4.8 C
Czech
Pátek 7. listopadu 2025
Protext ČTKPORR úspěšně dokončil 2. etapu rekonstrukce Barrandovského mostu

PORR úspěšně dokončil 2. etapu rekonstrukce Barrandovského mostu

Praha 5. září 2023 (PROTEXT) – V pátek 01.09.2023 ve večerních hodinách jsme úspěšně ukončili hlavní práce omezující provoz během 2. etapy rekonstrukce Barrandovského mostu a zprovoznili severní část jižního mostu včetně Barrandovské rampy. Tato etapa byla považována z hlediska omezení dopravy za nejnáročnější a v průběhu její realizace jsme naplno využili všechny zkušenosti a poznatky získané mimo jiné i v rámci 1. etapy..

Rekonstrukce severní poloviny jižního mostu

Druhou etapu rekonstrukce jsme zahájili v pondělí 15. května v ranních hodinách odstraňováním svodidel a zábradlí, frézováním vozovek a následným bouráním mostních říms. Po zkušenosti z předchozí etapy jsme již byli připraveni na větší tloušťku asfaltové vrstvy a zastiženou vodící výztuž na horním povrchu nosné konstrukce, která nebyla uvedena v původní projektové dokumentaci. Po odfrézování vrchní vrstvy tedy přišlo na řadu ruční dočištění nosné konstrukce a následná pokládka vysokopevnostního betonu s rozptýlenou výztuží (UHPFRC), který poslouží nejen jako vyrovnávací vrstva, ale zároveň zvýší únosnost a zatížitelnost mostu. Následovalo betonování říms a pokládka izolačního a asfaltového souvrství. V průběhu celé 2. etapy postupně probíhala výměna všech mostních ložisek a mostních dilatačních závěrů, byla provedena reinjektáž původních a osazení nových předpínacích lan do nově vybetonovaných betonových bloků, tzv. deviátorů. Na závěr proběhla montáž nových svodidel a osazení portálů dopravního značení. „Rekonstrukci severní části jižního mostu jsme zakončili instalací dopravního značení a zatěžovací zkouškou, kdy jsme měřili průhyby nosné konstrukce a tím ověřovali chování mostu při maximálním zatížení v různých zatěžovacích stavech pomocí sestavy 6 nákladních vozidel naložených na 48 tun“, uvedl Martin Ředina, ředitel Oblasti mostních staveb.

Rekonstrukce Barrandovské rampy

Z důvodu rozsáhlých oprav na této části mostu byla Barrandovská rampa po celou dobu 2. etapy rekonstrukce pro veřejnou dopravu kompletně uzavřena.

Stejně jako na hlavním mostě i zde byla po odfrézování zastižena větší tloušťka asfaltové vrstvy a rovněž vodící výztuž na horním povrchu nosné konstrukce. Na tyto odchylky jsme však již byli předem připraveni a jejich řešení nemělo zásadní vliv na průběh 2. etapy.

Neočekávanou a nepředvídatelnou komplikací byl neobjasnitelný nález prvků uhlí zabetonovaného v nosné konstrukci. Tuto horninu bylo nutné z nosné konstrukce vysekat a povrch konstrukce před položením nové vyrovnávací vrstvy zasanovat.

Dále byla provedena diagnostika kotevních čel nosné konstrukce, při které bylo odhaleno větší množství předpínacích lan a jejich kotev oproti předložené zadávací dokumentaci. Čelo bylo tedy nutné odbourat kompletně. Diagnostika rovněž zjistila nevyhovující technických stav předpínacích lan, který si vyžádal jejich dodatečnou reinjektáž. Reinjektáž jsme provedli vakuově za pomoci pro tuto zakázku speciálně na míru vyrobených atypických „hrnců“. Výroba až trojnásobného množství těchto komponent částečně narušila časový harmonogram, ale neovlivnila celkový průběh rekonstrukce.

Rekonstrukce opěr

Z důvodu nevyhovujícího technického stavu byla součástí rekonstrukce Barrandovské rampy i částečná demolice opěr O1 a O5 včetně jejich nového vybudování. Při výkopu za opěrou O1 bylo zjištěno, že chybí levé křídlo Barrandovské rampy. Proto zde bylo nutné provést záporové pažení pomocí ocelových nosníků HEB a dřevěných pažin, tím byla zajištěna bezpečnost provozu na sousední Smíchovské rampě. Až poté mohla pokračovat plánovaná demolice části opěry O1.

Následně jsme vyvázali a vybetonovali nové úložné prahy včetně závěrných zídek na obou opěrách. Poté jsme provedli izolace rubu opěr, zásyp přechodových oblastí, osazení mostních dilatačních závěrů a zabetonování přechodových desek. V souběhu probíhaly práce na nových železobetonových římsách.

Po dokončení říms jsme položili izolaci nosné konstrukce z asfaltových natavovaných pásů a následně nové vozovkového souvrství včetně ochrany izolačních souvrství z litého asfaltu. Dokončovací práce na tomto stavebním objektu představovala montáž zábradlí, svodidel a zábrany proti dotyku nad železničním koridorem. Součástí opravy tohoto objektu byla také repase automatické solanky a meteostanice. Na samotný závěr před zprovozněním jsme nainstalovali vodorovné a svislé dopravní značení.

Během veškerých prací při rekonstrukci severní části jižního mostu i Barrandovské rampy byl zachován provoz po silničních, železničních i tramvajových komunikacích vedoucích pod opravovanými úseky. Byla proto nutná pečlivá a důsledná koordinace se všemi provozovateli, nejen magistrátem hlavního města Prahy, ale zejména také s provozovatelem železniční a tramvajové dopravy. Cílem této koordinace byla minimalizace dopravních uzavírek v okolí stavby a výluk železničního provozu na trase vedoucí ze Smíchova pod Barrandovskou rampou a tramvají na Modřanské ulici. Veškeré práce nad silničními komunikacemi a železniční i tramvajovou tratí jsme proto prováděli převážně v noci.

„Náš realizační tým znovu potvrdil, že jsme schopní operativně reagovat na všechny možné nepředvídatelné změny a úspěšně řešit problémy během realizace podobně náročných projektů, a to s minimálním dopadem do času“, doplnil Martin Ředina ze společnosti PORR.

Druhá etapa náročné rekonstrukce nejvytíženější dopravní komunikace v Praze i v celé ČR je zdárně za námi. Kromě dalších nepředvídatelných odchylek od zadávací dokumentace se všichni účastníci potýkali s extrémními výkyvy počasí, kdy vysoké teploty z průběhu celého léta byly v posledních dnech rekonstrukce vystřídány silnými přívalovými dešti. O to větší poděkování patří všem zúčastněným, jak pracovníkům zhotovitele a všech dodavatelských firem, tak i projektantům, týmu správce stavby a zástupcům objednatele za výbornou spolupráci. Velké díky patří v neposlední řadě také řidičům, kteří i letos svou ohleduplnou jízdou a trpělivostí přispěli k plynulému průběhu této etapy.

Třetí, předposlední, etapa rekonstrukce bude zahájena v květnu 2024 a je naplánována opět na 92 dnů. Rekonstruována při ní bude severní část severního mostu.

ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.

Doporučujeme

Policie v německém Hanau zadržela Rumuna podezřelého z pomalování aut krví

Německá policie dnes zadržela 31letého Rumuna, kterého podezřívá, že pomaloval téměř 50 aut, několik poštovních schránek a několik domů v hesenském městě Hanau lidskou krví. Na mnoha místech přitom nakreslil hákové kříže. Policie o tom informovala v tiskové zprávě.

Nancy Pelosi oznámila svůj odchod z politiky. Příští rok už kandidovat nebude

Nancy Pelosi, první a dosud jediná žena v čele Sněmovny reprezentantů USA a jedna z nejvýraznějších postav Demokratické strany, odchází do politického důchodu. Oznámila, že po téměř čtyřech desetiletích v Kongresu už nebude znovu kandidovat.

Královna deblu Siniaková slaví pátý titul světové jedničky

Kateřina Siniaková potvrdila pozici světové jedničky. Po dvou výhrách na Turnaji mistryň v Rijádu má jisté semifinále i trofej pro nejlepší deblistku sezony. WTA jí k tomu uspořádala slavnostní ceremoniál. „Tohle je pro mě úžasné. Jsem moc šťastná, že jsem to znovu dokázala,“ řekla česká hráčka.

Varování před COP30: Chudší země stále nemají dostatečný přístup k ochraně v oblasti klimatu

Do brazilského města Belém se sjíždějí světoví lídři, aby se zúčastnili klimatické konference COP30. Jedním z hlavních témat bude opět financování boje proti klimatické krizi. Problémem je zejména obtížný přístup rozvojových států k prostředkům.

Trump v nejistotě. Soudci jsou skeptičtí ohledně legitimity cel

Ve středu začal Nejvyšší soud projednávat jeden z největších právních sporů administrativy prezidenta Donalda Trumpa. Soudci se snaží vyložit znění zákona z roku 1977 o mezinárodních mimořádných ekonomických pravomocích (IEEPA), použitého k uvalení rozsáhlých tarifů na celý svět, a rozhodnout o jejich legitimitě.

Letiště v německém Hannoveru muselo kvůli dronu přerušit provoz

Letiště v Hannoveru na severozápadě Německa muselo ve středu pozdě večer přerušit provoz kvůli neznámému dronu. Informovala o tom dnes agentura DPA. Letiště bylo uzavřeno tři čtvrtě hodiny, na jiných místech kvůli tomu musela přistát tři letadla.

Stažení amerických sil z Rumunska neoslabuje východní křídlo NATO, uklidňuje Rutte

Generální tajemník Severoatlantické aliance (NATO) Mark Rutte se během návštěvy Bukurešti snažil zmírnit obavy z oznámeného stažení amerických vojáků z Rumunska. Trval na tom, že Washington nadále bude bránit zájmy východního křídla aliance. Odmítl také strach z toho, že tohle rozhodnutí vysílá Moskvě „nebezpečný signál“.

V ruském Volgogradu při dronovém útoku zemřel jeden člověk, uvedl gubernátor

Jeden člověk přišel o život při dronovém útoku na jihoruský Volgograd, informoval podle telegramového kanálu Astra gubernátor Volgogradské oblasti Andrej Bočarov. Hořelo v průmyslové zóně u města, kde se nachází rafinérie státního ropného koncernu Lukoil. Cílem útoku se stala také velká tepelná elektrárna v Kostromské oblasti ležící na severovýchod od Moskvy.

Princ William předal cenu Earthshot Prize 2025. Ocenil projekty, které dávají planetě naději

Rio de Janeiro se na jeden večer proměnilo v hlavní město ekologie. Princ William zde vyhlásil pět vítězů prestižní ceny Earthshot Prize, kteří podle něj dokazují, že řešení klimatické krize je stále možné. Každý z oceněných projektů získal milion liber na rozvoj svých nápadů.

Tajfun na Filipínách připravil o život 114 lidí, prezident vyhlásil stav nouze

Počet obětí, které si vyžádalo řádění tajfunu Kalmaegi na Filipínách, vzrostl na 114, píše agentura AP s odvoláním na filipínské úřady. Dalších 127 lidí se pohřešuje, mnoho z nich v centrální provincii Cebu poničené při nedávném zemětřesení. Agentura AFP informuje o 140 obětech na životě. Filipínský prezident Ferdinand Marcos mladší kvůli této přírodní katastrofě v zemi vyhlásil stav nouze.

Prezidentka Mexika Claudia Sheinbaum podala žalobu na muže, jenž ji na ulici osahával

Mexická prezidentka Claudia Sheinbaum chce trestní stíhání pro muže, který ji během krátké cesty mezi úřady v centru Ciudad de México osahával. Incident je zachycen na videu. Případ znovu otevřel debatu o bezpečí političek a o každodenním obtěžování žen v zemi.

Velký bariérový útes má šanci na přežití. Studie ukazuje, že korály se dokážou přizpůsobit

Budoucnost Velkého bariérového útesu nemusí být ztracená. Nový výzkum z Austrálie přináší naději, že pokud se globální oteplování podaří udržet pod dvěma stupni, korály dokážou přežít a přizpůsobit se. Nebudou stejné jako dřív, ale mohou dál tvořit živé a rozmanité ekosystémy.

Brusel schválil přísnější podobu Green Dealu

Evropští ministři životního prostředí se v Bruselu dohodli na nových pravidlech pro emisní povolenky a klimatické cíle. Navzdory tomu, že část politiků mluví o „zmírnění“, jde spíš o zpřísnění celého systému. Zavedení povolenek pro domácnosti v rámci ETS2 se sice odkládá o rok, ale cíl uhlíkové neutrality zůstává stejný, rok 2050.

KOMENTÁŘ: Americké firmy se předhánějí v tržbách. Výsledková sezóna má ale jeden paradox

Za Atlantikem vrcholí takzvaná výsledková sezóna, kdy americké akciové společnosti zveřejňují své hospodářské výsledky za třetí kvartál. Většina velkých hráčů překvapila nadstandardními výkony, vybrané akciové tituly i přesto na burze zamířily dolů. Proč?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama