5.7 C
Czech
Pátek 19. prosince 2025
Protext ČTKŽivě: Proč jsou VRT bezpečné?

Živě: Proč jsou VRT bezpečné?

Vysokorychlostních tratě (VRT) posouvají bezpečnost železnice o mnoho stupňů výše. A nejde zdaleka jen o to, že jsou VRT vždy mimoúrovňové, tedy že na těchto tratích nejsou žádná křížení s další dopravou.

Jak se VRT připravují, aby se docílilo co nejvyšší míry bezpečnosti, vám podrobně na Prezentačním dni „Proč jsou VRT bezpečné“ vysvětlí Pavel Hříbal, vedoucí oddělení metodiky a garant RAMS, ve středu 19. února 2025 v 15:30 v Informačním centru vysokorychlostních tratí na ústeckém hlavním nádraží, nebo online.

V ČR se plánuje výstavba více než 700 km vysokorychlostních tratí (VRT), což znamená také více než 700 železničních mostních a více než 40 tunelových konstrukcí. Při výstavbě proto klademe důraz na procesy, které přinášejí vyšší míru bezpečnosti.

Proto jsou již při návrhování vysokorychlostních tratí (VRT) jsou využívány procesy RAMS (spolehlivost – Reliability; dostupnost – Availability; udržovatelnost – Maintainability; bezpečnost – Safety), aby vysokorychlostní tratě byly naprojektovány a provozovány co nejjednodušeji, nejspolehlivěji a v našem případě nejbezpečněji.

Samotná bezpečnost železnice v EU se řídí Směrnicí (EU) 2016/798 o bezpečnosti železnic a je jednou ze tří legislativních aktů zaměřených na technické aspekty čtvrtého železničního balíčku, jehož cílem je revitalizovat železniční sektor a poskytovat cestujícím kvalitnější služby a více možností výběru. Působí spolu s nařízením (EU) 2016/796 o Evropské agentuře pro železnice a směrnicí (EU) 2016/797 o interoperabilitě železničního systému v EU.

RAMS se využívá jak pro sledování cílů, tak i pro posuzování kvality poskytované služby v režimu PPP (Public-Partners Partnership, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru), který bude využit pro realizaci prvních vysokorychlostních tratí u nás.

ZKUŠENOSTI ZE ZAHRANIČÍ

Při projektování a přípravě nových tratí Správa železnic od roku 2019 úzce spolupracuje s francouzskou skupinou státních drah SNCF. Technické řešení v Česku tak zohledňuje zkušenosti z více než 40 let provozu francouzského systému vysokorychlostních tratí LGV a vlaků TGV. Spolupráce od roku 2022 úspěšně pokračuje díky osmileté smlouvě uzavřené mezi Správou železnic a SNCF Réseau v technických oblastech projektování, provozu, diagnostiky a údržby, a samozřejmě i v otázkách bezpečnosti.

FAKTORY POZITIVNĚ OVLIVŇUJÍCÍ BEZPEČNOST

Typy vlaků

Na většině plánovaných vysokorychlostních tratích v ČR budou jezdit pouze osobní vlaky s výjimkou úseku mezi Litoměřicemi, Ústím nad Labem a hranicí ČR s Německem, kde nákladní soupravy projedou Středohorským a Krušnohorským tunelem. Všechny vysokorychlostní tratě budou přístupné pro nákladní vlaky kategorie Cargo Sprinter přepravující lehký náklad na europaletách, poštu nebo zásilky.

Provoz

Vysokorychlostní vlaky bude řídit jednotný celoevropský zabezpečovací systém ETCS (European Train Control System) Level 2. Skládá se z mobilní a traťové části. Mobilní je namontována na vozidla, traťová se instaluje na trať. Základem je spojení mezi oběma částmi mobilním signálem FRMCS založené na moderní technologii 5G. Dálkové řízení provozu, ale i ovládání napájení či sledování prvků infrastruktury zajistí dvě nová centrálních dispečerská pracoviště (CDP VRT) v Praze a Přerově, které se za účelem maximální spolehlivosti provozu budou vzájemně zálohovat.

Diagnostika

Vysokorychlostní tratě budou pod nepřetržitou i pravidelnou kontrolou. Tento přístup umožňuje rychle identifikovat a řešit problémy se snižující se kondicí tratě. Monitorování stavu v reálném čase předchází poruchám, což minimalizuje prostoje, které jsou značně nákladné. Pravidelným monitorováním a včasnými zásahy můžeme prodloužit životnost celého systému VRT.

Údržba

VRT budou pracovníci intenzivně udržovat v noci při provozní přestávce. K trati povedou příjezdy pro silniční a dvoucestná (to znamená silniční a železniční) vozidla kvůli provádění údržby, obsluze a opravě technologií. Správa železnic připravuje vždy pro zhruba 100 kilometrech vysokorychlostní trati údržbovou základnu se zázemím pro pracovníky a stroje. Bude z ní zajišťován okamžitý a pravidelný servis infrastruktury.

Pohyb lidí a zvířat

Na VRT nebudou existovat úrovňové přejezdy, ale pouze mimoúrovňová křížení a trať bude pro zajištění bezpečnosti provozu kompletně oplocená. Trať nadjíždí či podjíždí silnice, jiné železnice, cesty pro pěší nebo migrační koridory divoké zvěře.

Reklama

Doporučujeme

Muže podezřelého ze střelby na Brownově univerzitě našla policie mrtvého

Policie oznámila, že podezřelý z masové střelby na Brownově univerzitě z minulého týdne byl nalezen mrtvý ve skladovacím prostoru v Salemu ve státě New Hampshire. Jeho tělo policie objevila po šestidenním pátrání, které probíhalo napříč několika státy USA.

Nezaváháme! EU schválila půjčku pro Ukrajinu

Evropská unie (EU) poskytne Ukrajině na roky 2026 a 2027 půjčku ve výši 90 miliard eur (asi 2,19 bilionu korun), uvedl předseda Rady EU Antonio Costa po klíčových jednáních v Bruselu. Ta se točila kolem využití zmrazených ruských aktiv k financování Ruskem napadené země.

EU odkládá zákon proti odlesňování a čelí kritice ekologů

Evropská unie posouvá start klíčového zákona, který má omezit dovoz zboží spojeného s odlesňováním. Firmy získají více času na přípravu, ale ekologické organizace upozorňují, že každé další čekání znamená další mizící lesy.

Král Karel slavnostně otevřel nový pivovar Guinness a zkusil si čepování piva

Král Karel vyrazil před Vánoci do londýnského Covent Garden, aby oficiálně otevřel nový Guinness Open Gate Brewery London. Nezůstal jen u přestřižení pásky, ale přímo u výčepu si vyzkoušel, jak těžké je načepovat „ideální“ půllitr.

Trump mění protidrogovou politiku. Zmírnil federální klasifikaci marihuany

Administrativa Donalda Trumpa udělala výrazný posun v americké drogové politice. Prezident podepsal exekutivní příkaz, který přesouvá marihuanu mezi méně nebezpečné látky. Změna má usnadnit výzkum a ulevit legálnímu konopnému byznysu, rekreační užívání ale na federální úrovni nelegalizuje.

Macinka ruší klimatickou sekci na ministerstvu životního prostředí

Na ministerstvu životního prostředí se rýsuje první velká změna pod dočasným vedením Petra Macinky. V připravované systemizaci na rok 2026 už nemá být samostatná sekce ochrany klimatu. Ve hře je také konec odboru, který řeší financování dekarbonizace.

Horko zasahuje do vývoje dětí, brzdí jejich schopnost učit se

Horko nemá vliv jen na fyzické zdraví. Podle nové studie amerických vědců může zbrzdit vývoj dětí a zhoršit jejich schopnost učit se. Oteplování na nás totiž má největší dopad během raného vývoje v růstové fázi.

Polské rakety Patriot dosáhly připravenosti, oznámil ministr obrany

Polská jednotka vyzbrojená protiraketovými systémy Patriot americké výroby dosáhla plné připravenosti, oznámil dnes polský ministr obrany Wladyslaw Kosiniak-Kamysz. Současně se tím podle ministra stal plně funkčním i systém polské protivzdušné obrany Wisla, který má být schopen sestřelovat vzdušné cíle vzdálené až 150 kilometrů, uvedla agentura PAP.

Trump Media se spojuje s TAE a sází na fúzní energii

Trump Media míří mimo sociální sítě a oznamuje spojení s firmou TAE Technologies, která vyvíjí technologii jaderné fúze. Dohoda v hodnotě přes 6 miliard dolarů počítá s tím, že vznikne holding s divizemi od Truth Social až po energetická a zdravotnická aktiva.

Obžalovaný z útoku v Magdeburku není podle lékařů teď schopný účastnit se líčení

Saúdskoarabský lékař obžalovaný z loňského útoku na vánoční trhy v Magdeburku není teď schopen účastnit se soudního procesu. Uvádí to zpráva vězeňského lékaře, informovala dnes agentura DPA. Podle ní drží 51letý Tálib Abdalmuhsin hladovku a nepřijímá ani tekutiny, hrozí mu akutní selhání ledvin. Soudce ale rozhodl, že líčení může pokračovat i bez obžalovaného.

Ukrajinská delegace má v pátek a v sobotu jednat v USA

Ukrajinská delegace bude ve Spojených státech jednat v pátek a sobotu o mírovém plánu, který má vést k ukončení války Ruska proti Ukrajině. Konečná verze plánu není dohodnutá, existují rozpory ohledně území Donbasu na východě země, provozování Ruskem okupované Záporožské jaderné elektrárny či využití ruských aktiv, zmrazených na Západě, řekl ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj novinářům podle ukrajinských médií.

ANALÝZA: Referendum není potřeba. Ukrajinci mají v územních otázkách jasno

Ukrajina je nejblíže míru od začátku války. Většina sporných otázek ohledně ukončení skoro čtyři roky trvajícího konfliktu je vyřešena. S takovými slovy v pondělí po berlínských rozhovorech o míru vyrukoval nejmenovaný americký představitel. Také řekl, že s průběhem diskusí je spokojen i americký prezident Donald Trump. Dvoudenní jednání se nicméně týkala bezpečnostních záruk. Existují i jiné sporné body.

Belgický premiér žádá celou EU o záruky při použití ruských aktiv pro Ukrajinu

Belgický premiér Bart De Wever požaduje, aby celá Evropská unie nesla riziko při využití ruských zmrazených aktiv v EU na pomoc Ukrajině. Chce od ostatních závazné písemné záruky. De Wever to řekl v belgickém parlamentu před začátkem summitu EU, který má rozhodnout o financování Ukrajiny na roky 2026 a 2027.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama