Věda a TechnikaRanní „nakopnutí“ kávou může být částečně placebo, naznačuje výzkum

Ranní „nakopnutí“ kávou může být částečně placebo, naznačuje výzkum

Portugalští vědci zjistili, že ranní káva na nakopnutí organismu skutečně funguje, nikoli však pouze zásluhou kofeinu. Ukázalo se, že kofein má jen část účinků, které způsobuje samotné popíjení kávy. Jejich studie nabízí příležitosti pro další výzkumy. Není totiž přesně jasné, proč se tak děje a zda by měla podobný efekt káva bez kofeinu, napsal server Gizmodo.

Spousta lidí si nedokáže bez ranní kávy představit den. Káva skutečně podle konzumentů posiluje pocit bdělosti. Kofein stimuluje centrální nervovou soustavu a srdeční činnost. Podle některých názorů má ale tento nápoj placebo efekt.

Vědci chtěli zjistit, jakou úlohu ve stimulaci hraje kofein a zda s tím nesouvisí samotný prožitek během konzumace kávy. „Panuje všeobecné přesvědčení, že káva zvyšuje bdělost a psychomotorické funkce,“ řekl profesor Nuno Sousa z univerzity v Minho.

„Když lépe porozumíme mechanismům, které stojí v pozadí nějakého biologického jevu, otevřeme si tak cestu ke zkoumání faktorů, které ho mohou ovlivňovat, a dokonce i potenciálních přínosů těchto mechanismů,“ vysvětlil Sousa.

Studie se zúčastnili jedinci, kteří pili kávu alespoň jednou denně. Nejméně tři hodiny před začátkem studie nesměli konzumovat jídlo ani kofein. Vědci s nimi nejprve vedli rozhovory, aby shromáždili sociodemografické údaje. Následně provedli krátká funkční vyšetření magnetickou rezonancí (MRI), jedno před a druhé 30 minut po užití kofeinu nebo vypití klasického šálku kávy.

Více otázek než odpovědí  

Výsledky studie publikované v časopise Frontiers in Behavioral Neuroscience portugalský tým očekával, tedy integraci spojenou s prefrontální kůrou – oblastí mozku spojenou s krátkodobou pamětí.

Zaznamenali také očekávanou zvýšenou aktivitu sítí spojených s procesy introspekce a sebereflexe. Co už ale nečekali, bylo zvýšené propojení částí mozku podílejících se na pracovní paměti, kognitivní kontrole a sledování cíle způsobené čistě kávou.

K tomu totiž nedošlo v případě účastníků konzumujících pouze kofein. Ranní káva tedy skutečně povzbuzuje k práci, ale nestojí za tím samotný kofein. Studie nabídla více otázek než odpovědí, zapotřebí proto budou další studie.

Vědkyně Maria Picó-Pérez, která se na studii nepodílela, se domnívá, že tyto účinky v případě kávy způsobuje prožitek při její konzumaci, její vůně a psychologické očekávání, neboť jiné kofeinové nápoje takový efekt nemají.

Stejný vliv může mít podle autorů práce káva bez kofeinu. Jejich studie nedokázala odlišit účinky samotného zážitku od zážitku v kombinaci s kofeinem, napsal server Gizmodo. Také za tím může stát zmírnění abstinenčních příznaků.

Doporučujeme

V USA ubylo 23 tisíc pracovních míst. Akcie vystoupaly na rekord

Americký trh práce v červenci překvapivě ztratil 23 tisíc pracovních míst. Slabá čísla ale burzy nezastavila. Investoři očekávají, že horší vývoj zaměstnanosti přiměje centrální banku k opatrnějšímu rozhodování o úrokových sazbách.

Motýli po celém světě mění svá území kvůli oteplování

Motýli po celém světě stále častěji mění oblasti, ve kterých žijí. Některé druhy se šíří do nových míst, jiné ze svých původních stanovišť mizí nebo se stěhují do vyšších nadmořských výšek. Rozsáhlý výzkum ukazuje, že hlavním důvodem jsou rostoucí teploty a častější výkyvy počasí. Změny zároveň naznačují, že se proměňují celé ekosystémy.

Tchaj-wan při vojenském cvičení zpomalil internet

Tchaj-wan během rozsáhlého vojenského cvičení poprvé cíleně zpomalil mobilní internet. Úřady tím simulovaly omezení komunikace, které by mohlo nastat při přírodní katastrofě nebo případném útoku.

KOMENTÁŘ: Nečekaná zpráva pro investory. Na akciích se děje něco, co se nestalo čtyři roky

Boom umělé inteligence způsobil, že americký akciový trh přestává být elitním klubem pro pár vybraných společností. Místo několika tahounů investoři dávají šanci pestřejší paletě titulů. Rovnoměrně vážený index S&P 500 proto po dlouhých měsících poráží ten klasický.

