1.9 C
Czech
Pátek 19. prosince 2025
Protext ČTKŽivě: Vysokorychlostní trať přispěje k rozvoji severních Čech

Živě: Vysokorychlostní trať přispěje k rozvoji severních Čech

Nová vysokorychlostní trať RS 4 Praha – Drážďany spojí nejen dvě sousední země, ale v rámci historické „Via Vindobona“ zkrátí cestovní časy mezi severem, jihem (a stejně tak východem a západem) Evropy. Nové železniční spojení Praha – Drážďany je nařízením evropského parlamentu zařazeno do transevropské dopravní sítě TEN-T. Největší stavbou RS 4 VRT je pak Krušnohorský tunel, který bude měřit více než 30 km a jehož význam je celoevropský. Trať je významná nejen z mezinárodního pohledu, zásadním způsobem má také přispět k ekonomickému rozvoji kraje.

S tím, jak probíhal letošní rok z hlediska přípravy výstavby vysokorychlostní trati RS 4 Praha – Drážďany vás na Prezentačním dni Shrnutí roku 2024 a výhled na 2025 na RS 4 podrobněji seznámí ten nejpovolanější, a to Ing. Pavel Hruška, náměstek Stavební správy vysokorychlostních tratí, úsek přípravy oblasti sever. Přenos z Informačního centra na ústeckém hlavním nádraží sledujte od 15:30 nebo ze záznamu:

RS 4 VRT přispěje k rozvoji regionu 

Jak jsme již zmínili, tak trať je významná nejen z mezinárodního pohledu, ale má i důležitým způsobem přispět k ekonomickému rozvoji regionů, kterých se dotýká. Cestující mezi Prahou a Ústím nad Labem stráví ve vlaku méně než půl hodiny, což obyvatelům otevře dveře k novým pracovním i studijním příležitostem, aniž by byli nuceni opouštět rodná města a obce. Doplněním hlavního ramene o odbočnou větev do Mostu se výrazného zlepšení dopravní obslužnosti dočká nejen západní část Ústeckého kraje, ale i Karlovarský kraj. Pro tento úsek začneme již brzy připravovat samostatnou studii proveditelnosti.

Krušnohorský tunel jako součást koridoru „Via Vindobona“, význam pro Evropu  

Název „Via Vindobona“ vychází z historické spojnice mezi Berlínem, Prahou a Vídní a přináší ambici zajistit moderní, rychlou a ekologickou železniční přepravu mezi těmito městy. Krušnohorský tunel s plánovanou délkou více než 30 kilometrů bude procházet Krušnými horami, které tvoří hranici mezi Českou republikou a Německem. Bude patřit k nejdelším železničním tunelům v Evropě a jeho význam spočívá ve zlepšení přepravní kapacity a spolehlivosti a zkrácení doby cestování zejména mezi severem a jihem střední Evropy. Očekává se, že po jeho dokončení bude možné výrazně zkrátit cestovní dobu mezi Berlínem, Prahou a Vídní na přibližně 4 hodiny. Bude navíc mít přínos nejen pro osobní, ale i pro nákladní dopravu.

Terminály vysokorychlostní železnice v Roudnici nad Labem a Ústí nad Labem

Na vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan se počítá se dvěma novými terminály, které budou hrát klíčovou roli při přestupu mezi dálkovými a regionálními vlaky i mezi ostatními prostředky veřejné a individuální dopravy. Terminál Roudnice nad Labem VRT významně zvýší dostupnost rychlé dopravy i pro obyvatele okolních měst a obcí. Terminál Ústí nad Labem centrum pak vyroste v lokalitě mezi stávajícím nádražím Ústí nad Labem západ a Labem.

Cestující se svezou rychlostí až 320 km/h

VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany se má skládat z technicky i provozně rozdílných částí. Úsek Praha – sjezd Litoměřice bude sloužit pouze pro osobní dopravu a cestující se na ní budou moci svézt expresy rychlostí až 320 km/h. Zbývající úseky budou využity osobními i nákladními vlaky. Součástí trasy budou rovněž dva tunely: ve Středohorském tunelu je plánována maximální rychlost 250 km/h, v již uváděném Krušnohorském tunelu pak 200 km/h. 

Současný stav přípravy RS 4 VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany

Klíčová aktualizace zásad územního rozvoje Ústeckého kraje, jejíž součástí bylo i stanovisko k Posouzení vlivů koncepce na životní prostředí (SEA), je velkou událostí v přípravě trati, která proběhla v červnu 2024. Umožňuje nám provést další kroky v rámci přípravy VRT. Důležitá aktualizace ZÚR proběhla i ve středočeském kraji. Ministerstvo životního prostředí vydalo stanovisko SEA pro pražský úsek RS4. 

První úsek nové trati, VRT Podřipsko, začneme stavět do konce dvacátých let, Krušnohorský tunel začneme stavět v letech třicátých. Tunel, jako nejnáročnější stavba celé trasy se bude budovat cca 10 let. 

Jakým způsobem se VRT financují

V současné době je projektování vysokorychlostních tratí hrazeno jak ze státního rozpočtu, tak skrze evropské fondy, konkrétně CEF, tedy Connecting Europe Facility. Přes ten je financována i vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan ve výši 50 %.

Dialog

V rámci přípravy vedeme intenzivní spolupráci jak se starosty, tak s občany jejich měst a obcí. Připomínky vzešlé z pracovních jednání nebo setkání z veřejností vždy vyhodnocujeme, a pokud je to možné, i zapracováváme do projektu.

Pracovní skupiny v Ústeckém kraji

V Ústeckém kraji byly založeny pracovní skupiny, jejichž jsme součástí a ve kterých máme za sebou téměř rok intenzivní práce. Řešila se v nich např. nová podoba nádraží Ústí nad Labem centrum, vedení Krušnohorského tunelu a linky vlaků v Ústeckém kraji.   
Vznikla i další pracovní skupina pro VRT Podřipsko II a VRT Středohorský tunel která se zabývá vedením trati mezi Roudnicí nad Labem a Ústím nad Labem.

Kromě klasických setkání s veřejností a zástupci samospráv se snažíme využívat i nové možnosti komunikace, jako jsou například mapové portály, ve kterých mohou lidé pokládat své dotazy, náměty nebo připomínky k již vyprojektovaným částem tratí. Mapový portál  jsme využili právě letos na části plánované trati, na úseku VRT Podřipsko (odborně RS 4 VRT Praha-Balabenka – sjezd Lovosice). Na ní jsme dostali 1141 připomínek. Přestože došlo k tomu, že poprvé během našeho využívání mapových portálů k přijímání a vypořádávání připomínek byly 2/3 z nich zadány automatickým softwarem pravděpodobně i za použití „umělé inteligence“ a jen 1/3 podána reálnými občany, my nyní řešíme a odpovídáme na všechny. Odpovědi na mapovém portálu postupně zveřejňujeme. 

Využíváme i tzv. pocitovou mapu, která slouží jako jeden z podkladů na začátku projektování, do které lidé pomocí jednoduchého elektronického dotazníku vyplňují, která místa ve svém okolí považují za hodnotná a naopak. Tuto mapu jsme vyzkoušeli např. v Praze a právě teď díky ní probíhá sběr podnětů a dat od občanů v severních Čechách, na úseku Roudnice nad Labem– Ústí nad Labem. 

Dále v rámci dialogu se všemi občany pořádáme i online vysílané Prezentační dny v informačním centru Ústí, a to každou třetí středu v měsíci od 15.30.   
Stejně tak vyjíždíme na akce a na různá místa i naším VRTmobilem, ve kterém jsou vždy k dispozici naši kolegové, kteří předávají informace a odpovídají na dotazy. Samozřejmostí jsou pak aktuální informace na našem webu a sociálních sítích. Společně s německými kolegy jsme spustili informační web Dresden-Praha.eu

Jaký je náš pracovní výhled na rok 2025?

Dokumentace EIA budeme řešit pro úseky Ústí nad Labem – Krušnohorský tunel i Podřipsko.  
Připravujeme a provedeme i vyhlášení arch. soutěže na přestavbu nádraží v Ústí nad Labem.  
Důležitým očekávaným milníkem pro celou trať bude uzavření mezistátní smlouvy s Německem, která nám v budoucnu umožní při odlišných předpisech a typech řízení společně schválit, postavit a provozovat Krušnohorský tunel.  
V rámci úseku Ústí nad Labem – hranice SRN již byly zahájeny práce v terénu na ověřovacím inženýrsko-geologickém průzkumu variantních řešení. Geologické práce budou v roce 2025 pokračovat, neboť navíc započne první velký geologický průzkum na území Česka speciálně připravený pro Krušnohorský tunel. Hloubka nejdelších vrtů bude až 500 m.

Intenzivně také budeme pokračovat v přípravě dokumentací staveb úseků Podřipsko a Středohorský tunel, zejména pak dokumentace pro posouzení vlivů záměru na životní prostředí (EIA).

Reklama

Doporučujeme

Macinka ruší klimatickou sekci na ministerstvu životního prostředí

Na ministerstvu životního prostředí se rýsuje první velká změna pod dočasným vedením Petra Macinky. V připravované systemizaci na rok 2026 už nemá být samostatná sekce ochrany klimatu. Ve hře je také konec odboru, který řeší financování dekarbonizace.

Horko zasahuje do vývoje dětí, brzdí jejich schopnost učit se

Horko nemá vliv jen na fyzické zdraví. Podle nové studie amerických vědců může zbrzdit vývoj dětí a zhoršit jejich schopnost učit se. Oteplování na nás totiž má největší dopad během raného vývoje v růstové fázi.

