Ve Spojených státech vstoupilo v platnost 25procentní clo na dovoz některých automobilových dílů. Agentura DPA píše, že úlevu dostali výrobci, kteří provádějí konečnou montáž vozidel na americkém území, část poplatku si mohou nechat vrátit. Zavádění cel na dovoz zboží z desítek zemí světa je patrně nejviditelnější součástí hospodářské strategie amerického prezidenta Donalda Trumpa, která má podle něho přivést výrobu do USA a vyrovnat americký obchodní deficit.
Na automobilové díly se nevztahují dodatečná cla, která Trumpova administrativa uvalila na dovoz oceli a hliníku. Tuto výjimku Trump oznámil před několika dny v reakci na stížnosti zástupců automobilového průmyslu. Řekl, že jde o „malou výpomoc během krátkého přechodného období“.
New tariffs on imported auto parts take effect tomorrow, with rates jumping to 25%. The move is expected to impact prices across the car repair and manufacturing industries.
— Merit Street (@MeritStreet) May 2, 2025
Follow: @MeritStreet pic.twitter.com/VdzBDRHBi8
Cla týkající se hotových vozidel platí už od začátku dubna.
DPA připomíná, že představitelé automobilové branže varovali před negativními dopady Trumpovy obchodní politiky a před zvyšováním cen. Podle odhadů analytiků asi polovina automobilů prodávaných ve Spojených státech vzniká v montovnách mimo USA. Samotné americké automobilky vyrábějí mnoho vozů v zahraničí, například v Mexiku. Po oznámení o uvalení cel na automobilové díly zavládl zmatek ohledně dovozu komponentů z Kanady a Mexika, které se vyrábějí podle podmínek stanovených v dohodě o volném obchodu mezi Spojenými státy, Mexikem a Kanadou označované jako USMCA. Na tyto autodíly se 25procentní cla za určitých okolností nevztahují.
České Sdružení automobilového průmyslu očekává, že nové poplatky zavedené americkou stranou se výrobců v Česku dotknou spíše zprostředkovaně kvůli problémům zejména německých automobilek. Přímo do USA směřuje jen necelé procento produkce z Česka.