Čtyři lidé včetně pilota zahynuli při nedělní havárii letadla, které způsobilo bezpečnostní poplach, když přelétalo nad omezeným vzdušným prostorem poblíž Washingtonu, uvedly v pondělí úřady. Informovala o tom agentura Reuters či server CNN.
Vyšetřovatelé zatím nevědí, proč se letadlo vyskytovalo na této dráze letu. Národní rada pro bezpečnost dopravy (NTSB) uvedla, že pilot přestal reagovat. Ministerstvo obrany aktivovalo stíhačky F-16, které způsobily akustický třesk nad hlavním městem USA, když pronásledovaly Cessnu Citation 560, která se poté zřítila v jihozápadní Virginii.
Mystery Virginia plane crash debris ‚highly fragmented‘ https://t.co/DBzEBDgJat
— BBC News (World) (@BBCWorld) June 5, 2023
Zdroj CNN uvedl, že pilot soukromého letadla byl pozorován, jak se zhroutil na sedadle. Jiný zdroj řekl, že vyšetřovatele nehody nejvíce zajímá hypoxie – nedostatek kyslíku v krvi – jako důvod, proč pilot a cestující nereagovali na pokusy letových dispečerů, a dokonce i jiných civilních letadel o kontakt.
Hypoxie je zákeřné riziko létání ve velké výšce a mohla být způsobena dekompresí přetlakové kabiny letadla. Let křižoval z východního Tennessee na Long Island v New Yorku ve výšce 10 350 m. To je nadmořská výška, kde mají piloti 30 až 60 sekund na to, aby si nasadili kyslíkové masky, když tlak klesne. Jinak hrozí, že upadnou do bezvědomí.
Na palubě byla dcera majitele společnosti, vnouče a jeho chůva
Federální úřad pro letectví v pondělí potvrdil, že při nehodě zahynuli čtyři lidé, aniž by je identifikoval. Nejsou žádní přeživší, uvedla policie státu Virginia. Vyšetřovatel NTSB Adam Gerhardt uvedl, že trosky byly velmi roztříštěné a v hustě zalesněném venkovském horském terénu. Jedná se o „velmi náročné místo nehody“.
„V podstatě všechno je na stole,“ řekl o vyšetřování Gerhardt. „Letadlo, motory, povětrnostní podmínky, kvalifikace pilota, záznamy o údržbě. Vyšetříme všechny aspekty, jako obvykle.“
Cessna nemusela mít záznamník letových údajů nebo hlasový záznamník v kokpitu, uvedla NTSB. Americký představitel uvedl, že havárii nezpůsobily stíhačky.
Podle letových záznamů FAA byla Cessna registrována u Encore Motors of Melbourne na Floridě. Majitel Encore John Rumpel řekl Washington Post, že na palubě byla jeho dcera, vnouče a jeho chůva.
Americká armáda se pokusila kontaktovat pilota, který nereagoval, uvedlo v prohlášení velitelství severoamerické letecké obrany (NORAD). Vojenští piloti také používali světlice ve snaze získat pilotovu pozornost. Zdálo se, že Cessna letí na autopilota, uvedl podle Reuters další zdroj obeznámený s touto záležitostí.
Malé letadlo odstartovalo z letiště Elizabethton Municipal v Elizabethtonu v Tennessee a směřovalo na letiště Long Island MacArthur v New Yorku, asi 80 km východně od Manhattanu, uvedl FAA. Podrobnosti o tom, proč letadlo vybočilo tak daleko z kurzu a co způsobilo havárii, jsou stále nejasné.