ZdravíPřerušovaný půst může vést k mnohem vyššímu riziku úmrtí na kardiovaskulární onemocnění,...

Přerušovaný půst může vést k mnohem vyššímu riziku úmrtí na kardiovaskulární onemocnění, tvrdí studie

Nedávná studie odhalila, že přerušovaný půst může výrazně zvýšit riziko úmrtí v důsledku kardiovaskulárních onemocnění. Výzkum, který provedli vědci z Shanghai Jiao Tong University School of Medicine v Číně, zjistil, že jedinci, kteří konzumovali veškerou potravu v době kratší než osm hodin denně, měli během osmiletého období o 91 % vyšší riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění ve srovnání s těmi, kteří jedli v rozmezí 12 až 16 hodin.

Studie, která byla prezentována na vědeckých zasedáních Americké kardiologické asociace (AHA) v Chicagu, vychází z údajů z Národního průzkumu zdraví a výživy a Centra pro kontrolu a prevenci nemocí shromážděných v letech 2003 až 2018. Údaje zahrnovaly odpovědi přibližně 20 000 dospělých, kteří zaznamenávali své stravovací návyky po dobu nejméně dvou dnů. Poté výzkumníci zanalyzovali, kdo z těchto jedinců zemřel na kardiovaskulární onemocnění po osmi letech sledování.

„Byli jsme překvapeni, když jsme zjistili, že lidé, kteří dodržovali osmihodinový, časově omezený stravovací režim, měli větší pravděpodobnost, že zemřou na kardiovaskulární onemocnění,“ uvedl Victor Wenze Zhong, hlavní autor studie. „I když je tento typ diety oblíbený díky svým potenciálním krátkodobým přínosům, náš výzkum jednoznačně ukazuje, že ve srovnání s typickým rozsahem doby jídla 12-16 hodin denně nebyla kratší doba jídla spojena s delším životem,“ citoval deník Sky News.

Studie rovněž zjistila zvýšené riziko kardiovaskulárního úmrtí u osob žijících s onemocněním srdce nebo rakovinou. U osob se stávajícím kardiovaskulárním onemocněním byla doba jídla v rozmezí 8-10 hodin denně spojena s o 66 % vyšším rizikem úmrtí na srdeční onemocnění nebo mrtvici, píše The Independent.

Navzdory potenciálním krátkodobým přínosům přerušovaného stravování, jako je snížení hmotnosti a nižší krevní tlak, vědci doporučují opatrnější přístup k dietním doporučením. „Je velmi důležité, aby si pacienti, zejména ti trpící stávajícím onemocněním srdce nebo rakovinou, uvědomili souvislost mezi osmihodinovým stravovacím oknem a zvýšeným rizikem úmrtí na kardiovaskulární onemocnění,“ dodal Zhong.

Výzkumníci připustili nedostatky této studie, včetně toho, že se spoléhala na informace o stravování, které poskytli sami respondenti a které nemusí přesně odrážet typické stravovací návyky. K pochopení souvislosti mezi časově omezeným stravováním a rizikem úmrtí na kardiovaskulární onemocnění je zapotřebí dalšího výzkumu.

Doporučujeme

Čína dál těží z poptávky po čipech a datových centrech

Čína v květnu výrazně zvýšila vývoz a znovu ukázala, jak silně ji teď podporuje světová poptávka po technologiích pro umělou inteligenci. Export meziročně vzrostl o 19,4 procenta v dolarovém vyjádření. Výsledek překonal dubnové tempo i očekávání ekonomů.

Brutální útok nožem v Belfastu. Muž chtěl své oběti uříznout hlavu

V severním Belfastu byl zadržen muž podezřelý z pokusu o vraždu. Podle policie se dopustil „brutálního“ útoku nožem, při němž chtěl oběti uříznout hlavu. Útočníka zadrželi lidé na místě.

EK navrhla 21. balík sankcí proti Rusku, zaměřuje se na banky i energetiku

Evropská komise navrhla nový, 21. balík sankcí proti Rusku, který se zaměřuje na energetiku, obchod - včetně zákazu dovozu ruských a běloruských ryb, ruské banky i takzvanou stínovou flotilu. Oznámila to dnes předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen.

Útok horkým olejem v McDonald’s poslal zaměstnance na JIP

Dvacetiletý Jacob Smith, vedoucí směny v kalifornské pobočce McDonald’s, zůstává v nemocnici po útoku, při kterém na něj měl jeho kolega chrstnout horký olej. Utrpěl popáleniny druhého stupně na obličeji, krku, pravé ruce a zádech. Lékaři ho ošetřují na popáleninové jednotce intenzivní péče.

Vědci zjistili, odkud se ve skutečnosti berou mikroplasty v ovzduší

Atmosféra hraje zásadní roli v šíření mikroplastů po celé planetě. Tyto miniaturní částice unáší i do těch nejvzdálenějších koutů Země, kde je mohou vdechovat lidé i zvířata. Když pak plastový prach spadne zpět na hladinu, znečišťuje oceány i půdu. Nová měření a počítačové modely z vídeňské univerzity však ukazují, že dřívější odhady byly dramaticky nadsazené.

Na Hormuz už se nedá spoléhat. Irák a SAE urychlují práce na nových ropovodech

Irák a Spojené arabské emiráty (SAE) urychlují plány na rozšíření svých ropovodů, aby zmírnily dopady blokády Hormuzského průlivu. Obě země jsou extrémně závislé na exportu ropy z Perského zálivu. Irák navíc nabízí slevy, aby prodej černého zlata podpořil.

Trump formálně nominoval Blanche do funkce ministra spravedlnosti

Americký prezident Donald Trump v pondělí formálně nominoval Todda Blanche do funkce ministra spravedlnosti Spojených států. Trumpův někdejší osobní právník, který po odchodu Pam Bondi z čela ministerstva dočasně zastává její post, nyní čelí nejistému boji o potvrzení Senátem. Blancheova nominace je testem Trumpova vlivu na republikány v Senátu, kteří projevují rostoucí ochotu odmítat části jeho agendy poté, co se mu měsíce z velké části podřizovali, napsala agentura Reuters.

Tepna světového obchodu v ohrožení. Hútíové chtějí útočit na lodě v Rudém moři

Jemenští Hútíové se přihlásili k raketovému útoku na Izrael a vyhlásili blokádu Průlivu slz (Bab el-Mandeb) pro izraelské lodě. Teroristická skupina varovala, že pokud bude válka dál eskalovat, zavede v průlivu další opatření. V případě ohrožení této klíčové vodní trasy v Rudém moři by trh s ropou zasáhl další šok.

Po ruském útoku v Charkovské oblasti zemřeli čtyři lidé

Po ruském útoku na město Čuhujiv v Charkovské oblasti zemřeli čtyři lidé. Dnes o tom s odvoláním na místní zdroje informovaly agentury Reuters a AFP. V Charkově utrpělo zranění dalších nejméně 15 lidí včetně dětí.

Investoři hledají další velkou příležitost ve stablecoinech

Stablecoiny se v posledních letech dostaly z okraje kryptoměnového trhu blíž k tradičním financím. Jejich největší byznysový potenciál ale nemusí ležet v samotných digitálních měnách navázaných na dolar nebo jiné rezervní aktivum. Stále víc pozornosti míří k infrastruktuře, která má umožnit jejich běžné používání v platbách, správě firemních peněz i vypořádání obchodů.

Rusko zaútočilo na zastávku v Oděse, na Krymu nejezdí některé vlaky

Cílem ruského útoku v jihoukrajinské Oděse se dnes ráno stala autobusová zastávka, na které čekali lidé. Informoval o tom šéf městské vojenské správy Serhij Lysak. Zranění utrpěli tři lidé. Na Rusy okupovaném Krymu nejezdí některé vlaky poté, co v noci na dnešek drony zaútočily na expres Moskva-Simferopol.

Lavazza chce v USA posílit díky novým kávovým tabletám

Italská Lavazza posílá na americký trh nový systém pro přípravu espressa. Místo klasických kapslí sází na tablety vyrobené výhradně z kávy, které neobsahují plast, hliník ani pojiva. Firma tím chce oslovit zákazníky, kteří řeší nejen chuť, ale i odpad po každém šálku.

Čínský prezident Si Ťin-pching přijel do KLDR, chce posílit vztahy obou zemí

Čínský prezident Si Ťin-pching dnes zahájil dvoudenní návštěvu Severní Koreje, která je první od roku 2019. V Pchjongjangu čínský prezident jednal se severokorejským vůdcem Kim Čong-unem, kterého ujistil, že Peking neupustí od svého závazku chránit společné zájmy s KLDR ani nezaváhá ve své podpoře Kim Čong-una. Informovala o tom agentura Reuters.

Írán oznámil zastavení útoků proti Izraeli

Velitelství íránských ozbrojených sil dnes oznámilo ukončení vojenských operací proti Izraeli. Zároveň ale varovalo, že v případě dalších izraelských útoků na Libanon je obnoví, přičemž nové údery budou drtivější než ty nedávné. Prohlášení velitelství zveřejnila íránská agentura Fars, píše agentura Reuters.

Izrael a Írán usilují o uzavření okamžitého příměří, tvrdí Trump

Izrael a Írán usilují o uzavření okamžitého příměří, uvedl dnes americký prezident Donald Trump poté, co obě země v noci na dnešek pokračovaly ve vzájemných útocích. Závěrečná jednání o mírové dohodě pokračují, ale mohou být zmařena neznalostí nebo hloupostí, napsal šéf Bílého domu na sociální síti Truth Social. V předchozím příspěvku vyzval Izrael a Írán, aby na sebe přestaly útočit.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama