Spojené státy a Velká Británie ve čtvrtek dosáhly obchodní dohody, napsal na sociální síti Truth Social americký prezident Donald Trump. Ta zahrnuje snížení cel na dovoz automobilů a odstranění poplatků zatěžujících ocel a hliník. Britský trh se zase více otevře americkým zemědělským produktům. Obě strany prezentují dohodu jako významný krok, její dopad je ovšem sporný. Informují o tom stanice BBC a CNBC.
USA a Británie dosáhly obchodní dohody, oznámil na Truth Social šéf Bílého domu. Britský premiér Keir Starmer uvedl, že dohoda podpoří vzájemný obchod a tvorbu pracovních míst v obou zemích.
US and UK agree deal slashing Trump tariffs on cars and metals https://t.co/q3dWU6AE8P
— BBC News (World) (@BBCWorld) May 9, 2025
Dohoda podle britské vlády zahrnuje odstranění cel na ocel a hliník dovážené z Velké Británie do USA a sníží tarify na dovoz britských automobilů z 27,5 procenta na 10 procent. Britský trh se mimo jiné více otevře americkým zemědělským produktům.
„Tato historická dohoda je přínosem pro britské podniky a britské pracovníky, přičemž ochrání tisíce pracovních míst v klíčových odvětvích, včetně výroby automobilů a oceli,“ uvedl v prohlášení Starmer s tím, že Velká Británie nemá většího spojence než Spojené státy.
Dohoda přinese úlevu některým průmyslovým odvětvím v Británii a těžit z ní budou americké firmy podnikající ve výrobě průmyslových zařízení nebo vysoce kvalitní oceli v leteckém či automobilovém průmyslu.
Klamné vítězství
Jde o první bilaterální obchodní dohodu od doby, co Trump uvalil na většinu svých obchodních partnerů vysoká cla. Může znamenat velké politické vítězství britského premiéra.
Její skutečný vliv však podle médií a odborníků bude zanedbatelný. Podle analytiků obchodní podmínky mezi oběma zeměmi příliš nezmění, alespoň tedy ne do té podoby, v jaké existovaly před Trumpovou politikou.
Na většinu zboží dováženého z Británie do USA stále platí clo ve výši 10 procent. Dohoda je navíc velice obecná a prostá detailů.
„Pro většinu britských dovozců zveřejněné podmínky dohody nebudou mít na většinu produktů vůbec žádný vliv,“ sdělil Andy Abbott, generální ředitel lodní přepravní společnosti Atlantic Container Line. „Je to pouze klam,“ dodal.
Jeho názor se shoduje s dalšími experty. Například Josh Lipsky z Atlantické rady řekl, že dohoda bude mít velmi omezený rozsah a je jen malým vítězstvím.
Skutečnost, že desetiprocentní poplatky stále platí, podle něj znamená, že vyšší sazby zůstanou v platnosti déle.