Polské rakety Patriot dosáhly připravenosti, oznámil ministr obrany

Polská jednotka vyzbrojená protiraketovými systémy Patriot americké výroby dosáhla plné připravenosti, oznámil dnes polský ministr obrany Wladyslaw Kosiniak-Kamysz. Současně se tím podle ministra stal plně funkčním i systém polské protivzdušné obrany Wisla, který má být schopen sestřelovat vzdušné cíle vzdálené až 150 kilometrů, uvedla agentura PAP.

Trump Media se spojuje s TAE a sází na fúzní energii

Trump Media míří mimo sociální sítě a oznamuje spojení s firmou TAE Technologies, která vyvíjí technologii jaderné fúze. Dohoda v hodnotě přes 6 miliard dolarů počítá s tím, že vznikne holding s divizemi od Truth Social až po energetická a zdravotnická aktiva.

Obžalovaný z útoku v Magdeburku není podle lékařů teď schopný účastnit se líčení

Saúdskoarabský lékař obžalovaný z loňského útoku na vánoční trhy v Magdeburku není teď schopen účastnit se soudního procesu. Uvádí to zpráva vězeňského lékaře, informovala dnes agentura DPA. Podle ní drží 51letý Tálib Abdalmuhsin hladovku a nepřijímá ani tekutiny, hrozí mu akutní selhání ledvin. Soudce ale rozhodl, že líčení může pokračovat i bez obžalovaného.

Ukrajinská delegace má v pátek a v sobotu jednat v USA

Ukrajinská delegace bude ve Spojených státech jednat v pátek a sobotu o mírovém plánu, který má vést k ukončení války Ruska proti Ukrajině. Konečná verze plánu není dohodnutá, existují rozpory ohledně území Donbasu na východě země, provozování Ruskem okupované Záporožské jaderné elektrárny či využití ruských aktiv, zmrazených na Západě, řekl ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj novinářům podle ukrajinských médií.

ANALÝZA: Referendum není potřeba. Ukrajinci mají v územních otázkách jasno

Ukrajina je nejblíže míru od začátku války. Většina sporných otázek ohledně ukončení skoro čtyři roky trvajícího konfliktu je vyřešena. S takovými slovy v pondělí po berlínských rozhovorech o míru vyrukoval nejmenovaný americký představitel. Také řekl, že s průběhem diskusí je spokojen i americký prezident Donald Trump. Dvoudenní jednání se nicméně týkala bezpečnostních záruk. Existují i jiné sporné body.

Belgický premiér žádá celou EU o záruky při použití ruských aktiv pro Ukrajinu

Belgický premiér Bart De Wever požaduje, aby celá Evropská unie nesla riziko při využití ruských zmrazených aktiv v EU na pomoc Ukrajině. Chce od ostatních závazné písemné záruky. De Wever to řekl v belgickém parlamentu před začátkem summitu EU, který má rozhodnout o financování Ukrajiny na roky 2026 a 2027.

Tchaj-wan se připravuje na válku. Nakoupil od USA rekordní balíček zbraní

Americké ministerstvo obrany prodalo Tchaj-wanu dosud největší balíček vojenského vybavení v celkové hodnotě 11,1 miliardy dolarů (přes 230,5 miliardy korun). Nákup obsahuje dělostřelecké systémy, protitankové střely, náhradní díly pro vrtulníky a protilodní střely. Zahrnuje i salvové raketomety HIMARS a levnější drony. Celkem se jedná o osm položek.

Šéfka EK řekla, že ze summitu EU neodejde bez finančního řešení pro Ukrajinu

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová řekla, že z dnes začínajícího summitu Evropské unie neodejde bez vyřešení dalšího financování Ukrajiny. Podobně se vyjádřil předseda Evropské rady António Costa. V případě rozhodnutí o financování bránící se země ze zmrazených ruských aktiv, tedy takzvanou reparační půjčkou, musí podle názoru šéfky unijní exekutivy nést riziko všechny státy bloku. Podle šéfky unijní diplomacie Kaji Kallasové se EU obavami Belgie ohledně reparační půjčky zabývá.

Putin vzkázal Ukrajině: Odevzdejte Donbas, jinak si ho vezmeme silou

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním „bojovém projevu“ jasně naznačil, že neustoupí od svých maximalistických požadavků. Trvá na tom, aby se Ukrajina vzdala území nárokovaných Ruskem. V opačném případě budou obsazena silou. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj územní kompromis v pondělí navzdory ruskému a americkému tlaku odmítl.

Miliardář Jared Isaacman, spojenec Elona Muska, se stal šéfem NASA

Americký Senát schválil jmenování miliardáře a astronauta Jareda Isaacmana do funkce šéfa NASA. Nový administrátor přebírá agenturu v době rozpočtových škrtů, tlaku na rychlejší návrat na Měsíc a otevřené debaty o roli soukromých firem v americkém vesmírném programu. Pro NASA jde o výraznou změnu směru i stylu vedení.

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu do EU

Evropský parlament dnes ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu 2027.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama