8.5 C
Czech
Úterý 9. prosince 2025
Protext ČTKShortlist letošních effie je zveřejněn. Nejvíc šancí mají agentury McCann, Ogilvy a...

Shortlist letošních effie je zveřejněn. Nejvíc šancí mají agentury McCann, Ogilvy a PHD Czech

Praha 9. listopadu 2024 (PROTEXT) – Effie Czech Republic, kterou pořádá Asociace komunikačních agentur (AKA), ve čtvrtek 7. listopadu na konferenci Forum Media slavnostně odtajnila svůj shortlist pro ročník 2024. Největší zastoupení na něm mají agentury McCann, Publicis a PHD Czech. Nejčastěji zastoupenými klienty v rámci shortlistu jsou Plzeňský Prazdroj, Česká Spořitelna, L’Oréal Česká republika a Vodafone Czech Republic.

Do 27. ročníku soutěže reklamní a marketingové efektivity, Effie Czech Republic, bylo přihlášeno 100 prací. Nezávislá porota složená ze zástupců zadavatelů, komunikačních agentur, mediálních agentur a výzkumných agentur (členů sdružení SIMAR), vybrala shortlist a ocenila „medailemi“ úspěšné práce na společném zasedání 15. října.

Petra Jankovičová, prezidentka AKA, která také společně s Ondřejem Novákem moderovala zasedání poroty, nejen k shortlistu, ale i k letošnímu hodnocení zdůrazňuje: „Už samotné umístění na shortlistu Effie představuje významné ocenění. Všechna hodnocení, bodování a postupy poroty se zaznamenávají do časových řad, a díky dlouhodobé práci s daty a neustálému vylepšování soutěže tak eliminujeme zkreslení a osobní preference. Diskuse je rok od roku efektivnější, což nám dovoluje mít přísnější porotu a zároveň kvalitnější přihlášky. A to je pro trh dobrá zpráva. S výzkumnými partnery vyhodnocujeme jak proces hodnocení, tak přihlášky samotné. Tento rok představujeme na Forum Media exklusivní analýzu přihlášek effie, a to i v evropském kontextu od Kantar. Především bych však ráda poděkovala více než 40 porotkyním a porotcům z řad významných zadavatelů, výzkumných, kreativních i mediálních agentur.

Z počtu prací v jednotlivých kategoriích vidíme, že některé oblasti byly silnější než jiné, což je signálem nejen pro další rozvoj soutěže v příštích letech, ale také pro zadavatele a agentury působící v těchto segmentech. Vysoký počet kvalitních přihlášek jsme již tradičně zaznamenali v kategorii Digitální marketing a také v kategorii Nápoje, kde je patrné, že v tomto segmentu je dobrým zvykem pravidelně měřit a vyhodnocovat dopady komunikace na značku, její vnímání, a především na prodeje. Zároveň vidíme, že počet kvalitních přihlášek stoupá v kategoriích, jako jsou PR, či aktivační kampaně. Tento trend nám vysílá signál, že má jak Effie, tak trh obecně stále prostor ke zlepšení v dlouhodobém pohledu, což může přinést stabilnější růst a odolnější značky.“

Ondřej Novák, ředitel ASMEA a projektový manažer Effie Czech Republic, k tomu uvádí: „Význam Effie jako poctivého, ale přísného zrcadla českého marketingu stále stoupá. Úroveň přihlášek v soutěži roste, nikoli však lineárně, ale tak říkajíc do nebes. A právě hloubková analýza přihlášek nám dává možnost definovat jejich silné i slabší stránky nejen coby způsob zpětné vazby pro přihlašovatele, ale také jako důležité informace pro trh obecně. Effie totiž již dávno není „jen“ soutěž, ale stala se platformou pro rozvoj efektivity marketingové komunikace jako takové“.

Garantem kategorie PR je APRA. Garantem výzkumné části je sdružení výzkumných agentur SIMAR. Partnery effe jsou Google, FTV Prima, IPSOS, Ressolution, Kantar, Wesfield Rise a Active Radio.

Slavnostní předávání cen Effie se uskuteční 14. listopadu v Kině Lucerna pod taktovkou moderátorské dvojice Renata Rosendorfská a Jan Suda.

