Ubytovací gigant Airbnb zřejmě skončí se svými aktivitami v Číně. Společnost k tomu vedou proticovidové restrikce a lockdowny, které, zdá se, neberou v Číně konce. S odvoláním na své zdroje uvnitř společnosti o tom informují CNN a BBC.
Společnost pro sdílení bydlení se tak rozhodla kvůli poklesu obchodu v druhé největší ekonomice světa a „nákladným a složitým“ omezením provozu kvůli restrikcím, uvedl zdroj CNN. Airbnb se zřejmě stáhne z Číny během léta.
Podle zdroje však nezastaví svou činnost v zemi úplně. Společnost bude mít v Pekingu i nadále kancelář se stovkami zaměstnanců, kteří se budou věnovat globálním projektům.
Nadnárodní společnosti pociťují v Číně útlum, protože je stále jedním z posledních míst na světě, které prosazuje politiku „nulového covidu““.
V posledních týdnech byly desítky měst v pevninské Číně uzavřeny, úřady se tak snaží koronavirus vymýtit.
Tento postup vážně poškodil ekonomiku a narušil téměř všechny hlavní obory podnikání, od velkých technologií až po spotřební zboží. Mezinárodní značky, od společnosti Apple po Estee Lauder, varovaly před finančními dopady lockdownů.
Airbnb zahájilo svou činnost v Číně v roce 2016. Stejně jako pro zbytek odvětví bylo pro společnost velkou příležitostí výjezdní cestování čínských zákazníků. A to převážně do dalších destinací v asijsko-pacifickém regionu.
Prudký pokles návštěvnosti
To proto, že Čína je historicky největším světovým trhem výjezdové turistiky. Podle Světové organizace cestovního ruchu představuje celosvětově největší útratu návštěvníků. Od vypuknutí pandemie však Čína zaznamenala prudký pokles návštěvnosti a také se uzavřela pro většinu zahraničních cestovatelů.
Zdroj uvedl, že očekává oživení výjezdového cestovního ruchu z Číny, jakmile země plně otevře své hranice. Mezitím ale domácí podnikání společnosti Airbnb, která od roku 2016 ubytovala přibližně 25 milionů hostů, představovalo v posledních několika letech pouze 1 % příjmů společnosti, dodal.
Zdroj obeznámený s rozhodnutím společnosti pro BBC uvedl, že poskytování pronájmů pro cestovatele navštěvující Čínu bylo složité a nákladné i před pandemií.
Například údaje o hostech musely být zasílány čínské vládě v souladu s místními zákony a předpisy. Společnost také čelila silné konkurenci ze strany domácích čínských platforem pro pronájem domů.
V roce 2017 v rámci snahy o expanzi přejmenovala čínskou frančízu na Aibiying (爱彼迎) – což znamená vítat se navzájem s láskou -, což je pro lidi hovořící mandarínštinou snadněji vyslovitelné.