2.6 C
Czech
Středa 3. prosince 2025
Protext ČTKŽivě: Proč jsou VRT bezpečné?

Živě: Proč jsou VRT bezpečné?

Vysokorychlostních tratě (VRT) posouvají bezpečnost železnice o mnoho stupňů výše. A nejde zdaleka jen o to, že jsou VRT vždy mimoúrovňové, tedy že na těchto tratích nejsou žádná křížení s další dopravou.

Jak se VRT připravují, aby se docílilo co nejvyšší míry bezpečnosti, vám podrobně na Prezentačním dni „Proč jsou VRT bezpečné“ vysvětlí Pavel Hříbal, vedoucí oddělení metodiky a garant RAMS, ve středu 19. února 2025 v 15:30 v Informačním centru vysokorychlostních tratí na ústeckém hlavním nádraží, nebo online.

V ČR se plánuje výstavba více než 700 km vysokorychlostních tratí (VRT), což znamená také více než 700 železničních mostních a více než 40 tunelových konstrukcí. Při výstavbě proto klademe důraz na procesy, které přinášejí vyšší míru bezpečnosti.

Proto jsou již při návrhování vysokorychlostních tratí (VRT) jsou využívány procesy RAMS (spolehlivost – Reliability; dostupnost – Availability; udržovatelnost – Maintainability; bezpečnost – Safety), aby vysokorychlostní tratě byly naprojektovány a provozovány co nejjednodušeji, nejspolehlivěji a v našem případě nejbezpečněji.

Samotná bezpečnost železnice v EU se řídí Směrnicí (EU) 2016/798 o bezpečnosti železnic a je jednou ze tří legislativních aktů zaměřených na technické aspekty čtvrtého železničního balíčku, jehož cílem je revitalizovat železniční sektor a poskytovat cestujícím kvalitnější služby a více možností výběru. Působí spolu s nařízením (EU) 2016/796 o Evropské agentuře pro železnice a směrnicí (EU) 2016/797 o interoperabilitě železničního systému v EU.

RAMS se využívá jak pro sledování cílů, tak i pro posuzování kvality poskytované služby v režimu PPP (Public-Partners Partnership, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru), který bude využit pro realizaci prvních vysokorychlostních tratí u nás.

ZKUŠENOSTI ZE ZAHRANIČÍ

Při projektování a přípravě nových tratí Správa železnic od roku 2019 úzce spolupracuje s francouzskou skupinou státních drah SNCF. Technické řešení v Česku tak zohledňuje zkušenosti z více než 40 let provozu francouzského systému vysokorychlostních tratí LGV a vlaků TGV. Spolupráce od roku 2022 úspěšně pokračuje díky osmileté smlouvě uzavřené mezi Správou železnic a SNCF Réseau v technických oblastech projektování, provozu, diagnostiky a údržby, a samozřejmě i v otázkách bezpečnosti.

FAKTORY POZITIVNĚ OVLIVŇUJÍCÍ BEZPEČNOST

Typy vlaků

Na většině plánovaných vysokorychlostních tratích v ČR budou jezdit pouze osobní vlaky s výjimkou úseku mezi Litoměřicemi, Ústím nad Labem a hranicí ČR s Německem, kde nákladní soupravy projedou Středohorským a Krušnohorským tunelem. Všechny vysokorychlostní tratě budou přístupné pro nákladní vlaky kategorie Cargo Sprinter přepravující lehký náklad na europaletách, poštu nebo zásilky.

Provoz

Vysokorychlostní vlaky bude řídit jednotný celoevropský zabezpečovací systém ETCS (European Train Control System) Level 2. Skládá se z mobilní a traťové části. Mobilní je namontována na vozidla, traťová se instaluje na trať. Základem je spojení mezi oběma částmi mobilním signálem FRMCS založené na moderní technologii 5G. Dálkové řízení provozu, ale i ovládání napájení či sledování prvků infrastruktury zajistí dvě nová centrálních dispečerská pracoviště (CDP VRT) v Praze a Přerově, které se za účelem maximální spolehlivosti provozu budou vzájemně zálohovat.

Diagnostika

Vysokorychlostní tratě budou pod nepřetržitou i pravidelnou kontrolou. Tento přístup umožňuje rychle identifikovat a řešit problémy se snižující se kondicí tratě. Monitorování stavu v reálném čase předchází poruchám, což minimalizuje prostoje, které jsou značně nákladné. Pravidelným monitorováním a včasnými zásahy můžeme prodloužit životnost celého systému VRT.

Údržba

VRT budou pracovníci intenzivně udržovat v noci při provozní přestávce. K trati povedou příjezdy pro silniční a dvoucestná (to znamená silniční a železniční) vozidla kvůli provádění údržby, obsluze a opravě technologií. Správa železnic připravuje vždy pro zhruba 100 kilometrech vysokorychlostní trati údržbovou základnu se zázemím pro pracovníky a stroje. Bude z ní zajišťován okamžitý a pravidelný servis infrastruktury.

Pohyb lidí a zvířat

Na VRT nebudou existovat úrovňové přejezdy, ale pouze mimoúrovňová křížení a trať bude pro zajištění bezpečnosti provozu kompletně oplocená. Trať nadjíždí či podjíždí silnice, jiné železnice, cesty pro pěší nebo migrační koridory divoké zvěře.

Reklama

Doporučujeme

Turecko varuje před útoky na tankery v Černém moři

Útoky na tankery spojené s Ruskem v posledních dnech vyvolávají napětí v celém regionu. Ankara upozorňuje, že incidenty zasahují do bezpečnosti, obchodu i pravidelného provozu v Černém moři a dokazují, že válka na Ukrajině získává další rozměr.

Airbus A320 snižuje letošní plán dodávek kvůli chybě na trupu

Airbus A320 má další komplikaci. Výrobce řeší problém s kovovými panely u části letadel a zároveň dohání následky rozsáhlé softwarové závady. Do konce roku proto stihne dodat méně strojů, než plánoval.

Jižní Korea žádá pro manželku exprezidenta 15 let vězení

Prokurátoři v Soulu navrhli patnáctiletý trest pro bývalou první dámu Kim Keon-hee, manželku sesazeného prezidenta Jun Sok-jola. Oba čelí řadě kauz od údajné manipulace s akciemi přes úplatky od Jednotící církve až po krátké vyhlášení stanného práva.

KOMENTÁŘ: Tato firma se chce dostat na burzu dřív než OpenAI. A zlomit tím vaz ChatuGPT

Technologický AI závod dostává další zápletku – společnost Anthropic údajně plánuje vstup na burzu. O zalistování přitom uvažuje i její vrchní konkurent OpenAI, jenže v tomto ohledu podle všeho nepostupuje tak rychle. Pokud by se Anthropic skutečně dostal na burzu, došlo by k jedné z největších IPO v historii.

Izrael brzy otevře hraniční přechod Rafáh, aby mohli Gazané do Egypta

V příštích dnech bude otevřen přechod Rafáh na jihu Pásma Gazy, aby mohli Palestinci do Egypta. Podle agentury Reuters to dnes oznámil úřad pro palestinské civilní záležitosti izraelského ministerstva obrany (COGAT), který dohlíží na dovoz humanitární pomoci.

Summers dostal doživotní zákaz členství v prestižní ekonomické skupině

Americká ekonomická asociace (American Economic Association, AEA) udělila bývalému ministrovi financí USA a exprezidentovi Harvardovy univerzity Larrymu Summersovi doživotní zákaz účasti na svých aktivitách. Organizace s více než sedmnácti tisíci členy ve svém prohlášení uvedla, že jeho jednání, zachycené ve „veřejně dostupné komunikaci“, je v rozporu s jejími standardy profesní integrity.

Norsko s Německem dají dalších 700 milionů eur na zbraně pro Ukrajinu

Norsko dá dalších 500 milionů eur (12 miliard Kč) na nákup zbraní pro Ukrajinu skrz iniciativu Severoatlantické aliance, Německo přispěje dalšími 200 miliony eur (4,8 miliardy Kč), uvedli dnes ministři zahraničí obou zemí Espen Barth Eide a Johann Wadephul před jednáním zemí NATO v Bruselu. Celkem podle šéfa NATO Marka Rutteho spojenci do konce roku na iniciativu přispějí sumou kolem pěti miliard dolarů (104 miliard Kč).

Ruské noční útoky si vyžádaly mrtvé a raněné, uvedly ukrajinské úřady

Dva lidé přišli o život a další tři utrpěli zranění při náletu ruských dronů na město Ternivka v Dněpropetrovské oblasti na jihovýchodě Ukrajiny, oznámil šéf oblastní správy Vladyslav Hajvanenko. Pracovník energetického objektu byl zraněn při náletu u Oděsy na jihu země. Ukrajinské drony zaútočily na sklady pohonných hmot v Tambovské a Voroněžské oblasti, uvedli ruští gubernátoři.

Nová mise má najít zmizelé letadlo Malaysia Airlines

Malajsie oznámila, že po více než deseti letech opět spustí hlubokomořské pátrání po letu MH370. Nová mise začne 30. prosince a dává rodinám obětí naději, že se konečně dozvědí, co se s letadlem stalo.

Putin shodil americký návrh ze stolu a prohlásil, že Rusko je na válku s Evropou připraveno

Jednání v Kremlu mezi americkou a ruskou delegací skončilo bez výsledku. Ruský prezident Vladimir Putin odmítl americký mírový návrh upravený v Ženevě s tím, že některé body jsou nepřijatelné, na jiných se ale dá pracovat. Také prohlásil, že pokud Evropa zaútočí na Rusko, možná už ani nebude s kým vyjednávat.

Rada EU se dohodla s europarlamentem na ukončení dovozu plynu z Ruska

Rada Evropské unie, která zastupuje členské státy, se dohodla s Evropským parlamentem na ukončení dovozu plynu z Ruska do podzimu 2027. Rada to oznámila v dnešním prohlášení. Dohoda musí být ještě formálně potvrzena Evropským parlamentem a členskými státy Rady EU.

Pozůstatky předané v úterý nepatří rukojmímu, uvedl úřad izraelského premiéra

Pozůstatky předané Izraeli v úterý z Pásma Gazy nepatří rukojmímu. Podle agentury Reuters a médií to dnes ráno uvedl úřad izraelského premiéra Benjamina Netanjahua na základě výsledků forenzní analýzy. Skupina spřízněná s teroristickým hnutím Hamás později uvedla, že tělo rukojmího hledá s pomocí týmu Červeného kříže. Izrael stále čeká na předání těl dvou rukojmích - jednoho izraelského a jednoho thajského občana.

Hadjar nahradí Cunodu v Red Bullu

Max Verstappen zná svého nového týmového kolegu. Od příští sezóny se k němu v Red Bullu připojí Francouz Isack Hadjar, který nahradí Yukiho Tsunodu. Japonský jezdec přijde o místo v závodním týmu , ale zůstane v hlavním týmu jako testovací a rezervní jezdec.

V Hondurasu je pozastavené sčítání výsledků voleb, Trump pohrozil tamním úřadům

Americký prezident Donald Trump dnes obvinil úřady v Hondurasu, že se snaží ovlivnit výsledky nedělních prezidentských voleb. Tamní volební komise v pondělí pozastavila sčítání výsledků poté, co přestaly fungovat její webové stránky. Stalo se to v okamžiku, kdy byl mezi dvěma vedoucími kandidáty rozdíl pouhých 515 hlasů. Volební web v Hondurasu stále nefunguje, což komise zdůvodnila technickým selháním systému, informovala dnes místní média.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama