Toyota chystá nový sportovní vůz s logem GR, který vznikne zcela bez spolupráce s jinými automobilkami. V době, kdy většina značek sází na sdílený vývoj a SUV modely, jde o odvážný krok. Co stojí za tímto rozhodnutím a co můžeme od Toyoty čekat?
Vyvinout čistokrevný sportovní vůz není jednoduché. Automobilky musejí navrhovat speciální komponenty, které se nedají snadno použít u jiných modelů. Vzhledem k omezeným prodejům sportovních aut je pak návratnost investice složitá a dosažení výrobních úspor prakticky nemožné. Zvýšit cenu, aby se vývoj zaplatil, je zase risk – zákazníci v tomto křehkém segmentu jsou citliví na každou korunu.
Bez ohledu na finance
Ekonomové by řekli, že čísla zkrátka nesedí. Proto většina značek volí cestu spolupráce – dvě auta na stejné technice, aby se prodalo dost kusů. Toyota to zná velmi dobře: se Subaru sdílí techniku u GR86/BRZ a s BMW u dvojice Supra/Z4. Otázkou tedy je, zda si největší automobilka světa může dovolit jít tentokrát úplně sama.
Podle všeho ano. Sean Hanley, šéf prodeje a marketingu Toyoty v Austrálii, podle Motor1 řekl, že společnost má kapacity vyvinout sportovní model bez jakékoli vnější pomoci.
Hanley pravděpodobně neměl na mysli chystaný Lexus LFR, protože ten se očekává právě pod značkou Lexus, nikoli GR. Toyota už také několikrát naznačila možný návrat legendární Celicy, i když prototyp zatím nikdo neviděl. Elektrický koncept FT-Se má dorazit nejdříve po roce 2026. Supra se příští rok rozloučí, ale automobilka slibuje, že ikonické jméno se rozhodně vrátí.
Co si pro nás Toyota chystá?
Šíří se zvěsti o menším sportovním modelu pod úrovní GR86. Vzpomeňme na koncept S-FR, který debutoval před deseti lety. Do sériové výroby se sice nikdy nedostal, ale japonská média stále mluví o dostupném sportovním voze, který by mohl tuto myšlenku naplnit. Přesto je těžké si představit, že by Toyota uvedla tolik sportovních modelů naráz – v době, kdy trh ovládají SUV, by to z ekonomického hlediska bylo velmi odvážné.
Budoucnost ale rozhodně nebude nudná. Toyota vyvíjí nový přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, který se poprvé ukázal v koncepčním „midship“ Yarisu. Motor byl navržen pro podélnou i příčnou zástavbu, což otevírá dveře jak předním, tak i středovým koncepcím. Ve vyšších patrech nabídky se pak mluví o osmiválci s hybridní technologií pro Lexus LFR.
Verdikt
Toyota se rozhodla jít proti proudu a připravit sportovní vůz s označením GR zcela vlastními silami. V době, kdy automobilky raději sdílejí náklady s partnery, jde o odvážný a riskantní krok. Pokud se zadaří, Toyota si tím může upevnit pozici značky, která to s výkonem a jízdní zábavou vždycky myslela vážně – a fanoušci sportovních aut se mají na co těšit.