.

Vyhýbejte se nízkotučným „dietním“ potravinám

Takzvané nízkotučné nebo „dietní“ potraviny mají tendenci mít vysoký obsah rafinovaných sacharidů a potenciálně cukru. Místo toho se držte umírněného množství nedietní verze.

Dávejte si pozor na potraviny „bez cukru“

Potraviny bez cukru často obsahují umělá sladidla, jako je sukralóza, sacharin a aspartam. Ačkoli tato syntetická sladidla chutnají sladce, výzkumy naznačují, že nepomáhají potlačit chuť na sladké. Vysílají do mozku matoucí zprávy, které mohou vést k přejídání a potenciálně narušit prospěšné bakterie ve střevech. Ty hrají důležitou roli při řízení naší hladiny cukru v krvi.

Hlídejte nízký glykemický index

Kombinací sladkých potravin s těmi bohatými na bílkoviny, jako jsou ryby, kuřecí maso, krůta a tofu, snížíte dopad cukru na hladinu glukózy v krvi. Je to proto, že protein zpomaluje vyprazdňování žaludku, což pomáhá zvládat chutě a snižuje glykemický účinek potravin bohatých na sacharidy, které jíte.

Přepněte na méně rafinované možnosti

Nejsou to jen bílé krystalky ve vaší cukřence, které musíte vzít v úvahu. Škrobové potraviny, jako jsou těstoviny, rýže, chléb a brambory, se v těle přeměňují na cukr a mají přesně stejný vliv na hladinu cukru v krvi. Vyměňte bílý chléb, rýži a těstoviny za celozrnné verze a vychutnejte si brambory ve slupce s přidanou vlákninou.

    Okořeňte to

    Snižte obsah cukru v receptech a nahraďte ho kořením, které zvýrazňuje chuť, takže vaše chuťové buňky nepřijdou o sladkost.

    Pozor na tekutý cukr

    Držte se jedné sklenice (150 ml) ovocné šťávy denně (ideálně ji nařeďte vodou a vychutnejte si s jídlem, abyste ochránili zuby). Sladké nealkoholické nápoje a alkohol si ponechte pro zvláštní příležitosti. Vychutnejte si bylinkové čaje nebo vodu s plátky citrusových plodů.

    Zdravější svačinky

    Kousek celého ovoce s hrstí oříšků nebo malý kelímek bílého jogurtu je lepší varianta než sušenka nebo muffin. Ořechy a jogurt obsahují bílkoviny, které pomáhají vyrovnávat hladinu krevního cukru a energie.

    Doporučujeme

    Arménský premiér Pašinjan vyhrál parlamentní volby, uvedla volební komise

    Strana Občanská smlouva arménského premiéra Nikoly Pašinjana vyhrála nedělní parlamentní volby se ziskem 49,8 procenta hlasů. Dnes o tom podle agentur informovala arménská volební komise po sečtení hlasů ze všech volebních místností. Druhá skončila Silná Arménie, kterou vede rusko-arménský miliardář Samvel Karapetjan. Získala 23,3 procenta hlasů.

    Izrael zasáhl v Íránu petrochemický komplex, Teherán vyslal rakety na Izrael

    Izrael a Írán v noci na dnešek pokračovaly ve vzájemných útocích, což je největší vyhrocení konfliktu od uzavření příměří 8. dubna, napsala agentura AP. Izraelská armáda zasáhla mimo jiné petrochemický komplex na jihozápadě Íránu a část poškodila, uvedla AFP. Íránská média informovala o explozích v několika městech včetně Teheránu a íránské revoluční gardy uvedly, že útočily na letecké základny v Izraeli v reakci na izraelské údery na radarové stanice v Íránu. Gardy též oznámily, že jsou připraveny na rozsáhlé operace na všech frontách. Izrael informoval o raketách vypálených směrem na izraelské území též z Jemenu.

    Útok nožem na Penn Station, šest lidí zraněno. New York zpřísňuje opatření

    Šest lidí bylo v neděli zraněno při útoku nožem na newyorské Penn Station, jednom z nejrušnějších dopravních uzlů ve Spojených státech. Incident se stal v době, kdy se město připravuje na dvě mimořádně sledované sportovní události – finále NBA a blížící se mistrovství světa ve fotbale.

    Zemětřesení na Filipínách si vyžádalo nejméně 16 mrtvých, Malajsie nabídla pomoc

    Nejméně 16 mrtvých a více než 200 zraněných si vyžádalo zemětřesení o síle 7,8 stupně, které v noci na dnešek SELČ zasáhlo filipínský ostrov Mindanao. Otřesy poškodily řadu budov a klíčový most ve městě General Santos. Zemětřesení vyvolalo metr vysokou vlnu cunami, která zasáhla okolní pobřeží, informovala agentura AP s odvoláním na filipínské úřady. Malajsie už zasažené zemi nabídla pomoc.

    Příměří v ohrožení: Útoky mezi Izraelem a Íránem ženou ceny ropy vzhůru

    Ceny ropy v pondělí vzrostly po vzájemných útocích mezi Izraelem a Íránem. Vyvolává to obavy ze zhroucení stále trvajícího křehkého příměří mezi islámskou republikou a USA. Snahy o ukončení konfliktu komplikuje i situace v Libanonu, přesto se zatím ceny ropy drží pod 100 dolary za barel.

    USA omezují sledování oceánů, Evropa posiluje vlastní síť

    Spojené státy začínají výrazně omezovat jednu z nejambicióznějších sítí pro sledování oceánů. Systém, který více než deset let sbíral data o mořských ekosystémech, klimatu a extrémním počasí, má přijít o většinu svých zařízení. Evropa mezitím investuje do vlastního oceánského monitoringu a chce posílit svou roli ve výzkumu moří.

    Filipíny zasáhlo zemětřesení o síle 7,8 stupně, úřady varují před tsunami

    Filipínský ostrov Mindanao zasáhlo zemětřesení o síle 7,8 stupně. Otřesy poškodily infrastrukturu a úřady hlásí několik mrtvých a mnoho zraněných. Americké, indonéské a filipínské úřady vydaly varování před tsunami.

    Dua Lipa stvrdila manželství druhým obřadem

    Britská popová hvězda a známý herec stvrdili svůj svazek druhým, tentokrát o poznání pompéznějším obřadem. Po komorní londýnské svatbě z konce května si pár vyměnil manželské sliby pod italským sluncem v historické rezidenci nedaleko Palerma. Na slavnostní událost dorazila řada celebrit z hudebního i módního světa a nechybělo ani exkluzivní vystoupení hudební legendy.

    Trump uvedl, že by nezrušil sankce proti Íránu před uzavřením dohody

    Americký prezident Donald Trump uvedl, že by před uzavřením mírové dohody s Teheránem nezrušil sankce proti Íránu a neuvolnil jeho zmrazená aktiva. Šéf Bílého domu to řekl v rozhovoru s televizí NBC News.

    Izraelská armáda provedla úder v Bejrútu, podle premiéra na sídlo teroristů

    Izraelská armáda dnes provedla úder na jižním předměstí Bejrútu, cílem bylo podle společného prohlášení premiéra Benjamina Netanjahua a ministra obrany Jisraele Kace teroristické sídlo.

    Na papežovu mši pod širým nebem přišlo v Madridu okolo 1,2 milionu lidí

    Ulice u madridského náměstí Cibeles dnes zaplnil více než milion lidí, aby se zúčastnil mše svaté pod širým nebem vedené papežem. Jedná se pravděpodobně o největší událost týdenní návštěvy Lva XIV. ve Španělsku, při níž dnes prohlásil, že Bůh stojí na straně chudých a opuštěných, napsala agentura Reuters.

    Po útocích dronů jsou na Ukrajině dvě oběti, Rusko hlásí jednoho mrtvého

    Rusko dnes při nočních útocích vyslalo na Ukrajinu 236 bezpilotních letounů, z nichž 215 bylo sestřeleno. Moskva hlásí 95 zachycených ukrajinských dronů, napsala agentura AFP. Na Ukrajině jsou po úderech nejméně dva mrtví a jeden zraněný, zatímco v Rusku jedna oběť a sedm zraněných. Ukrajinské drony podle médií zasáhly ropné sklady a tepelnou elektrárnu v okupovaných oblastech. V Londýně by se dnes měla uskutečnit schůzka zástupců Ukrajiny, Británie, Francie a Německa ohledně dalšího postupu proti Rusku, které válku na Ukrajině zahájilo v roce 2022.

    Nigerijská armáda uvedla, že osvobodila 360 lidí unesených skupinou Boko Haram

    Nigerijská armáda dnes oznámila, že osvobodila 360 lidí, které ve státě Borno na severovýchodě země unesla teroristická skupina Boko Haram. Napsala to agentura AP.

    Střelba v Izraeli u Západního břehu Jordánu si vyžádala nejméně jednoho mrtvého

    Pětatřicetiletý muž přišel o život a dalších pět lidí utrpělo zranění při střelbách v centrálním Izraeli nedaleko okupovaného Západního břehu Jordánu, píše agentura Reuters s odkazem na izraelskou policii, podle níž zřejmě šlo o teroristický útok. Agentura AP píše o jednom mrtvém a šesti zraněných s tím, že první střelba byla hlášena u čerpací stanice u města Kochav Jair poblíž Západního břehu Jordánu.

    Mangrovy mohou kvůli stoupající hladině moří ztratit schopnost ukládat uhlík

    Mangrovovy by mohly přestat fungovat jako spolehliví zachránci klimatu a naopak začít masivně uvolňovat skleníkové plyny. Tyto pobřežní lesy jsou sice známé svou schopností ukládat obrovské množství uhlíku, jenže stoupající hladina moří může tento benefit brzy zničit. Pokud záplavy překročí únosnou mez, stromy odumřou a eroze uvolní uhlík ze sedimentů zpět do atmosféry.
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama