Věda a TechnikaPouze 3 % pevniny nejsou poškozená lidmi, uvádí nová studie

Pouze 3 % pevniny nejsou poškozená lidmi, uvádí nová studie

Ekologicky neporušené ekosystémy, kde stále najdete spleť složitých vztahů, které společně udržují bohatou rozmanitost života, jsou velmi vzácné. Vědci uvádějí ve studii publikované v časopise Frontiers in Forests and Global Change, že za posledních více než 500 let bylo ztraceno či zredukováno mnoho druhů. Informuje o tom server Science News.

Národní park Serengeti, který se nachází v severní Tanzánii, je jedním z oněch mála míst na Zemi, kde se stále nacházejí všechny živočišné druhy, které zde žily před stovkami let. Lvi i hyeny udržují stavy stád pakoňů, díky čemuž je ekosystém vyvážený. Rozmanitost vegetace pak podporuje život dalších druhů. Některé druhy zase roznášejí semena, další pyl.

Přestože v této oblasti žijí i lidé, mohlo by to být bráno za ukázkový příklad ekologicky neporušeného ekosystému. I když, co přesně se za takový ekosystém považuje, je předmětem otázek.

Drtivá většina pevninské Země (97 %) již však dle rozsáhlého výzkumu nemůže být považována za ekologicky neporušenou.

Vliv má také lov, nejen zástavby

Vědci se již dlouho pokoušeli zmapovat, jak velká část planety zůstává nezničena lidskou činností. Předchozí odhady využívající satelitní snímky nebo nezpracovaná demografická data ukazovaly, že 20 až 40 procent světa nejevilo zjevné známky lidského osídlení jako jsou silnice, světelné znečištění nebo následky odlesňování.

Lov, dopady invazivních druhů, změna klimatu – ty mohou poškodit ekosystémy, ale nelze je snadno snímat pomocí satelitu,“ uvádí biolog Andrew Plumptre z University of Cambridge.

Oscar Venter, vědecký pracovník na University of Northern British Columbia, který se studie nezúčastnil, dodává, že identifikace nedotčených míst je zásadní. A to zejména pro regiony ohrožené rozvojem, které vyžadují ochranu, jako je například amazonský deštný prales.

Neporušena jsou pouze 3 procenta

Plumptre a jeho kolegové se pokoušeli identifikovat stanoviště, kde nedošlo k úbytku druhů od roku 1500.

Na základě analýzy dat o neporušenosti stanovišť a ztrátě druhů, která zahrnovala asi 7500 druhů zvířat, vědci zjistili, že 28,4 procenta pevninských oblastí větších než 10 000 kilometrů čtverečních je relativně bez lidského zásahu. Pouze 2,9 procenta však má všechny druhy, které zde žily před 500 lety. Při zmenšení minimální velikosti oblasti na 1 000 kilometrů čtverečních se jedná o 3,4 %.

Značná část těchto nedotčených biotopů se nachází v severních zeměpisných šířkách jako jsou kanadské lesy či grónská tundra. Nedotčené zůstávají ale i některé oblasti deštných pralesů v Amazonii, Kongu a Indonésii.

Důležité je však si uvědomit, že pouhé zachování druhů není dostačující. Zásadní je také počet klíčových hráčů. Když vědci vzali v úvahu faktor úbytku velkých savců procento neporušených oblastí se snížilo na 2,8. Nicméně Plumptre dodává, že je to mnohem nižší číslo než očekávali. „Na začátku jsem hádal, že to bude 8 až 10 procent. To jen ukazuje, jaký obrovský dopad jsme měli,“ dodává.

Někteří ekologové se ale pozastavují nad tím, zdali autoři příliš striktně nedefinovali ekologickou neporušenost.

Mnoho ekosystémů po celém světě ztratilo jeden nebo dva druhy, ale stále jsou to živé a různorodé komunity,“ říká ekolog Jedediah Brodie. Pokles několika druhů totiž nemusí nutně znamenat katastrofu.

Vědci také spočítali, že reintrodukce až pěti ztracených druhů by mohla obnovit původní stav 20 procent pevniny. Což se v některých oblastech jako je například Yellowstone ukázalo jako účinné.

Doporučujeme

Rusko zaútočilo na zastávku v Oděse, na Krymu nejezdí některé vlaky

Cílem ruského útoku v jihoukrajinské Oděse se dnes ráno stala autobusová zastávka, na které čekali lidé. Informoval o tom šéf městské vojenské správy Serhij Lysak. Zranění utrpěli tři lidé. Na Rusy okupovaném Krymu nejezdí některé vlaky poté, co v noci na dnešek drony zaútočily na expres Moskva-Simferopol.

Lavazza chce v USA posílit díky novým kávovým tabletám

Italská Lavazza posílá na americký trh nový systém pro přípravu espressa. Místo klasických kapslí sází na tablety vyrobené výhradně z kávy, které neobsahují plast, hliník ani pojiva. Firma tím chce oslovit zákazníky, kteří řeší nejen chuť, ale i odpad po každém šálku.

Čínský prezident Si Ťin-pching přijel do KLDR, chce posílit vztahy obou zemí

Čínský prezident Si Ťin-pching dnes zahájil dvoudenní návštěvu Severní Koreje, která je první od roku 2019. V Pchjongjangu čínský prezident jednal se severokorejským vůdcem Kim Čong-unem, kterého ujistil, že Peking neupustí od svého závazku chránit společné zájmy s KLDR ani nezaváhá ve své podpoře Kim Čong-una. Informovala o tom agentura Reuters.

Írán oznámil zastavení útoků proti Izraeli

Velitelství íránských ozbrojených sil dnes oznámilo ukončení vojenských operací proti Izraeli. Zároveň ale varovalo, že v případě dalších izraelských útoků na Libanon je obnoví, přičemž nové údery budou drtivější než ty nedávné. Prohlášení velitelství zveřejnila íránská agentura Fars, píše agentura Reuters.

Izrael a Írán usilují o uzavření okamžitého příměří, tvrdí Trump

Izrael a Írán usilují o uzavření okamžitého příměří, uvedl dnes americký prezident Donald Trump poté, co obě země v noci na dnešek pokračovaly ve vzájemných útocích. Závěrečná jednání o mírové dohodě pokračují, ale mohou být zmařena neznalostí nebo hloupostí, napsal šéf Bílého domu na sociální síti Truth Social. V předchozím příspěvku vyzval Izrael a Írán, aby na sebe přestaly útočit.

Akciové indexy v Koreji a Japonsku prudce klesly, v Soulu o více než osm procent

Akcie na burzách v Soulu a v Tokiu dnes prudce oslabily, v Soulu hlavní akciový index odepsal přes osm procent. Investoři se zbavují akcií technologických firem, k jejichž růstu v poslední době přispíval i zájem o umělou inteligenci (AI). Rozsáhlý výprodej vyvolaly obavy ze zvyšování úrokových sazeb ve Spojených státech a také další eskalace konfliktu na Blízkém východě.

KOMENTÁŘ: Svede to na nucenou práci. Trump našel nový způsob, jak zavádět cla

V hluku války na Blízkém východě se může zdát, že Donald Trump dal svou celní politiku k ledu. Že přijal únorové rozhodnutí Nejvyššího soudu. Jenže ve skutečnosti Trumpův úřad pilně pracuje na tom, aby se mohla nová cla začít už brzy aplikovat. Jak je to možné?

Shakira vystoupí na fotbalovém šampionátu a zavzpomíná na své děti

Zpěvačka Shakira se vrací na mistrovství světa ve fotbale. V červenci se představí v historicky první poločasové show finálového zápasu, kde s ní na pódiu vystoupí Madonna a korejská skupina BTS. Pro latinskoamerickou ikonu má tento turnaj osobní význam, protože právě díky fotbalové hymně z roku 2010 potkala svého bývalého partnera, se kterým má dva syny.

Arménský premiér Pašinjan vyhrál parlamentní volby, uvedla volební komise

Strana Občanská smlouva arménského premiéra Nikoly Pašinjana vyhrála nedělní parlamentní volby se ziskem 49,8 procenta hlasů. Dnes o tom podle agentur informovala arménská volební komise po sečtení hlasů ze všech volebních místností. Druhá skončila Silná Arménie, kterou vede rusko-arménský miliardář Samvel Karapetjan. Získala 23,3 procenta hlasů.

Izrael zasáhl v Íránu petrochemický komplex, Teherán vyslal rakety na Izrael

Izrael a Írán v noci na dnešek pokračovaly ve vzájemných útocích, což je největší vyhrocení konfliktu od uzavření příměří 8. dubna, napsala agentura AP. Izraelská armáda zasáhla mimo jiné petrochemický komplex na jihozápadě Íránu a část poškodila, uvedla AFP. Íránská média informovala o explozích v několika městech včetně Teheránu a íránské revoluční gardy uvedly, že útočily na letecké základny v Izraeli v reakci na izraelské údery na radarové stanice v Íránu. Gardy též oznámily, že jsou připraveny na rozsáhlé operace na všech frontách. Izrael informoval o raketách vypálených směrem na izraelské území též z Jemenu.

Útok nožem na Penn Station, šest lidí zraněno. New York zpřísňuje opatření

Šest lidí bylo v neděli zraněno při útoku nožem na newyorské Penn Station, jednom z nejrušnějších dopravních uzlů ve Spojených státech. Incident se stal v době, kdy se město připravuje na dvě mimořádně sledované sportovní události – finále NBA a blížící se mistrovství světa ve fotbale.

Zemětřesení na Filipínách si vyžádalo nejméně 16 mrtvých, Malajsie nabídla pomoc

Nejméně 16 mrtvých a více než 200 zraněných si vyžádalo zemětřesení o síle 7,8 stupně, které v noci na dnešek SELČ zasáhlo filipínský ostrov Mindanao. Otřesy poškodily řadu budov a klíčový most ve městě General Santos. Zemětřesení vyvolalo metr vysokou vlnu cunami, která zasáhla okolní pobřeží, informovala agentura AP s odvoláním na filipínské úřady. Malajsie už zasažené zemi nabídla pomoc.

Příměří v ohrožení: Útoky mezi Izraelem a Íránem ženou ceny ropy vzhůru

Ceny ropy v pondělí vzrostly po vzájemných útocích mezi Izraelem a Íránem. Vyvolává to obavy ze zhroucení stále trvajícího křehkého příměří mezi islámskou republikou a USA. Snahy o ukončení konfliktu komplikuje i situace v Libanonu, přesto se zatím ceny ropy drží pod 100 dolary za barel.

USA omezují sledování oceánů, Evropa posiluje vlastní síť

Spojené státy začínají výrazně omezovat jednu z nejambicióznějších sítí pro sledování oceánů. Systém, který více než deset let sbíral data o mořských ekosystémech, klimatu a extrémním počasí, má přijít o většinu svých zařízení. Evropa mezitím investuje do vlastního oceánského monitoringu a chce posílit svou roli ve výzkumu moří.

Filipíny zasáhlo zemětřesení o síle 7,8 stupně, úřady varují před tsunami

Filipínský ostrov Mindanao zasáhlo zemětřesení o síle 7,8 stupně. Otřesy poškodily infrastrukturu a úřady hlásí několik mrtvých a mnoho zraněných. Americké, indonéské a filipínské úřady vydaly varování před tsunami.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama