Tesla nadále čelí potížím na evropském trhu. V květnu její prodeje meziročně klesly o 28 %, což je sice nejlepší výsledek od začátku roku, ale stále hluboko pod očekáváním. Firma ztratila dalších 5,4 procentního bodu podílu a drží už jen 7,2 % trhu.
Zatímco poptávka po elektromobilech v Evropě roste, Tesla ztrácí dech. Celkový trh v květnu vzrostl o 27 %, jenže americká značka prodala pouhých 13 863 aut. Bez zahrnutí Norska se jí v EU dařilo ještě hůř – pokles činil 40 %.
Norsko drží Teslu nad vodou
Právě Norsko se stalo nečekaným záchytným bodem. Ačkoli jeho trh tvoří jen zlomek evropského objemu, tahá Teslu z většího propadu. Model Y tu zaznamenal dílčí úspěch, ale ani facelift auta nestačí na konkurenci, která nabízí širší a levnější výběr.
Čína šlape na plyn
Tesla čelí tvrdému nástupu čínských značek. Ty i přes nová evropská cla prodaly v květnu přes 65 tisíc aut a zdvojnásobily svůj tržní podíl na 5,9 %. Značky jako BYD přebírají zákazníky a potvrzují, že evropská strategie Tesly drhne.
Reputace utrpěla
Problémy Tesly nejsou pouze technického rázu. Značka bojuje s poškozenou reputací – částečně i kvůli politickému angažmá Elona Muska. Protesty u prodejců, výstupy ve vládních strukturách i jeho mediální styl si vybírají daň.
Červen rozhodne
Tesla sází vše na konec čtvrtletí. Právě červen obvykle přináší největší objemy. Firma navíc konečně dostane do oběhu základní verzi Modelu Y. Pokud ale ani ta nepřesvědčí zákazníky, bude zřejmé, že problémy nejsou jen přechodné.
Tesla v Evropě čelí největšímu tlaku od vstupu na trh. Silnější konkurence, ztráta důvěry i menší atraktivita modelů ukazují, že doba dominance končí. Čísla z června napoví, jestli firma ještě dokáže zvrátit trend, nebo zda se Evropa bude i nadále vzdalovat.