Pardubický kraj koupí dvanáct bateriových vlaků za 2,062 miliardy korun. Z Evropské unie má přislíbenou podporu zhruba 1,4 miliardy. Zbytek doplatí z vlastních zdrojů. Nové jednotky propojí elektrifikované úseky s těmi, kde dráty chybí, a mají nahradit dosluhující dieselové soupravy.
Hejtman Martin Netolický rozhodnutí hájí i čísly. Podle něj by se bez dotace projekt do krajského rozpočtu nevešel. „Získání dotace považuji za obrovský úspěch,“ řekl. Připomíná, že kraj v dopravní obslužnosti hradí prokazatelnou ztrátu, v níž se promítají i odpisy. Díky podpoře může kraj nakoupit moderní vozidla a zrychlit obnovu vozového parku.
První impuls přišel z předváděcích jízd. V lednu si kraj vyzkoušel bateriovou soupravu na trase Pardubice – Červená Voda. České dráhy následně uspořádaly jízdu se soupravou od Škoda Group a v červenci radní schválili, že region podobné jednotky pořídí. Kraj dnes mluví o tom, že pokud půjde vše hladce, provoz začne v prosinci 2029.
Technické parametry cílí na regionální potřeby. Jednotky mají kapacitu zhruba 140 cestujících. Na elektrizovaných úsecích berou energii z troleje a současně si dobíjejí baterie. Mimo elektrifikované tratě je pohání akumulátory. Výrobci uvádějí dojezd až 80 kilometrů na jedno nabití a maximální rychlost 120 kilometrů v hodině. Vlak je nízkopodlažní, klimatizovaný a bezbariérový, s prostorem pro kočárky, vozíčkáře i kola.
Podle náměstka hejtmana pro dopravu Ladislava Valtra přinese nákup skokový posun komfortu i ekologie. „Jedná se především o zcela nové stroje, které zde budou sloužit hodně dlouho. Zbrusu nové soupravy budou samozřejmě šetrnější vůči životnímu prostředí a pro cestující představují všeobecné zvýšení komfortu,“ uvedl. Starší vozidla pak kraj v rámci obnovy přesune jinam.
Kraj už vytipoval trasy, kde bateriové vlaky dávají největší smysl. Jedná se například o osu Litomyšl – Vysoké Mýto – Česká Třebová – Moravská Třebová. Další linka povede z Ústí nad Orlicí přes Letohrad až do Králíků. Nová technika umožní vyhnout se nákladné elektrifikaci některých úseků a přitom zrychlit spojení a zlepšit návaznosti.
Do konce roku 2026 chce kraj podepsat smlouvy s dopravci, kteří soupravy s pomocí dotace pořídí. Počítá se s Českými drahami a pravděpodobně i s provozovatelem tratě 024 na Orlickoústecku. Tam dnes jezdí Leo Express, jemuž končí smlouva v roce 2029. O provozovateli na období 2029 až 2034 mají radní rozhodnout do jara příštího roku.
O podporu na bateriové vlaky se ucházely regiony po celé zemi. Celkem se mezi dopravce rozděluje 15 miliard korun z Modernizačního fondu. Pardubický kraj patří mezi jedenáct úspěšných žadatelů. O pořadí rozhodovala úspora energie vzhledem k požadované výši podpory. Některé kraje zůstaly bez dotace a budou hledat jiné cesty, jak vozidla obnovit.