Trump jmenoval Willa Scharfa novým hlavním právním poradcem Bílého domu

Novým hlavním právním poradcem Bílého domu a asistentem prezidenta se od 1. září stane Will Scharf, který dosud působil jako tajemník personálu Bílého domu a zajišťoval administrativu spojenou s prezidentovou agendou. Oznámil to americký prezident Donald Trump v příspěvku na své sociální síti Truth Social.

Ukrajinský útok v Nižněkamsku zabil podle úřadů 12 lidí, mířil asi na rafinérii

Dvanáct lidí zemřelo a dalších 39 utrpělo zranění při rozsáhlém náletu ukrajinských dronů na Nižněkamsk v Tatarstánu, uvedla podle agentury TASS tisková služba vedení této republiky ve středním Rusku. Cílem útoku byl zřejmě rafinérský komplex v Nižněkamsku.

U Sochy svobody v New Yorku se převrátila loď, zahynula žena a dítě

Žena a malé dítě přišly o život v newyorském přístavu, kde se poblíž Sochy svobody převrátila loď. Záchranářům se podařilo vytáhnout z vody 12 lidí, ale pro sedmadvacetiletou ženu a holčičku ve věku pěti měsíců přišla veškerá pomoc příliš pozdě. Úřady zadržely provozovatele plavidla. Informují o tom dnes místní média.

Izrael odmítá Trumpův mírový plán pro Gazu, oznámil premiér Netanjahu

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu odmítl patnáctibodový plán amerického prezidenta Donalda Trumpa pro poválečné uspořádání Pásma Gazy. Prohlásil, že Izrael nestáhne své vojáky, dokud nebude palestinské hnutí Hamás skutečně odzbrojeno.

Vyčerpané české turisty v Rakousku zachraňovaly policejní vrtulníky

O dvou víkendových případech letecké záchrany vyčerpaných českých turistů v rakouských Alpách dnes informují rakouská média. Skupina čtyř českých turistů se ocitla v nouzi a na konci byla zcela vyčerpaná na túře pod rakouskou horou Traunstein. Češi přecenili své síly a slepě se spoléhali na aplikaci, píše dnes o sobotní události server Kronen Zeitung. Ve druhém případě policejní vrtulník v sobotu zachraňoval českou rodinu s vyčerpanou desetiletou dívkou na hoře Grosser Donnerkogel. Píše o tom server MeinBezirk.

České hotely ubytovaly 6,4 milionu hostů. Cizinci zůstávají hlavně v Praze

Cestovní ruch v Česku ve druhém čtvrtletí mírně rostl. Tuzemská ubytovací zařízení navštívilo 6,4 milionu lidí, meziročně o půl procenta více. Zahraniční turisté se však nadále soustřeďují především do Prahy, zatímco regiony spoléhají hlavně na domácí klientelu.

Zemřel otec Lionela Messiho Jorge. Synovi pomáhal v kariéře od jeho 14 let

Ve věku 68 let zemřel Jorge Messi, otec argentinské fotbalové hvězdy Lionela Messiho. Dlouhodobě se potýkal se zdravotními problémy. Zemřel v nemocnici ve svém rodném městě Rosario.

Filmová The Legend of Zelda údajně našla Ganondorfa

Připravovaná hraná adaptace herní série The Legend of Zelda má mít svého hlavního padoucha. Ganondorfa si podle médií zahraje australský herec Uli Latukefu, známý především ze seriálů Young Rock a Marco Polo. Obsazení však zatím nebylo oficiálně potvrzeno.

Húsíové tvrdí, že zasáhli saúdskoarabskou rafinerii na pobřeží Rudého moře

Jemenští Húsíové zasáhli rafinerii společnosti Aramco na saúdskoarabském pobřeží Rudého moře. Oznámil to dnes podle agentury AFP vojenský mluvčí povstalecké skupiny podporované Íránem. Húsíové tak pokračují v útocích z posledních týdnů na Saúdskou Arábii, zejména na ropnou infrastrukturu a tankery v Rudém moři.

Dva mrtvé si vyžádal ruský úder na Charkov, tři mrtvé nálet na Belgorod

Dva mrtvé a 12 raněných si v noci na dnešek vyžádal ruský útok na Charkov, zaměřený na obytné budovy. Oznámil to ráno starosta druhého největšího ukrajinského města Ihor Terechov. Téměř dvě desítky raněných měl za následek ruský útok na Oděsu a Dněpropetrovskou oblast, uvedly ukrajinské úřady. Tři lidé přišli o život a 25 utrpělo zranění při rozsáhlém náletu ukrajinských dronů na Belgorod na západě Ruska, upřesnil úřadující gubernátor regionu Alexandr Šuvajev, který původně informoval o 13 raněných, včetně dvou dětí.

Syn Joea Bidena promluvil o těžkém boji svého otce s rakovinou

Joe Biden podle svého syna svádí těžký boj s rakovinou prostaty. Hunter Biden v rozhovoru řekl, že se nemoc dál šíří a bývalému americkému prezidentovi způsobuje silné bolesti.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama