Moo Deng, dvouměsíční mládě trpasličího hrocha z Thajska, si rychle získala srdce internetu. Od svého narození v červenci 2024 v Khao Kheow Open Zoo poblíž Bangkoku se stala fenoménem na sociálních sítích. Čím si však tato malá hrošice zasloužila takovou pozornost? Vědci tvrdí, že odpověď se skrývá v tom, jak její roztomilost působí na lidský mozek.
Podle vědců z oblasti evoluční psychologie roztomilost spouští v lidském mozku vrozenou reakci péče a ochrany. „Když vidíme infantilní rysy jako velké oči, malou bradu a kulatý obličej, vnímáme to jako znak bezmoci a závislosti. To nás motivuje k péči,“ vysvětluje Daniel Kruger z University of Michigan. Tento koncept, zvaný „baby schema“, popsal poprvé Konrad Lorenz už v roce 1943. Od té doby výzkumy potvrdily, že lidé mají tendenci pečovat nejen o lidské děti, ale i o mláďata zvířat s podobnými rysy.
VIDEO: The tiny hippo plops to the ground, seemingly unfazed by her rapid rise to TikTok stardom. Moo Deng — whose name in Thai means "bouncy pork", a popular snack — is now an unwitting poster child for the endangered pygmy hippo. pic.twitter.com/i9fuJJW5FY
— AFP News Agency (@AFP) September 18, 2024
Moo Deng jako fenomén sociálních sítí
Od chvíle, kdy se na Facebooku objevila první videa s Moo Deng, její sláva prudce vzrostla. Lidé si ji zamilovali kvůli jejím buclatým tvářičkám, růžovým líčkům a velkým dojemným očím. Zvláště její roztomilé chování, jako když honí ošetřovatele nebo „křičí“ s otevřenou pusou, rozesmálo tisíce fanoušků. Značky jako Sephora se inspirovaly jejím vzhledem, a dokonce byla vyobrazena jako dort v pekárně v Bangkoku. Moo Deng se stala globálním fenoménem.
Popularita tohoto mláděte měla výrazný dopad na návštěvnost zoo. Podle ředitele zoo Narongwita Chodchoie se počet návštěvníků od vzestupu Moo Deng více než ztrojnásobil. Aby se zabránilo komercializaci malé hrošice jinými subjekty, zoo se rozhodla značku „Moo Deng the hippo“ patentovat. „Získané prostředky pomohou zlepšit život zvířat v zoo,“ uvedl Narongwit.
Evoluční teorie za popularitou
David Barash, emeritní profesor psychologie, tvrdí, že sláva Moo Deng může být také výsledkem evolučního „efektu sněhové koule“. Jakmile něco dosáhne určité míry popularity, samo se to začne šířit dál. Pygmy hroši, kteří dorůstají pouze poloviny velikosti běžných hrochů, navíc vyvolávají další vlnu obdivu díky své „miniaturní“ verzi dospělého hrocha.
Moo Deng jako symbol ochrany
Kromě slávy by Moo Deng mohla sehrát důležitou roli v ochraně trpasličích hrochů. Tato zvířata jsou ohrožena ztrátou přirozeného prostředí a pytláctvím, přičemž v přírodě jich žije pouze kolem 2 000 jedinců. „Bylo by skvělé, kdyby se lidé místo obdivu jednoho zvířete začali zajímat o ochranu celého druhu,“ uzavírá Barash.