Americká cla už si začínají vybírat svou daň, a to i v USA. Stellantis, mateřská společnost značek Jeep a Ram, obviňuje z propadu prodeje i nižší flotilové objednávky a přechod na nové modely. A kdo nakonec škody zaplatí? Koncový zákazník.
Skupina Stellantis, která zastřešuje automobilové velikány jako Jeep, Dodge či Ram, udělala letos v dubnu odvážné rozhodnutí: pozastavila svou celoroční finanční prognózu kvůli nejistotám spojeným s celními opatřeními. V pondělí pak zveřejnila předběžné hospodářské výsledky za první polovinu roku 2025 – a čísla rozhodně nejsou optimistická.
Drtivé propady
Automobilový gigant očekává podle Motor1 čistou ztrátu ve výši 2,68 miliardy dolarů za první pololetí letošního roku. Zároveň oznámil, že globální dodávky vozů ve druhém čtvrtletí 2025 poklesly o 6 procent, přičemž v Severní Americe došlo k propadu o dramatických 25 procent, tedy přibližně o 109 000 vozů.
Stellantis swings to loss as Trump tariffs hit maker of Fiat and Jeep https://t.co/vRkZTt8Krn
— Financial Times (@FT) July 21, 2025
Z toho samotné clo má Stellantis připravit o přibližně 300 milionů dolarů. Zbytek ztráty společnost přičítá zrušení plánované výroby – právě v reakci na cla – a dalším interním opatřením ke zlepšení výkonnosti a ziskovosti, jejichž efekt se projeví nejdříve ve druhé polovině roku. Dále Stellantis uvádí negativní dopady vyšších průmyslových nákladů, regionálních rozdílů a výkyvů směnných kurzů.
Pokud jde o pokles prodeje, Stellantis vidí příčiny mimo jiné v nižších flotilových zakázkách a v tzv. „faktorech přechodu produktů“. Těmi jsou například nové modely od značky Smart a hybridní Fiat 500, jejichž výroba se zatím teprve rozjíždí. Ne všechno je však černé. Zatímco v Severní Americe a Evropě firma ztrácí, ostatní regiony rostou. Na Blízkém východě a v Africe vzrostl prodej o 30 procent, v Jižní Americe o 20 procent.
Verdikt
Nový generální ředitel Antonio Filosa, jmenovaný letos v květnu, má tak před sebou nelehký úkol. V minulosti se nechal slyšet, že „na Stellantisu není nic špatně, co by nešlo napravit tím, co je na Stellantisu správně“. Společnost se zároveň distancovala od spekulací o možném prodeji ztrátové značky Maserati či ukončení provozu značky Chrysler kvůli úsporám.
S plně platnými cly uvidíme velmi brzy, zda Filosova strategie přinese kýžené výsledky. Zatím je jasné, že americký business pod cly Donalda Trumpa trpí. Podporovatelé hladových V8 by tak mohli ještě více sáhnout při koupi do svým úspor. Všechno se prodraží.