Apple je bezesporu jednou z největších a nejznámějších technologických společností všech dob. Většina lidí dokáže firmu identifikovat jednoduše podle jejího loga, nakousnutého jablka. Dle švýcarské společnosti Fruit-Union Suisse se však nyní Apple snaží získat ochrannou známku na vyobrazení skutečného ovoce. Informoval o tom server Wired a PC Gamer.
Jak napsal server Wired, společnost Apple stále pokračuje v šest let trvajícím boji proti společnosti Fruit Union Suisse, aby nemohla propagovat svou společnost a švýcarské ovocnáře pomocí loga s jablkem. V současné době je logem Fruit Union červené jablko s bílým křížem. Technologická společnost se je však snaží přimět k jeho změně již více než deset let.
„Těžko tomu rozumíme, protože to není tak, že by se Apple snažil chránit své nakousnuté jablko. Jejich cílem je zde skutečně vlastnit práva na skutečné jablko, což je pro nás něco, co je téměř univerzální … co by mělo být volně k použití pro každého,“ uvedl ředitel společnosti Fruit Union Suisse Jimmy Mariéthoz.
“We have a hard time understanding this, because it’s not like they’re trying to protect their bitten apple…their objective here is really to own the rights to an actual apple.“ https://t.co/IzZC8aLJ8x
— WIRED (@WIRED) June 19, 2023
Snaha společnosti Apple o získání práv duševního vlastnictví k jablku ve Švýcarsku začala v roce 2017. Technologický gigant podal u Švýcarského institutu duševního vlastnictví (IPI) žádost o práva duševního vlastnictví k realistickému černobílému obrázku jablka Granny Smith. Společnost chtěla získat práva na použití tohoto obrázku na spotřební elektronice. Tato práva jí byla nakonec přiznána jen na některé zboží, pro které žádala ochranu. Institut ale poznamenal, že obecné obrázky jablek budou stále považovány za veřejně přístupné. Společnost Apple nyní podala odvolání.
„Obáváme se, že by mohlo být ovlivněno jakékoli vizuální zobrazení jablka – tedy cokoli audiovizuálního nebo spojeného s novými technologiemi či médii,“ pokračoval Mariethoz. „Teoreticky bychom mohli při každé reklamě s jablkem vstoupit do rozporu.“
Apple má za sebou dlouhou historii absurdních požadavků na autorská práva
Podle záznamů Světové organizace duševního vlastnictví (WIPO) se společnost Apple o tuto taktiku pokoušela po celém světě. V zemích, jako je Japonsko, Turecko, Izrael a Arménie, se to společnosti dokonce povedlo. Apple použil svoji právní sílu s podporou obrovských prostředků i například proti aplikaci k přípravě jídel, která používala logo hrušky.
Přestože zesnulý Steve Jobs byl velkým fanouškem Beatles, Apple šel i po hudebním vydavatelství Apple Corps, které bylo založeno členy skupiny. Tento případ byl v roce 2007 urovnán dohodou. Apple nakonec vlastnil ochrannou známku i název, ale musel poskytnout licenci společnosti Apple Corps.