Američtí experti vyšetřují na žádost Úřadu pro civilní letectví Číny (CAAC) tragickou nehodu letadla společnosti China Eastern Airlines a nyní zkoumají možnost úmyslného činu. Nenašli totiž žádné známky technické poruchy stroje. Tak se zaměřili na chování samotných pilotů. Možnost úmyslného aktu naznačuje záznam jedné z černých skříněk. Informoval o tom server International Business Time s odkazem na The Wall Street Journal.
Američtí experti zkoumají, zda byla nehoda letadla společnosti China Eastern Airlines úmyslem, píše International Business Time.
Vyšetřovatelé údajně nenašli stopy po jakékoliv technické závadě stroje a neinformovali o tom ani čínské úřady. Zaměřili se proto na chování samotných pilotů.
Záznam jedné z černých skříněk naznačuje úmyslný pád. Deníku The Wall Street Journal to bez dalších podrobností řekl anonymní zdroj obeznámený s vyšetřováním amerických expertů.
Tým také pracuje s možností, že někdo jiný vnikl do kokpitu a zavinil pád stroje. CAAC, který vyšetřování vede, to odmítl komentovat.
„Letadlo udělalo to, k čemu mu někdo v kokpitu dal pokyn,” řekl nejmenovaný zdroj. Dodal, že model havarovaného letadla Boeing 737-800 je tahounem globálního leteckého průmyslu. Je součástí rodiny letadel Boeing, které mají jedny z nejlepších bezpečnostních záznamů v komerčním létání.
Není vyloučena sebevražda
Boeing 737-800 havaroval 21. března v horách na jihu Číny při vnitrostátním letu. Stroj letěl z hlavního města Kchun-ming hornaté provincie Jün-nan směrem na východ do hlavního města provincie Kuang-tung, Kuang-čou.
Na palubě letadla se nacházelo 123 cestujících a devět členů posádky. Havárii nikdo nepřežil.
Nehodu stroje již dříve označil letecký expert Geoffrey Thomas za neobvyklou. Boeing nejprve prudce klesl z výšky 8869 metrů do výšky 1333 metrů. Krátce stoupal a po chvíli začal padat střemhlav dolů.
Thomas řekl, že tento typ pádu, tedy čumákem letadla střemhlav k zemi, neodpovídá žádným mechanickým závadám nebo výpadku motorů. „V minulosti se tento profil letu objevoval u sebevražd. Vypadá to, že bylo letadlo během letu řízeno,” řekl.
Dvojici poškozených černých skříněk zkoumá v laboratoři ve Washingtonu na žádost Číny Národní úřad pro bezpečnost dopravy Spojených států (NTSB), a to i přes panující napětí mezi oběma zeměmi.