Více
    9.9 C
    Czech
    Úterý, 4 října, 2022

    Zotavení začíná za cílovou čarou maratonu. Co byste měli udělat

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Protnout cílovou čáru maratonu je vrcholný úspěch. Dostali jste své tělo na limity a nyní můžete oslavit vítězství a vydat se na cestu k zotavení. Zde je návod, jak se o sebe postarat, aby vám to šlo rychleji a snadněji.

    Ihned po závodě

    Vaše aktivní zotavení začíná na cílové čáře. To, co uděláte okamžitě, hraje roli. Během závodu se vám zrychlí tep a ve svalech se bude hromadit kyselina mléčná.

    Po maratonu by vaším prvním cílem mělo být postupně snížit tepovou frekvenci, vyplavit kyselinu mléčnou ze svalů a vyhnout se dehydrataci.

    Vezměte si deku

    Vaše tělo se rychle ochladí, i když jste byli v cíli přehřátí. Použijte tepelnou přikrývku nebo prostěradlo, které vám poskytnou, abyste nezaznamenali náhlý pokles tělesné teploty, který může vést k nekontrolovatelnému třesu nebo dokonce kolapsu.

    Nezastavujte se

    Při svačině a pití pokračujte pomalu chůzí kolem cílové oblasti. Procházejte se ještě alespoň 15 minut, aby vám svaly neztuhly z nahromaděné kyseliny mléčné. Chůze umožňuje vašemu tělu zotavit se a pomáhá vám vyhnout se bolestivým svalům. Dodává také vašim svalům okysličenou krev.

    Doplňte si elektrolyty

    Nejlepší čas pro obnovení svalové energie a tekutin je nyní. Pijte sportovní nápoj a vodu. Vyhněte se alkoholu a kofeinu, protože vás mohou dále dehydratovat. Pokud jste si do šesti hodin po maratonu stále nedošli na toaletu, vyhledejte lékařskou pomoc. Hrozí, že máte problém s ledvinami.

    Dejte si občerstvení s vysokým obsahem sacharidů a soli. Dobré možnosti jsou potraviny s vysokým obsahem draslíku, jako jsou banány. Uvědomte si, že mnoho lidí po dokončení pociťuje nevolnost. Pokud zvracíte, stále budete muset doplňovat. Popíjení sportovního nápoje je jedním z nejlepších způsobů.

    Vyhněte se intenzivnímu protahování

    Po závodě jsou vaše svaly již přepracované a poškozené, je proto lepší chodit než se protahovat. Bezprostředně po maratonu je riziko akutního poškození svalů.

    Do suchého oblečení

    Převlečte se do čistého a suchého oblečení. Pomůžete tak zabránit tomu, aby vaše tělo ztrácelo tělesné teplo. Nejlepší je mít oblečení na převlečení k dispozici ve vaší tašce na závodní vybavení, nebo ať vám ho přinese někdo z blízkých.

    Do tašky nezapomeňte přibalit kompresní podkolenky. Nošení kompresních ponožek po dobu 48 hodin po maratonském běhu prokázalo zlepšení funkční regenerace, podle studie publikované v Journal of Strength and Conditioning Research.

    Navštivte lékařský stan

    Sotva se dostanete přes cílovou čáru. Pokud kulháte nebo se cítíte špatně, musíte využít poskytovanou pomoc. S návštěvou lékařského stanu neotálejte. Místo toho poslechněte lékařský tým v cíli. Pokud si myslí, že potřebujete pomoc nebo pozorování, věřte jim. Váš mozek je obvykle na konci závodu usmažený a jsou to oni, kdo vědí, co dělají.

    Sledujte nás na sítích

    VYBRALI JSME PRO VÁS