Americký kavárenský řetězec Starbucks prodá 60 procent podílu ve svém podnikání v Číně investiční společnosti Boyu Capital. Hodnota transakce podle televize BBC činí čtyři miliardy dolarů (84,5 miliardy korun). Jak upozornila stanice CNN, Starbucks si na čínském trhu ponechá podíl 40 procent a bude i nadále licencovat značku a poskytovat duševní vlastnictví. Chce otevřít další pobočky a čelit tamní konkurenci.
Transakce je jedním z největších prodejů čínské pobočky některou ze světových spotřebitelských firem v posledních letech. Řetězec doufá, že finanční prostředky od investiční společnosti mu pomohou znovu nastartovat růst na druhém největším trhu světa, kde vypadala jeho buducnost v posledních měsících nejistě.
Laxman Narasimhan, bývalý šéf Starbucks, totiž loni prohlásil, že firma „zkoumá strategická partnerství, aby zůstala konkurenceschopná v druhé největší ekonomice světa“.
Rostoucí domácí konkurence
Společnost Starbucks vstoupila na čínský trh v roce 1999. Je považována za podnik, který zde vybudoval trh s kávou. Čína je pro řetězec druhým největším trhem po USA. Podle údajů firmy Euromonitor International tady však podíl Starbucks loni klesl na 14 procent z 34 procent v roce 2019.
Starbucks se v posledních letech potýká se vstupem domácích kavárenských firem na čínský trh.
Mezi rychle rostoucí konkurenty patří Luckin Coffee a Cotti. Jejich nabídka je levnější oproti americkému řetězci. Konkrétně prvně zmíněná společnost provozuje v Číně více než 20 tisíc franšízových poboček. Letos navíc „zaútočila“ i na píseček Starbucks, když otevřela dvě kavárny v New Yorku.
Expanze a cenové války
Podle analytiků by byla chyba pouštět se do cenové války s domácí konkurencí, řetězec Starbucks nicméně upravuje svou strategii, aby zůstal na čínském trhu konkurenceschopný. Již snížil ceny některých nekávových nápojů a zrychlil uvádění nových produktů na trh. Ty přizpůsobuje místním chutím, aby zvýšil svou atraktivitu.
Řetězec bude v komunistické zemi nadále provozovat osm tisíc kaváren, přičemž se tohle číslo rozroste na dvacet tisíc. Právě partnerství s Boyu má americké společnosti umožnit na čínském trhu prosperovat a expandovat. Starbucks poskytne odborné znalosti v oblasti kávy a Boyu „hluboké porozumění“ čínským spotřebitelům.


