Společnost Unity Technologies, která vyvíjí populární herní engine Unity, minulý týden oznámila změnu cenového plánu. Reakce vývojářů byly ale vesměs negativní. Pokud by změna prošla, vývojáři by museli při překročení stanoveného limitu platit společnosti Unity za každou instalaci her. Nyní se společnost za nový cenový plán omluvila a uvedla, že jej změní. Informoval o tom server IGN a PC Gamer.
Podle předloženého plánu by vývojáři byli zpoplatněni po překročení minimální hranice příjmů za posledních 12 měsíců a minimálního počtu instalací za celou dobu životnosti. Přesná výše poplatků by se lišila v závislosti na tom, jaký plán použijí.
Předplatitelé Unity Personal a Unity Plus by platili 0,20 dolaru za instalaci po dosažení 200 tisíc dolarů (4,6 milionu korun) příjmů za posledních 12 měsíců a 200 tisíc instalací za celou dobu. Po dosažení příjmů ve výši milionu dolarů (skoro 23 milionů korun) za posledních 12 měsíců a jednoho milionu instalací za celý život by začínali poplatky členů Unity Pro na 0,15 dolaru za instalaci, zatímco poplatky za Unity Enterprise by začínali na 0,125 dolaru za instalaci.
Unity moves into the „issue apology and promise to be listening“ phase of its latest controversy. https://t.co/0bl4MEoRYr
— PC Gamer (@pcgamer) September 18, 2023
Komunita herních vývojářů na toto oznámení reagovala zhruba tak pozitivně, jak se dalo očekávat. „Pokud si koupíte naši hru Unity, neinstalujte ji,“ zavtipkoval na X designér Newfangled Games Henry Hoffman. Herní reportér společnosti Axios Stephen Totilo na X napsal, že Unity objasnilo několik bodů, které změnu ještě více znepříjemňují vývojářům. Pokud hráč hru smaže a znovu nainstaluje, počítá se to za dvě instalace a dvě zpoplatnění. Totéž platí pro hráče, kteří nainstalují jednu hru na dvě zařízení. Problém taky může být v pirátství, kdy si uživatel placenou hru zadarmo stáhne z neoficiálních zdrojů a poté nainstaluje.
Omlouváme se, píše společnost
„Slyšíme vás,“ napsala společnost Unity. „Omlouváme se za zmatek a rozčilení, které způsobila nová politika poplatků, kterou jsme oznámili v úterý. Nasloucháme, mluvíme se členy našeho týmu, komunitou, zákazníky a partnery a provedeme v této politice změny. O aktualizaci se podělíme během několika dní. Děkujeme vám za upřímnou a kritickou zpětnou vazbu.“
Jak uvádí server IGN, změna cen byla považována za překážku pro zařazování her do balíčků, dárků a předplatitelských služeb, jako je Game Pass, které by poplatky přenášely zpět na vývojáře. Kritizováno bylo také to, že se poplatky vztahují na již vydané hry, pokud budou distribuovány i po vstupu nových pravidel v platnost 1. ledna 2024.