O Effie

Effie je zkratka slova Effectiveness (efektivnost) a označuje soutěž o nejefektivnější reklamu. Ve dvoukolovém rozhodování porota posuzuje měřitelné, prokazatelné výsledky kampaní ve vztahu k zadaným cílům a hodnotí účinnost kampaní v poměru k vynaloženým prostředkům. Kreativita, k níž se přihlíží ve druhém kole hodnocení, je zde chápána v širším slova smyslu: jako inspirativnost strategického řešení a nápaditost komunikačního mixu i jako účelnost a cílevědomost, s nimiž ztvárnění kampaně slouží zvolené strategii.

Effie překračuje hranice reklamy a tradičních médií, protože moderní marketing kombinuje různé komunikační disciplíny a využívá nová média. Podle mezinárodního průzkumu reklamy (GWA) je Effie nejprestižnější soutěží v oblasti komerčních komunikací. Koná se ve více jak třiceti vyspělých zemích světa a má i dva nadnárodní formáty: Euro Effie, evropskou soutěž o nejefektivnější kampaň, kde podmínkou účasti je úspěšné využití alespoň ve dvou zemích starého kontinentu, a Gobal Effie, kde je podmínkou využití aspoň v šesti zemích světa.

V České republice byl uspořádán první ročník v roce 1997, kdy AKA získala licenci od americké společnosti AMA N.Y. V prvním ročníku soutěžilo 23 kampaní.

Více na www.effie.cz

O AKA

AKA – Asociace komunikačních agentur je výběrová organizace nejvýznamnějších subjektů v oblasti komerční komunikace sdružující mediální, reklamní, CRM a marketingové agentury. Jejím cílem je zajišťovat příznivé prostředí pro podnikání členů, budování dobrého jména oboru, odborné vzdělávání a podpora aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. Rovněž dbá o etické standardy komerční komunikace prostřednictvím Rady pro reklamu, jíž je spoluzakladatelem, a od roku 1997 pořádá EFFIE, nejprestižnější soutěž zaměřenou na efektivitu reklamy s mezinárodním přesahem v ČR.

Více na www.aka.cz

Shortlist effie 2024

Kontakty pro média:

Kristina Vacková, office@aka.cz

Ondřej Novák, ondrej.novak@asmea.cz

Reklama

Doporučujeme

Paul McCartney se připojil k výzvám proti rušení názvů vegetariánských potravin

Kdy už klobása není klobásou a burger burgerem? Evropský parlament se rozhodl zakázat názvy související s masem u vegetariánských produktů. Veganský burger tedy nesmí v názvu mít slovo „burger“. Osm britských poslanců vyzvalo Evropskou unii, aby zákaz zrušila. Přidal se k nim i člen legendární kapely Beatles.

Rusko hlásí devět zraněných po ukrajinském dronovém útoku na město Čeboksary

Devět lidí včetně dítěte utrpělo zranění při ukrajinském dronovém útoku na město Čeboksary v ruském Povolží. Poškozeny byly obytné domy, uvedly dnes místní úřady na sociálních sítích.

Trump hasí vlastnoručně založený požár, představil finanční balíček pro farmáře

Americký prezident Donald Trump má silnou podporu mezi farmáři, kteří sehráli klíčovou roli v jeho znovuzvolení. Zemědělský sektor však tvrdě zasáhlo obchodní napětí a celní politika. Trump, stejně tak jako ve svém prvním funkčním období, proto představil finanční balíček pomoci pro farmáře v hodnotě 12 miliard dolarů (asi 249,5 miliardy korun).

Hypotéky zůstávají drahé, změny budou jen pozvolné

Hypotéční trh nadále stagnuje. Nabídkové sazby se drží pod pětiprocentní hranicí a banky nemají prostor k větším slevám. Tržní sazby rostou, swapy jsou na maximech a centrální banka dává najevo, že rychlý návrat levných úvěrů není na pořadu dne. Výhled pro rok 2026 naznačuje jen mírné a postupné změny, protože banky i analytici mluví o úpravách maximálně v řádu desetin procentního bodu.

Trump povolil Nvidii prodávat pokročilé čipy do Číny

Spojené státy uvolňují pravidla pro vývoz špičkových čipů do Číny. Prezident Donald Trump dává zelenou prodejům, které mají podpořit americké firmy i vyjednávací pozici Washingtonu v soupeření s Pekingem. Rozhodnutí přichází po měsících tvrdého lobbingu a posune jednu z klíčových technologických front studené ekonomické války.

Čtyři lidé zemřeli ve vlnách na Kanárských ostrovech, dva z nich byli Slováci

Čtyři lidé, z nichž jsou dva ze Slovenska, zemřeli na španělském ostrově Tenerife poté, co je smetla velká vlna. Agentura AFP původně informovala o třech mrtvých a třech zraněných, z nichž jeden později zemřel podle médií v nemocnici. Další dva mrtví jsou Rumuni. Jeden člověk je stále pohřešován. České ministerstvo zahraničí zatím nemá informace, že by mezi oběťmi byli čeští občané.

Severovýchod Japonska zasáhlo silné zemětřesení, úřady hlásí několik zraněných

Severovýchod Japonska dnes zasáhlo zemětřesení o síle přes sedm stupů, uvedla podle světových agentur Japonská meteorologická služba (JMA). Americká geologická služba USGS následně potvrdila, že zemětřesení mělo sílu až 7,6 stupně. JMA varovala před velkými vlnami cunami, následně ale varování snížila na doporučení, aby se lidé zdržovali mimo pobřeží, píše server japonské veřejnoprávní televize NHK. Úřady hlásí několik zraněných.

Sýrie slaví rok od pádu Asada, zatímco bývalý prezident žije v izolaci v Moskvě

Sýrie si připomíná rok od chvíle, kdy povstalci svrhli Bašára Asada a ukončili desetiletí autoritářské vlády i vleklé války. Ulicemi zní hudba, obloha se rozzářila ohňostroji a v Damašku proběhla velká vojenská přehlídka. Zatímco země slaví, její bývalý vůdce tráví dny v tichém moskevském exilu pod přísnou kontrolou ruských úřadů.

Propad akcií Strategy dostává Michaela Saylora do úzkých

Michael Saylor postavil svou firmu Strategy na jednoduché myšlence: nakupovat bitcoin ve velkém a financovat to emisí akcií a dluhopisů. Tento model fungoval, dokud tržní hodnota firmy výrazně převyšovala hodnotu jejích bitcoinů. Prudký propad akcií ale tuhle výhodu téměř smazal. Strategy tak stojí před rozhodnutím, které ještě před pár měsíci znělo nemyslitelně.

V Nigérii bylo propuštěno 100 dětí unesených z katolické školy

Sto dětí unesených z katolické školy ve střední části Nigérie je po týdnech strachu na svobodě. Podle zástupců církve potvrdil jejich propuštění poradce prezidenta pro národní bezpečnost. Není ale jasné, kde děti jsou ani kdy se vrátí k rodičům. Země mezitím čelí další vlně únosů, která zasahuje křesťanské i muslimské komunity.

KOMENTÁŘ: Před deseti lety se Netflixu vysmáli. Teď stojí Warner před pokořujícím dealem

Netflix kupuje Warner Bros. Kdysi neskutečná věta se stává skutečností, protože streamovací gigant chce dotáhnout akvizici za 72 miliard dolarů. Pod jeho křídla se má dostat mimojiné i konkurenční služba HBO Max. Historický deal ale může narazit u regulátorů.

Převzetí Warner Bros Netflixem může narazit na Trumpa  

Americký prezident Donald Trump vyjádřil obavy z plánovaného odkoupení společnosti Warner Bros a jeho populárních streamovacích sítí za 72 miliard dolarů (asi 1,76 bilionu korun) společností Netflix. Problémem by podle něj mohl být její příliš velký podíl na trhu.

Únik vody v Louvru poškodil knihy v oddělení egyptských starověkých sbírek

Únik vody v Louvru koncem minulého měsíce poškodil stovky knih v oddělení egyptských starověkých sbírek. To znovu upozorňuje na zhoršující se stav světoznámého muzea, napsala agentura Reuters. Incident se stal jen několik týdnů poté, co loupež šperků odhalila nedostatky v bezpečnostních opatřeních instituce, napsala agentura Reuters.

Trump: Zelenskyj není připraven podepsat mírovou dohodu, Putin snad ano

Americký prezident po třídenních rozhovorech s ukrajinskými představiteli na Floridě prohlásil, že Volodymyr Zelenskyj není připraven podepsat mírový návrh a ukončit tak skoro čtyři roky trvající válku. Ukrajinský prezident jednání označil za „konstruktivní“, i když „ne snadné“. V pondělí se v Londýně setká s evropskými představiteli.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama